Kveiling av tynnveggede rustfrie rør 1/4"-3/8"

Ingen ting er som å lage sine egne verktøy ;) den rørbøyeren som du brukte først, har den ruller eller kloss som bøyer røret (ala ridgid 400 eller 600 serie)?
 
Den har ikkje rullar og er berekna på tjukkvegga hydraulikkrøyr. Vanlege 1/2" røyr har veggtjukkelse på omtrent 1,25mm så dei toler vesentleg meir juling.
Denne berre i 1/2" størrelse: http://www.ebay.com/itm/251213884514?redirect=mobile
 
Takk. Blir spennende å begynne å bøye samme rør med en lignende rørbøyer. Tror at jeg må regne med litt svinn! ;-)
 
Det kan vere du må opp i veggtjukkelse, eller ned i diameter på røyret. Eventuelt større bøygeradie. Treng du noko "custom" får du gi ein lyd.
 
Takk for tilbudet :) Jeg tenkte å prøve et kunstig fyllstoff i røret før bøying. Det ligner på "woodmetal" og har smeltepunkt på 70(?) grader. Kommer ikke på navnet i farten men det finnes en leverandør i uk og det er ikke svindyrt heller.
 
Fin blanding woodmetal: Sn= 12.5%, Pb= 25.0%, Bi= 50% and Cd= 12.5%

vonaleg skal du ikkje kjøra vørter igjennom….
 
Ja, det ligner kun på woodmetal i bruksområder. Ikke i kjemien, selv om cerrobend også skal kunne brukes uten rester hvis man gjør det riktig.

Det jeg snakker om heter Resin ws8 og du kan lese mer om det her: http://www.cuttingfluidsuk.co.uk/Resin%20WS8%20and%20WS10%20TDS.doc
 
Tusen takk til katla og protto og alle de andre som har bidratt med ting jeg overhodet ikke har peiling på her. Det sparer meg kanskje for 1 000 bortkasta kroner i rustfrie rør. Jeg stiller spørsmål videre her for å ikke ødelegge UiS-studentenes tråd...

Jeg har kjøpt 100 fot med rustfrie 1/2" rør, 0.02" rørtykkelse. De hadde jeg tenkt til å bruke til en kjøler (ca 20-25 meter, diameter rundt 40 cm), og til en HERMS-coil. Jeg har lyst til at HERMS-beholderen skal være så liten som mulig, og den skal også varmes opp av et ca 15 cm langt element, så jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kveile røret ganske smalt - 10cm i diameter eller noe. På trådene jeg leser om her får jeg inntrykk av at det kanskje kan være en utfordring. Noen som har noen idé om hvor liten jeg kan få diameteren uten å virkelig risikere å knekke røret? Jeg har en 1/2" rørbøyer fra biltema, men utfra hva jeg leser er ikke den så mye tess.
 
Martin E skrev:
Tusen takk til katla og protto og alle de andre som har bidratt med ting jeg overhodet ikke har peiling på her. Det sparer meg kanskje for 1 000 bortkasta kroner i rustfrie rør. Jeg stiller spørsmål videre her for å ikke ødelegge UiS-studentenes tråd...

Jeg har kjøpt 100 fot med rustfrie 1/2" rør, 0.02" rørtykkelse. De hadde jeg tenkt til å bruke til en kjøler (ca 20-25 meter, diameter rundt 40 cm), og til en HERMS-coil. Jeg har lyst til at HERMS-beholderen skal være så liten som mulig, og den skal også varmes opp av et ca 15 cm langt element, så jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kveile røret ganske smalt - 10cm i diameter eller noe. På trådene jeg leser om her får jeg inntrykk av at det kanskje kan være en utfordring. Noen som har noen idé om hvor liten jeg kan få diameteren uten å virkelig risikere å knekke røret? Jeg har en 1/2" rørbøyer fra Biltema, men utfra hva jeg leser er ikke den så mye tess.

Den coilen eg laga er av samme type røyr som du har kjøpt. Min fekk eg ned i 130mm yttre diameter, særleg mindre veit eg ikkje om er mogeleg. Har ikkje prøvd. I følge leverandøren av røyret, NYBrewsypply, er det heller ikkje mogeleg å lage spiralen så tight som eg her gjort. Svaret eg fekk frå dei var at rundt 10" var det minste sjølv med skikkeleg verktøy...
For eit 1/2" røyr blir spiralen fort lang, min er ca ein halv meter og det er ca 12m røyrlengde.
Hadde du gått for 3/8" eller 5/16" trur eg nok at 100mm ytterdiameter er fult mogeleg.

