Kullsyre

Brødrene Sandværs kjellerbryggeri sliter litt. :(
Vi får for lite kullsyre i øl som er på glassflasker.
Har brukt mye 1,5 liters plastflasker, disse er ok.
Bruker 8 gram sukker pr. Liter.
14 dager lagring ved ca 20 grader, før de settes i kjellertemp.
Korkene virker tette.
Er det noe som tilsier at det tar lengre tid på glassflasker?

Raymond.
 
Det kan muligens være et spørsmål om korkene tetter ordentlig. Vanlige norske 0,33 liters brune panteflasker har en kortere flens på tuten enn det i hvert fall Europris sin standard røde "korkepåsetter" er beregnet på, slik at det ikke er mulig å få korken skikkelig tett bare ved å klemme ned med de to "armene". Korkene må i tillegg bankes tette med metallhylsa som sitter inni påsetteren. Korkepåsetteren virker fint på halvlitersflaskene fra Nøgne Ø og Haandbryggeriet, for der er flensen lengre.
 
Jeg har opplevd utette kapsler som et snikende problem. Har selv brukt den billige kapselpåsetteren fra europris med hell. Det vil si med hell de første 500 flaskene eller så. Etter dette har jeg hatt problemer med utette korker.  Øl som utviklet seg naturlig fra oktober og hadde fin kullsyre ved juletider er nå dødt. Når jeg sist flasket fikk jeg problemer med å sette kapslene rett på. Alle kom mer eller mindre ut med kapslelen på snei. Det viste seg at hetta på kapseleringstangen da var blitt fullstendig deformert. Den hadde fått en mer oval ennn sirkelrund form. Men problemet hadde altså vært der i månedsvis før det fikk synlige utslag.
Det kan derfor være en ide å sjekke denne hetta for eventuell deformitet.
Uansett er den benyttede godstykkelsen i messinghetta altfor dårlig på denne billige tangen.

Harald
 
Vi bruker kun halvliters glassflasker, av forskjellige merker. (Nøgne ø, Bernhard, Haandbryggeriet.)
Men, vi har selfølgelig kapselpåsetter fra Europris.
Skal prøve å sjekke korkene nøye.
Er det en kapselpåsetter som kan anbefales?

Raymond.
 
Denne modellen er ok. Kan kjøpes hos blant andre Petit:

7114.gif
 
PÅ min henger korken etter kapsling så jeg må rykke løs flaske, er det bare på min eller er det normalt ?
Har en slik jeg med og med samme tilstand, den må rykkes løs.  Min er ny så jeg tenkte at det går seg til etter hvert eller...
 
Slik ser vårt korkeapparat ut.
Er det bare "Jalla"?

Raymond.
 

Vedlegg

  • Kork.lite1.jpg
    305,2 KB · Sett: 250
  • Kork.lite2.jpg
    253,9 KB · Sett: 252
  • Kork.lite3.jpg
    166,8 KB · Sett: 259
Det er samme prinsippet som den fra Petit.

Flaskene henger fast hos meg også, men jeg synes ikke det er spesielt problematisk.
 
Raymond skrev:
Slik ser vårt korkeapparat ut.
Er det bare "Jalla"?

Raymond.

Denne ser ut til å være av samme jalla kvalitet som den billige tohåndstanga mi. Akkurat samme messinghette av tynt gods. Som det går fram av bildene din har den allerede begynt å få en uregelmessig form. Mulig det går bra en stund, men pass på at flaskene er skikkelig sentrert. Jeg antar at modellen fra petit som gahr henviser til har en mer solid hette. Det er jo nettopp denne hetta som skal presse korkene rundt flaskeåpningen og dermed er den kritiske delen av hele kapseleringsprosessen.
Harald
 
Vi har nå sjekket korkene, og det ser ut som om de holder tett.
Satte alle glassflasker varmt i en uke til.
Mye mer kullsyre nå. :)

Raymond.
 
Tilbake
Topp