Amarillo
Norbrygg-medlem
Litt redd for at bitterheten vil ødelegge kveiken, så heller mest mot en APA.
Jeg ville absolutt gått for APA, det er mange som sier at IPA med kveik blir for bitter.
Litt redd for at bitterheten vil ødelegge kveiken, så heller mest mot en APA.
Har du noen kilder til det om IPA og kveik? Skulle gjerne sett litt mer konkret info om oppskrifter og hvilken kveik som er brukt.Jeg ville absolutt gått for APA, det er mange som sier at IPA med kveik blir for bitter.
Har du noen kilder til det om IPA og kveik? Skulle gjerne sett litt mer konkret info om oppskrifter og hvilken kveik som er brukt.
Etter det jeg har lest om denne, så er har det i gårdsbrygging vært vanlig å underpitche denne ganske mye (etter hva jeg har skjønt, så satte man gjerne ikke starter, man bare pitchet noe tørket gjær rett i vørteren, som ofte var ganske voksne batcher).Hvordan er det med Gjernes-kveiken og starter? Skal brygge til søndag(50 liter) og har kun et rør tilgjengelig. Fått høre at den er mulig å underpitche med 20%. Det er også en gjær som jobber veldig fort. Holder med det med 14-16 timer på snurreren+bunnfelling og dekantering?
For ikke så lenge siden hadde Garshol et innlegg om hvordan å bruke kveik. Der skrev han at på grunn av at den har vært brukt i vørter med veldig høy OG i så lang tid, har den mistet evnen til å produserer viktig næring selv. Det har vært så mye tilgjengelig uansett. Han anbefalte derfor p bruke mye gjærnæring i svake og moderat sterke øl, for å unngå lav utgjæring. Jeg lurer på om dette kan være en forklaring. Har ikke forsøkt det selv enda, men har malt stående klar til et kveikøl, så skal teste da. Han skrev ikke hvor mye han mener bør, men jeg tenkte å prøve med på 1-2 teskje på 22 liter.Jeg ser fra starten av tråden at en del brygg stopper å gjære på ganske høy FG. Over 1.020. Er det sånn kveiken bare er? Jeg brygga for første gang med kveik for et par dager siden, for å teste dette, og hadde lav OG med vilje, fordi jeg har tenkt å ha oppi amylase for å få høyest mulig utgjæring. (1.040) Det gjæra voldsomt det første døgnet, men så har den stoppa opp på 1.020. Jeg vil ha den lavere. Kan det være at det er brukt for lite kveik, har jeg hatt i for lite gjærnæring, eller kan det være noe annet galt? Den ble pitchet på 32 grader, og holdt mellom 32 og 38 grader hele tiden.