Det som er vanskeleg, spesielt på så tette spiralar er å få plass til stigerøyra, og svingane på dei. Dette bygger ganske mykje og det mest smidige blir å lodde/sveise på ferdige bend.

Eg kan vere behjelpeleg med å lage sjølve kveilen om du sjølv tek resten av arbeidet med tilpassing og lodding av stigerøyr osv.
 
Noen som nevner at man kan trykksette røret i stedet for å fylle det med sand. Skulle tro at om man fylte røret fullt med vann (fikk ut all luft) og plugga skikkelig så det blir helt tett, så burde det ha samme effekt som sand? Må/bør man i tillegg trykksette?
 
Byrkjeland skrev:
Noen som nevner at man kan trykksette røret i stedet for å fylle det med sand. Skulle tro at om man fylte røret fullt med vann (fikk ut all luft) og plugga skikkelig så det blir helt tett, så burde det ha samme effekt som sand? Må/bør man i tillegg trykksette?

Vann er tilnærmet inkompressiblet, så røret kan med andre ord ikke bukle slik at volumet inni blir mindre. Hvis du prøver, pass på at du ikke kvester deg selv dersom en av blindpluggene skulle stikke av under bøyingen :)
 
Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.
 
Byrkjeland skrev:
Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.

Frakten fra nybrewsupply (både nettbutikk og på ebay) går ganske raskt, men det er veldig tynnveggede rør.

Hvis du har en ventil i bunn, en i topp, fyller fra nederst i kveilen og opp og stenger den øverste ventilen først nå vannet kommer ut, da bør du få ut mesteparten av luften. Og så får du (vann)ledningstrykk i det forseglede røret dersom du vil det.
 
Byrkjeland skrev:
Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.

Forstår jeg rett, la trykket fra vannettet stå på ? isåfal presser du vannet tilbake på nettet nårt du bøyer.
Ellers, så er det luft i vannet så da må det kokes først.
Men hvis det var så enkelt, hvorfor finnes det og brukes andre metoder ?
Vil bare at du ikke ødelegger masse rør og penger.
:)
 
Byrkjeland skrev:
Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.

Vann-i-rør-metoden trur eg ikkje vil fungera.     Når du bøyer røret så vil du endra volumet i røret.  

Når Protto valsar røret med tre valser - held desse halve omkretsen av røret på plass der bøying skjer og dermed hindrar det at det flatar.   Og når han bruker sin heimelaga mandrel bøyar så har han ei kule på innsida som sørger for at røret ikkje blir deformert der bøyinga skjer.   Med mandrel bøyar vil ein kunna bøya rette rør og det er begrensa av lengda på stanga mandrelen heng på kor langt inne på røret ein kan laga bøyen.    coilane med tynnvegga rustfritt er runde så dei er ikkje ideelle for mandrel bøyarar.  
   
 
katla skrev:
Byrkjeland skrev:
Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.

Vann-i-rør-metoden trur eg ikkje vil fungera.     Når du bøyer røret så vil du endra volumet i røret.  

Jeg tror kanskje han mente å sette vanntrykk (ledningstrykk) på kveilen før forsegling. Ledningstrykket ligger vel stort sett rundt 6 bar?
 
Når ein kveiler røret til ein mindre diameter enn det var da ein fyller på det/trykksett det så vil man vel minske volumet inne i røret, som vil vere ein fordel? Eg tenker på samme måte som eit manometer fungerer.
 
Oddvar Demmo skrev:
Byrkjeland skrev:
Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.

Forstår jeg rett, la trykket fra vannettet stå på ? isåfal presser du vannet tilbake på nettet nårt du bøyer.
Ellers, så er det luft i vannet så da må det kokes først.
Men hvis det var så enkelt, hvorfor finnes det og brukes andre metoder ?
Vil bare at du ikke ødelegger masse rør og penger.
:)

Man må knuse noen egg for å lage omelett :D Planen var å ha ventil i begge ender. Så kan man stenge begge etter trykksetting om man vil ha høyere trykk. Med luft mente jeg bare å få ut luften som er i røret så det bare er vann igjen. Tror uansett det er verdt å teste, vist det ikke fungerer så blir det valse.
 
Tilbake
Topp