kutting av rør på cornellius fat

Hei er det noen erfaringer med og kutte av litt av røret for og få mindre slam med når man tapper?
 
Har lest at det er vanlig. Men husk å la røret ligge i ro et par uker etter det blir kuttet før det kommer i kontakt med øl. Det er visst noe med at det skal ligge og oksydere i fred eller noe, ellers får du visst rust i ølet. Husker ikke hvor jeg leste det, men lurer på om det ikke er inne på dette forumet.
 
Bård skrev:
Har lest at det er vanlig. Men husk å la røret ligge i ro et par uker etter det blir kuttet før det kommer i kontakt med øl. Det er visst noe med at det skal ligge og oksydere i fred eller noe, ellers får du visst rust i ølet. Husker ikke hvor jeg leste det, men lurer på om det ikke er inne på dette forumet.

Står beskrevet her:
http://www.wikihow.com/Assemble-a-Cornelius-Keg
Men, lurer på om det har med måten du kutter på?, bruker du kappskive med dremel eller tilsvarende så varmer du jo opp metallet, kan det ha noe å si?
Selv brukte jeg en rørkutter (er vel noe alle har etter å ha laget meskekar? :) ), og brukte røret med engang.. ikke sett noe problemer med det.
 
Trond.A skrev:
Hvor mye kappet du?  :jaha:

Jeg kappet vel 7-8mm. egentlig fordi jeg skrudde fast røret i bunn når jeg stramet ventilen, så jeg kappet litt for å gi den litt slakke.
Ikke noe poeng i å kappe om man ikke har noe problemer med det, men ser øllet jeg har på fatet nå drar med litt for mye gjær, så jeg skal kappe det når det blir tomt også, litt gjær er ok, men det blir i overkant på dette :=)
 
Bård skrev:
Har lest at det er vanlig. Men husk å la røret ligge i ro et par uker etter det blir kuttet før det kommer i kontakt med øl. Det er visst noe med at det skal ligge og oksydere i fred eller noe, ellers får du visst rust i ølet. Husker ikke hvor jeg leste det, men lurer på om det ikke er inne på dette forumet.
oksyderingen av rustfritt tar toppen 1 minutt hvis du ikkekapper med slipeskive eller lignende slik at temperaturen kommer opp i 6-900 grader,
da skades stålet ved forbrenning av molekyler slik at det ikke er rustfritt lenger. ellers er det ingen problem å kappe rustfritt.
Det kan tross alt sveises, loddes og kappes.....
Eller skal vel gjærslammet komme nokså greit ut ved første halvliter.
Neslekim.... hvis røret tar i bunn, må det vries slik at det sentreres i fatet. det er kuvet bunn, og røret er designet for å treffe midt i fatet.
Gjør det det, vill mesteparten av bunnfallet forsvinne kjapt.
 
magne1972 skrev:
Eller skal vel gjærslammet komme nokså greit ut ved første halvliter.
Hvis gjæren setter seg så bør det stemme, i mitt fat tror jeg gjæren ikke har satt seg noe særlig

magne1972 skrev:
Neslekim.... hvis røret tar i bunn, må det vries slik at det sentreres i fatet. det er kuvet bunn, og røret er designet for å treffe midt i fatet.
Gjør det det, vill mesteparten av bunnfallet forsvinne kjapt.

mja, nå har jeg ikke så små hender at jeg klarer å holde igjen røret når jeg strammer ventilen, så røret vries, forsøker å starte med røret utenfor posisjon så det vries riktig, men det er litt pes..
 
Heldig jeg da:) har funnet en tang som passer akuratt til å holde røret med....
ellers trenger man jo ikke skru ventilene så enormt hardt til heller da....
 
Trur deet er først og fremst eit teoretisk problem, dette med at RF rustar. Om ein gjer det reint vil det repassifisere seg raskt. Og som magne1972 seier, det blir jo sveisa og slipt på rustfritt og det går jo bra somregel.
Det ein bør styre unna er stålull og stålbørstar som ikkje ar laga av rustfritt. Klor er heller ikkje bra, sjølv om fleire brukar det med stort hell.

