Kva skal ein gjere om OG er feil?

Har fått meg refraktometer og tenker å måle underveis i brygginga for å sikre at eg ender opp med rett OG. Så spørsmålet er:

-Når er det hensiktsmessig å bruke refraktometer? Før koking, etter koking?
-Om eg ser at OG blir for høg, korleis veit eg kor mykje vatn eg skal tilsette? Fins det kalkulator for det her? Eller skal en berre sikte seg inn på volum-målet i oppskrifta? (I så fall, er det poeng i å bruke refraktometer om det er nok å forholde seg til volum på vørteren?)

Før kok: For å se om du kommer til å nå planlagt OG og gjøre eventuelle justeringer i tide
Etter kok: For å notere OG

Justering: Se www.bryggekalkulator.no -> Finnes en kalkulator som heter "Fordamping/Utvanning" som tjener dette formålet.

Takk for godt svar! Oppfølgingsspørsmål: Ut i frå oppskrift veit eg kva OG skal vere når ein startar gjæringa, men korleis finn eg ut kva OG ideelt sett skal vere før eg startar kokinga?
Og dagens dumme spørsmål: Eg trudde at om ein reduserte volumet på vørteren ved å koke vekk væske ville få auka OG, ved at vørteren vart meir konsentrert. Slik eg tolkar bryggekalkulatoren så stemmer ikkje dette, tenker eg heilt feil? Vil OG synke etter kvart som ein kokar vekk væske? Korleis stemmer dette overeins med at jo større forskjellen mellom OG og FG er jo høgre blir alkoholprosent? :)

Spørsmålet er ikke dumt, og du har rett. Det burde kanskje vært spesifisert i kalkulatoren (skal rette på dette) at begge tall omhandler øyeblikksmåling. Altså, f.eks. måler du før koking (25 liter vørter) en SG på 1.050. Du ville helst hatt en verdi på 1.060. Du må da tilsette 665,7 gram DME.

Hvor mye OG post-boil øker fra OG pre-boil kommer an på hvor stor avdamping du har og hvor lenge du koker.

Det er mogleg eg ikkje tenker meg om godt nok no, men er det ein enkel og grei måte å rekne ut kva OG pre-boil bør vere om ein har oversikt over avdamping per time og koketid?

Det er ganske lett. Mengden sukker er konstant i vørteren, derfor er C1*V1 = C2*V2, hvor V er volum, C er mål på konsentrasjon av sukker ([OG - 1] når OG er på formatet 1.050). Da er det er bare å gange og dele for å finne nødvendig volum, og det går mye fortere å ta det i hodet enn å knote med kalkulator. Vil du f.eks. ha 20% høyere/mindre OG, må du ha 1/1.20 eller 1/0.80 mindre/større volum. Det oppnås hhv enten ved koking eller tilsetting av vann.

Tilbake
Topp