Kveik fra Voss, erfaringer

Så du repitchet, men med hva? Resten av kveiken eller den rene bryggegjæra du nevnte? Ser du har så pitchet med brett, blir spennende å høre resultatet. Blir eventyrblanding det hær :)

Jeg hadde noe slurry fra en BrettSaison som jeg hadde flasket ett par uker før. Dette pitchet jeg en dl eller to av ned i karet.
 
Det er ein fullstendig mistforståelse å gjære kveiken på slike grader. Kanskje pitcha ein på 30+, men kven hadde ein romtemperatur i sjykkja eller stabburet på 35 grader i år 1875 eller 1915 for den del? Ølet skulle vera ferdig ved Tomasmesse 21. desember, og vart seinast sett i september kor det naturlegvis gjæra ihht gudegidde temperaturar.
Vi brygger ute i ein isolert melketank, også på vinteren. pitsjer på 30 og den stig til 35, gjæringa skaper varme. Må berre hugse på å lage "mariaue" først. Ølet blir ikkje godt om det blir gjæra på for lav temperatur. Ølet held framleis 25-30 grader under oppskoka.
 
Jeg er sånn i tvil hva jeg skal brygge med kveiken jeg har liggende. Tenkte først hveteøl, så brown ale, og nå tenker jeg en enkel pale oppskrift.

Noble hops, eller gå bananas med nye typer?

Kan noen rettlede meg litt, så jeg ikke kaster bort gjæren?
Prøv med 100% palemalt først, dropp humla i første omgang, den er ikkje viktig. Einelog om du har einer.
 
Laget en braggot på OG 1100 på onsdag, med 1,8kg hvetespraymalt og 2,1kg honning, einerlåg og 300g tyttebær. Gjæret på 40 grader, og idag er den nede på 1032. Har vispet hver dag, og tilsatt gjærnæring (Fermaid-O), som man pleier i mjød.Håper den fortsetter, hvis ikke blir det brett.
 
Mulig jeg bommer grovt på temaet her og bør spørre et annet sted, men er det noen som vet om noen som har en dæsj kveik å selge/gi bort? Leste boka di Lars og ble veldig glad. Det gjorde noe med bryggeentusiasmen. Skyt meg på flatmark og henvis meg til andre jaktmarker om jeg er på feil sted, men da har man prøvd. Moro å lese hva andre sysler med rundt dette. Stå på
 
Mulig jeg bommer grovt på temaet her og bør spørre et annet sted, men er det noen som vet om noen som har en dæsj kveik å selge/gi bort? Leste boka di Lars og ble veldig glad. Det gjorde noe med bryggeentusiasmen. Skyt meg på flatmark og henvis meg til andre jaktmarker om jeg er på feil sted, men da har man prøvd. Moro å lese hva andre sysler med rundt dette. Stå på

https://www.facebook.com/groups/kveik/?fref=ts
https://forum.norbrygg.no/threads/vandregjaer-kveik-pa-farten.27631/page-14#post-360252

Du kan høre der :) Kos deg, gøyalt å prøve noe nytt og veldig annerledes!
 
Det vanlige er å ha det på fat/dunk etter 48 timer, ja. Setter du det kaldt vil gjæringen roe seg. Så tar man opp dunken i varmen når ølet skal serveres, og så karboneres det da.
Jeg skjønner at dette er tradisjonsmåten, og liker tanken, men det er noe med moderne liv som gjør at porsjonsflasker og lengre lagring er å foretrekke. Det tryggeste er vel da tross alt å la det gjære ut og så tilsette kontrollert mengde sukker for fermentering? Eller har man noen metoder for å kjøre dette rett i flasker underveis uten stor risiko for flaskebomber?
 
Mulig jeg bommer grovt på temaet her og bør spørre et annet sted, men er det noen som vet om noen som har en dæsj kveik å selge/gi bort? Leste boka di Lars og ble veldig glad. Det gjorde noe med bryggeentusiasmen. Skyt meg på flatmark og henvis meg til andre jaktmarker om jeg er på feil sted, men da har man prøvd. Moro å lese hva andre sysler med rundt dette. Stå på

Jeg har Vossakveik til overs. Send meg en PM så kan jeg sende deg en dæsj.
 
