Kryddertilsetning til Juleøl ?

Er der noen som har erfaring med nellik lakris og appelsinskall, jeg vurderer å bruke dette som smakstilsetning til Juleøl, og lurer litt på mengder til ca 55 liter, skal dette evt knuses først, og hvor lenge bør det være med i kokinga?

Jeg tenkte meg ca 10 nellikspiker, 25 gram søt og 25 gram bitter appelsinskall og 25 gram lakris,  høres det helt galt ut?

Kokes i ca 5 minutter.

Freddy

Freddy V skrev:
Er der noen som har erfaring med nellik lakris og appelsinskall, jeg vurderer å bruke dette som smakstilsetning til Juleøl, og lurer litt på mengder til ca 55 liter, skal dette evt knuses først, og hvor lenge bør det være med i kokinga?

Jeg tenkte meg ca 10 nellikspiker, 25 gram søt og 25 gram bitter appelsinskall og 25 gram lakris,  høres det helt galt ut?

Kokes i ca 5 minutter.

Freddy

Du sier veldig lite om øltypen her ..
Jeg er veldig glad i krydrede øl til julefrokosten , og synes da dette høres litt ut :)

Legger likegodt ut hele oppskrifta, den er basert på en IPA, men jeg her justert den litt.

Blir det for lite eller for mye krydder ?

55,00 l Kvinesdal Vann Water 1 -
10,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 2 66,7 %
1,50 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) Grain 3 10,0 %
0,50 kg Carafa II (811,6 EBC) Grain 4 3,3 %
120,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop 5 38,8 IBUs
1,50 kg Dark Dry Extract [Boil for 15 min](34,5 EBC) Dry Extract 6 10,0 %
0,79 Items Portafloc (Boil 15,0 mins) Fining 7 -
70,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 8 6,6 IBUs
25,00 g Lakris (Boil 5,0 mins) Flavor 9 -
50,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 5,0 min Hop 10 1,9 IBUs
25,00 g Orange Peel, Bitter (Boil 5,0 mins) Spice 11 -
25,00 g Orange Peel, Sweet (Boil 5,0 mins) Spice 12 -
1,50 kg Candi Sugar, Dark [Boil for 5 min](541,8 EBC) Sugar 13 10,0 %
10,00 Items Clove / Nellik (Boil 3,0 mins) Spice 14 -
3,0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23,66 ml] Yeast 15 -

Freddy

Hvor finner du en butikk som skiller på søte og bittre appelsiner?

Sent from my iPhone using Tapatalk

StoreMy skrev:
Hvor finner du en butikk som skiller på søte og bittre appelsiner?

Hvis en butikk selger bitre appelsiner (pomeranser) vil de nok opplyse om dette...

Ikke mye slikt i dette sosialdemokratier. Her må alle være lik appelsin er appelsin og storfe er storfe.

Bitre appelsiner er vel en utpreget sessongvare. Prøv butikker med bra utvalg av frukt i slutten av januar.

StoreMy skrev:
Ikke mye slikt i dette sosialdemokratier. Her må alle være lik appelsin er appelsin og storfe er storfe.

Men en pomerans (bitter appelsin) er ikke en vanlig appelsin, så hvis butikken faktisk selger det vil de opplyse om det. Hender du får det før jul også. Har kjøpt det flere ganger på Meny her i Fyllingsdalen.

Gahr skrev:
StoreMy skrev:

Men en pomerans (bitter appelsin) er ikke en vanlig appelsin, så hvis butikken faktisk selger det vil de opplyse om det. Hender du får det før jul også. Har kjøpt det flere ganger på Meny her i Fyllingsdalen.

Gahr: om du husker , kanke du poste her til jul eller når du skulle finne pomerans der ?
Jeg sliter med å få tak i det her hjemme , men er stadig i området der :)

Flygel skrev:
Gahr skrev:
StoreMy skrev:

Gahr: om du husker , kanke du poste her til jul eller når du skulle finne pomerans der ?
Jeg sliter med å få tak i det her hjemme , men er stadig i området der :)

Kan prøve å huske det, ja!

Brygga juleøl i helgen og slengte i 10 nellikspiker, 30g Appelsin og en hel kanelstang. Nå har gjæringa så vidt begynt men merka det lukta kraftig nellik. OBS til andre at man må være litt forsiktig  :bank2:

molstad skrev:
Brygga juleøl i helgen og slengte i 10 nellikspiker, 30g Appelsin og en hel kanelstang. Nå har gjæringa så vidt begynt men merka det lukta kraftig nellik. OBS til andre at man må være litt forsiktig  :bank2:

Vinneren av Cardinals julølkonkurranse hadde brukt 2 spiker. Mener å huske at dette vr på 30 liter, men det ble ikke sagt noe om koketid.

[/quote]

Vinneren av Cardinals julølkonkurranse hadde brukt 2 spiker. Mener å huske at dette vr på 30 liter, men det ble ikke sagt noe om koketid.
[/quote]

Har en mistanke om at 2 spiker vil gi et rundt hint av nellik. Skal gi tilbakemelding når primærgjæring er ferdig. Har en mistanke om at det blir en skikkelig krydderblanding :p

Tilbake
Topp