Hvis du vil ha kveikens særpreg, så ikke brygg noe med mye humle. Jeg laget en dunkel weissbier som jeg synes ble veldig bra med kveik. En humlesvak brown ale kan også bli bra
Min Dunkelweiss hadde ibu på 20. Jeg brukte Northern brewer som bitterhumle og Saaz som aromahumle og det fungerte fint for meg sammen med Vossakveiken.
Jeg har lagt meg på 15-25 ibu på øllene jeg har brygget med kveik. Tester et brygg med mer humle nå. Jeg tenker det også går fint, men at humlen kommer til å overdøve smaken fra kveiken.
Temperaturen har nok ikke fått tid til å falle, for normal gjæringstid var 12-48 timer. Kanskje 72 timer i noen tilfeller.Eg seier ikkje at dei ikkje pitcha på 30+. Det eg seier er at denne temperaturen vanskeleg har vorte halden så lenge i det vidare løpet, som mange no eksperimenterar med. Det var regelrett umogleg gitt romtemperaturar i hus og uthus på den tida juleølet vart førebudd. Berre ei kort periode ein varm sumar var nok dette i realiteten mogleg her til lands. Med normale årstidstemperaturar har nok temperaturen i gjæringstønna falle sakte i takt med rom-/utetemperaturen. Eit forløp som nok er ganske motsett av det mange praktiserar, der temperaturen også vert jazza opp mot slutten.
Begge deler er interessant, men etter min mening har moderne bryggere veldig mye å lære av de gamle metodene. Det er mange triks og teknikker der som folk ikke kjenner til i dag, og som åpner for helt andre typer øl enn det vi er vant med nå. Dette med å gjære i 48 timer er ett av mange eksempel på det.Å ta kveiken inn i ei ny tid er flott, men den som prøvar kopiere gamle bryggarmåtar med kveiken i dag må nødvendigvis late naturen i større grad styre temperaturutviklinga. Vil ein derimot ta kveiken inn i 2016 vert saka ei heilt annan! Då kan det også vera vel så interessant å utsetje den for vesentleg lågare temperaturar, og eit meir moderne temperaturforløp undervegs i gjæringsprosessen.
Jeg planlegger å sette et brygg på vossakveiken der jeg vil gjære på Ca 30-35 grader.Dette med å gjære i 48 timer er ett av mange eksempel på det.
Det vanlige er å ha det på fat/dunk etter 48 timer, ja. Setter du det kaldt vil gjæringen roe seg. Så tar man opp dunken i varmen når ølet skal serveres, og så karboneres det da.Jeg planlegger å sette et brygg på vossakveiken der jeg vil gjære på Ca 30-35 grader.
Når du sier det gjæres i 48 timer, er det vanlig å flaske direkte etter dette uten å tilsette sukker slik at den karboneres på eventuelt restsukker? Eller flaske det og tilsettes sukker for karbonering da?
Noen som har en anelse om alkoholtoleransen til vossakveiken? Jeg vurderte å lage noe seriøst sterke greier. Godt over 1.100 for å se hvordan den takler det.
Sent fra min GT-P7500 via Tapatalk
Splitta en vørter på 1,074 (sterkt?). WLP500 tok den ned til 1,011 (8.6%) mens vossakveik stoppa på 1,014 (8,3%). Skal nevnes at det var helt sikkert en overpitch av kveik og underpitch av WLP500.Jeg har aldri sett noe om hvor sterke øl den tåler, så det hadde vært veldig interessant å høre hvordan ølet blir. I utgangspunktet tipper jeg denne kveiken tåler sterke øl.
Er i gang med å trappe opp en starter ett par trinn, og så pitche denne.Jeg gjorde en test nå for litt siden (Den står ennå på gjæringkaret i boden). Lagde en plain vørter med bittelitt bitterhumle, som ble litt høy OG på, 1.120. Den gjæret ned til 1.070 i full fart, men stoppet der.
Planen nå er enten:
1. Lage en starter på resten av kveiken jeg har i kjøleskapet, og dumpe den ned i karet.
2. Pitche 1 eller 2 pakker US-05 eller Nottingham, siden smaksbildet er vel stort sett allerede satt.
Temp ~= 30°C
Volum = 20L
Noen som har noen tanker om hva som er det "lureste" valget i forhold til å få dette litt ned mot 1.030-1.020?
Denne stoppet på 1.050. Nå koser den seg med en god klatt Brett. Sist jeg målte så var den på vei forbi 1.040.Er i gang med å trappe opp en starter ett par trinn, og så pitche denne.
Sent fra min E5823 via Tapatalk