Klart det har noe for seg, jeg setter stort sett alltid startere nå om dagen, men det er primært drevet av at jeg gjenbruker gjær og sparer de kronene pr. brygg. Store kommersielle bryggerier har egen lab og bioteknikere som studerer gjærhelse,antall celler og generelt kvalitetskontroll på produktet, og derfor kan de gjenbruke gjæren sin på en trygg og konsistent måte, og ha sin egen husgjær varient som de kjenner godt.
Den ubestridte fordelen med fersk gjær er utvalget i gjærstammer, noen ølstiler kan du ikke brygge med godt resultat med tørrgjær da stammen ikke finnes tilgjengelig nedfryst, jeg mener iallefall det.
Jeg synes også at min US-05 husgjær som jeg topphøster fungerer bedre i annen generasjon etter høsting (ble den da en WLP001?). Utgjør det noen forskjell, det vet jeg ikke men den gjærer raskere ut og start/lag fasen er kortere. Kan like gjerne være et omtrentelig forhold til mengden jeg heller oppi tanken, selv om jeg ikke tror det.
Vet at Stjørdalsbryggeriet tenker på å bruke flytende gjær når de blir store nok til å ta seg råd til en lab og rutiner rundt flytende gjær, altså før du har dette på plass kan du ikke forvente 100% konsistente resultater fra gang til gang, og variasjoner kan like gjerne oppleves sjarmerende.
Det fungerer ikke når du skal selge i butikk, forbrukeren forventer samme smak på alle flaskene.
For hjemmebryggeren er gjerne dette et mindre problem da det gjerne brygges forskjellige ting fra gang til gang.
Så finner du kanskje en oppskrift som du liker spesielt godt og finsliper den. Da er det viktig å holde rede på hva du gjør slik at du kan repetere resultatet, og hva bryggekalkulatorer forteller deg om antall gjærceller/ml etc. trenger du ikke vite, for du vet hva som fungerer hjemme hos deg på den oppskriften og i dine rutiner.
Edit: Når jeg sier at jeg sparer noen kroner på gjenbruk av gjær er det fordi timene jeg bruker på dette ikke er inkludert, og vørteren jeg bruker til dyrking er overskudd fra tidligere brygg.
Sålenge det er moro setter jeg timene på hobby kontoen slik at de ikke er med i regnskapet