Flasket brygg med einerlåg og vossakveik (Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik) på mandag. Da fikk jeg tydelig appelsinskallaroma i hydrometersampelet. Smakte i går (etter 3 dager karbonering i 23-24 grader), og plutselig synes jeg det er banansmak som dominerer. Noen som har opplevd lignende? Plutselig fra Voss til Belgia under lett karbonering?
 
Stor temperaturforskjell på de to smaksprøvene?
Hydrometerprøve ved ca 16 grader ved tapping på flasker uten karbonering
Karboneringstest ved ca 6-16 grader med lavt kullsyreinnhold (tok meg god tid og ølet ble nok varmere i glasset etterhvert). Jeg synes ikke smaken endret seg vesentlig underveis med tanke på hvilke smakskomponenter som var til stede.
 
Skal i gang med komponering av en oppskrift med kveik fra Voss.

Førsteutkastet er i hovedsak en paleale / IPA. Litt redd for at bitterheten vil ødelegge kveiken, så heller mest mot en APA.

Et førsteutkast:
50/50 pils pale til OG på 1060
Cara malt? Nødvendig?

Bitterhumle til 30IBU, koke 90minutter

Citra, Amarillo, Centennial på 15, 10, 5, WP (total IBU på rundt 40) og tørrhumle siste 3dagene

Gjære på 35-37grader (om det lar seg gjøre) i 14dager

Innspill tas imot med takk.
Om noen har en god oppskrift å anbefale, er jeg takknemlig.

Einerlog og andre skogsdikedarier må dessverre utgå i denne omgang.






Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Maltbasen er enkel og grei.
Hvis målet er en øl der kveiken får vist seg fram, så ville jeg vært forsiktig med humlemengdene og droppet tørrhumling. Vossakveik på over 35 grader gjærer kjapt. Jeg ville vurdert kortere gjæringstid, f.eks. en uke, der du måler SG etter 3 og 6 dager for å se om den er stabil (ellers vil jeg gjære lenger).
 
Maltbasen er enkel og grei.
Hvis målet er en øl der kveiken får vist seg fram, så ville jeg vært forsiktig med humlemengdene og droppet tørrhumling. Vossakveik på over 35 grader gjærer kjapt. Jeg ville vurdert kortere gjæringstid, f.eks. en uke, der du måler SG etter 3 og 6 dager for å se om den er stabil (ellers vil jeg gjære lenger).
Så bremse sene humletilsetninger, kanskje bare bittre på 60, og kjøre en liten en på 15 og en dæsj på 5

Har lest litt om utgjæring på 65% for denne kveiken..(?) Kan noen si noe om forventet FG? (Har ikke starta opp bryggeprogrammet enda, så vet ikke om kveik fra Voss ligger der)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg har brukt Vossakveik (Gjernes) to ganger. Mesket begge gangene på 70 grader i en time. De gjæra på 39 grader i en uke og utgjæra på 65% (1055 - 1019) og 69% (1061 - 1019). Jeg hadde riktignok en del spesialmalt.
Begge gjæret som bare juling i ca. ett døgn, for så å roe seg helt ned. Har fått god appelsinsmak på begge.
 
Jeg har ikke prøvd ennå, men mistenker høyere utgjæring hvis man mesker lavere i temperatur. Det kommer et par split-batcher utover sommeren der jeg skal prøve Vossakveik mot hhv. US-05 og S-04 i en Red IPA og en american strong ale (klone av 7Fjell Vinter). Da håper jeg å få litt mer erfaring med hvordan kveiken oppfører seg sammenlignet med annen gjær.

For øvrig koker jeg alltid øl med pilsmalt i nærmere 90 minutter. Dette etter råd fra mer erfarne bryggere enn meg. Da jeg brygget med kveik så brukte jeg 2/3 Pilsmalt og 1/3 Red X til OG på ca 1070 og mesking rundt 70 grader. Fikk utgjæring på ca 64%. (FG 1025).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp