Kveiling av tynnveggede rustfrie rør 1/4"-3/8"

Da har jeg fått to kveiler med syrefaste 3/8 rør fra nybrewsupply. Monterte jic fittings og kuleventiler på å fyllte med vann. Det funka dårlig og røret knakk med en gang. Skar bort 20 cm med rør som ble skadet, fylte på med vann igjen og heiv det i fryseren over natta. Funka som f... Fikk kveila opp ny spiral til HERMS kjelen min på noen minutt :)
 
Byrkjeland skrev:
Da har jeg fått to kveiler med syrefaste 3/8 rør fra nybrewsupply. Monterte jic fittings og kuleventiler på å fyllte med vann. Det funka dårlig og røret knakk med en gang. Skar bort 20 cm med rør som ble skadet, fylte på med vann igjen og heiv det i fryseren over natta. Funka som f... Fikk kveila opp ny spiral til HERMS kjelen min på noen minutt :)

For bøying av HERMS spiral av 3/8" så treng du ikkje fryse røra eller ha vatn i dei - eg gjer det heile tida utan noko slikt men eg held meg då til diameter > 20 cm.   

Utfordringa er bend med liten radius - då treng du hjelpemiddel. 
 
protto skrev:
Det høyrest bra ut. Får vi sjå skaparverket?
y5u8ase8.jpg


Den berer preg av å vere hjemmelaget for jeg kveilet den rundt en gassflaske. Men vil nok uansett gjøre susen. Ettter nedfrysingen har diameteren økt med en halv mm. Så jeg må kjøpe nye støttehylser for fittigsene mine.
 
Tilbake
Topp