Eg har eit fat der røyret vrir seg når eg skrur til ventilen, på dei andre fata mine er det klemt to små bulkar øverst på stigerøyret som passar i to små utfresingar i stussen på fatet. Har ikkje kutta nokon av mine røyr.
Einaste eg har hatt problem med er dette fatet som røyret vrir seg i. Viss eg ikkje passar på å få det i gropa i mitten vil det stuke nedi botnen og det vil skumme vanvittig ved tapping.
Grums er sjeldan eit problem syns eg.
 
Jeg ser egentlig ikke helt problemet med å la røre være som det er.

Jeg karbonerer nesten alt fatøl naturlig og selv da har jeg ingen problemer med bunnslam, det kommer ut med den første halvlitern. Hvis det derimot skal flyttes mye på fatet kan det vel være et poeng.
 
Torvald skrev:
protto skrev:
Det ein bør styre unna er stålull og stålbørstar som ikkje ar laga av rustfritt.

Vil det sei at landlord stålskrubb fra rema ikkje bør brukes på rustfritt?

I følge John Palmer bør ein styre unna uansett kvalitet sjølv om all fornuft tilseier at det skal gå fint. Syntetisk gryteskrupp er kansje det sikraste.
 
Det er selvfølgelig det beste.
til rengjøring utvendig av corneliusfat har jeg funnet ut at en skuresvamp med zalo og gloria skurepulver gjør fatene som nye.
det riper ikke og de blir blanke og fine.
Innvendig er det vanskelig og komme til med slik, og unødvendig og skrubbe også der.
fyller opp med sterkrens og lar stå en stund før jeg skyller 3-4 ganger. rene som gull.
 
Eg vasker fat med vaskemiddel og risting av fatet. men burker den stålskrubben på kjelene mine. Er ikkje denne skrubben meint til kjeler i utgangspunktet?  Har prøvd å bruke syntetisk skrubb, men ting setter seg jo så godt fast i kokekaret at eg gikk tilbake til stålskrubb. kva bruke deko på kjelene?
 
Kjeler går fint med den grove siden av en skuresvamp.

Dokost (av alle ting) fungerer brillefint på corneliusfat, men man bør kanskje ha en som er reservert til dette :) Det er en fals helt på toppen av fatene (iallefall på mine), som jeg synes det er vanskelig å komme til på andre måter. Og, siden jeg aldri får sett denne falsen, skrubber jeg gjerne litt ekstra etter bløtlegging.
 
På kjelen brukar eg somregel berre varmt vatn og oppvaskkost. Av og til lut, og av og til let eg den stå med litt starsan. Alt etter kva som er tilgjengeleg.
I fjor haust kokte eg 60l bringebærsaft i bryggekjelen og då blei kjelen HEILT rein. Aldri vore så rein før, verken før eller etter. Seier litt om kor forferdeleg sure desse bæra er...

Fata mine har eg brukt å la stå med kaustisk soda ei stund (kansje eit døgn). Fyller dei heilt fulle og det har virka bra, men det er litt plundrete syns eg når ventilar og slikt må demonterast.

Så no har eg laga meg ei fatvaskemaskin som akkurat er testa. Med den kan eg koble på hageslange og spyle gjennom med varmt eller kaldt vatn først, og så fyller eg varmt vatn i og hiver i ein dose maskinoppvaskpulver, setter tempen på 65ºC og resirkulerar vaskevatnet med pumpe gjennom ventilar, stigerøyr og innvendig spyling i fatet. Bilder og beskrivelse kjem i annan tråd etterkvart.
 
Angående rustfritt stål. Det er riktig som det sies at evnen til å være rustfritt, forsvinner ved høye temperaturer. Både vinkelsliper og sveising.
Da jeg jobbet på Frekhaug Stål rundt 1990 hvor vi smeltet, formet og bearbeidet rustfritt stål, fx anker, slaktekroker og flensringer, var det siste vi gjorde å hive dem i en "normaliseringsovn". Da var formene fx kappet, sveist, smerglet og pusset på bånd. Molekylene flytter på seg, derav oppstår fargespill (som bunnen av en panne som har stått for lenge på en for varm konfyr). Da må metallet normaliseres, som vil si at molekylene på en måte flyttes på plass igjen, blir jevnt fordelt. Smeltetemp var rundt 1600C, normaliseringstemp 1000-1100C.
Stigerøret bør altså ikke påføres varme med mindre man har en ovn på den tempen å hive røret i etterpå. Yep. :)
 
Tilbake
Topp