Kveik

Jeg er på jakt etter Kveik, men er ikke villig til å betale for selve kveiken.
Kan være villig til å betale for porto og embalasjen..
For å støtte gårdene som denne kommer fra, så er jeg ikke villig til å betale for selve kveiken..

Er ute etter Horningdal Kveik, da jeg kunne tenke meg å lage en Plato Pale Ale med denne.

Har noen noe tips til en annen kveik som kan være godt til en Pale Ale ?

Hilsen newbrew
 
Sist redigert:
Jeg er på jakt etter Kveik, men er ikke villig til å betale for det.
Er ute etter Horningdal Kveik, da jeg kunne tenke meg å lage en Plato Pale Ale med denne.

For å støtte gårdene som denne kommer fra, så er jeg ikke villig til å betale for den .
Du må nok regne med at dersom du skal få den sendt må du betale for frakt og for beholderen gjæren leveres i.
Det normale her er at det koster 100,- for frakt, emballasje og bryderi.

Dersom du kan treffe en som har kveik å dele, vil du nok kunne få det uten å måtte "betale" en krone.

Dersom noen krever MER enn 100,- ville jeg ansett det som at de tok betalt for selve kveiken.
 
OK..
Men ser det noen som selger på nettet, da tørket i en zip pose.
Og skal ha 100 kr for dette. Det vil jeg si er å ta betalt for selve kveiken.
 
OK..
Men ser det noen som selger på nettet, da tørket i en zip pose.
Og skal ha 100 kr for dette. Det vil jeg si er å ta betalt for selve kveiken.
100,- for kveik og forsendelse er etablert som en selvkost pris for å sende kveik pr post. Tørket eller fersk.
 
Du må nok regne med at dersom du skal få den sendt må du betale for frakt og for beholderen gjæren leveres i.
Det normale her er at det koster 100,- for frakt, emballasje og bryderi.

Dersom du kan treffe en som har kveik å dele, vil du nok kunne få det uten å måtte "betale" en krone.

Dersom noen krever MER enn 100,- ville jeg ansett det som at de tok betalt for s
100,- for kveik og forsendelse er etablert som en selvkost pris for å sende kveik pr post. Tørket eller fersk.
OK.. Skal ikke krangle på det jeg :)
Er newbrew, og bare hørt av noen at kveik må du ikke betale noe for..

Takk for raskt svar..
 
Det stemmer nok at 100 kroner er blitt en slags fastpris i kveikmiljøet. Er du ute etter ”ekte” vare bør du kanskje gjøre litt research rundt Hornindal for å finne en selger som er til å stole på. Har inntrykk av det er en del stammer som har vært mye på vandring. Aller best hadde det kanskje vært å få den fra noen i Hornindal.
 
Jeg vil si at det er vel verdt å kompensere sender for emballasje, porto og drivstoff når han skal sende en kveik til deg, som du kan topphøste og ha livet ut. Jeg brygga den 30. desember, og fata ølet den 2. januar, da hadde Raftevold Gård gjort seg ferdig på 1.006 med 1.059 som utgangspunkt.. Denne rakk jeg da ikke å topphøste, siden jeg var hos familie på nyttårsaften. Men forrige batch med Raftevold Gård fikk jeg høstet et fullt syltetøyglass med tørka kveik, ut fra 5 gram gjær som ble pitchet.
 
Jeg vil si at det er vel verdt å kompensere sender for emballasje, porto og drivstoff når han skal sende en kveik til deg, som du kan topphøste og ha livet ut. Jeg brygga den 30. desember, og fata ølet den 2. januar, da hadde Raftevold Gård gjort seg ferdig på 1.006 med 1.059 som utgangspunkt.. Denne rakk jeg da ikke å topphøste, siden jeg var hos familie på nyttårsaften. Men forrige batch med Raftevold Gård fikk jeg høstet et fullt syltetøyglass med tørka kveik, ut fra 5 gram gjær som ble pitchet.
Hei.. helt enig at emballasje, porto evt drivstoff skal de få for.
Men f.eks jeg kommer og henter en zippose med litt tørket kveik så skal ikke det koste 100 kr..
Det som jeg fikk som en pekefinger regel fra en bekjent, er at kveik skal du ikke betale for siden opphavet ikke får 1 eneste krone for gjæret..
Men porte og kost kan jeg godt betale for..
Kan endre innlegget slik at jeg får frem det :)
 
Hei.. helt enig at emballasje, porto evt drivstoff skal de få for.
Men f.eks jeg kommer og henter en zippose med litt tørket kveik så skal ikke det koste 100 kr..
Det som jeg fikk som en pekefinger regel fra en bekjent, er at kveik skal du ikke betale for siden opphavet ikke får 1 eneste krone for gjæret..
Men porte og kost kan jeg godt betale for..
Kan endre innlegget slik at jeg får frem det :)
Da er vi helt enige :)
 
Tilbake
Topp