Martin E skrev:Tusen takk til katla og protto og alle de andre som har bidratt med ting jeg overhodet ikke har peiling på her. Det sparer meg kanskje for 1 000 bortkasta kroner i rustfrie rør. Jeg stiller spørsmål videre her for å ikke ødelegge UiS-studentenes tråd...
Jeg har kjøpt 100 fot med rustfrie 1/2" rør, 0.02" rørtykkelse. De hadde jeg tenkt til å bruke til en kjøler (ca 20-25 meter, diameter rundt 40 cm), og til en HERMS-coil. Jeg har lyst til at HERMS-beholderen skal være så liten som mulig, og den skal også varmes opp av et ca 15 cm langt element, så jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kveile røret ganske smalt - 10cm i diameter eller noe. På trådene jeg leser om her får jeg inntrykk av at det kanskje kan være en utfordring. Noen som har noen idé om hvor liten jeg kan få diameteren uten å virkelig risikere å knekke røret? Jeg har en 1/2" rørbøyer fra Biltema, men utfra hva jeg leser er ikke den så mye tess.
Byrkjeland skrev:Noen som nevner at man kan trykksette røret i stedet for å fylle det med sand. Skulle tro at om man fylte røret fullt med vann (fikk ut all luft) og plugga skikkelig så det blir helt tett, så burde det ha samme effekt som sand? Må/bør man i tillegg trykksette?
Byrkjeland skrev:Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.
Byrkjeland skrev:Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.
katla skrev:Byrkjeland skrev:Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.
Vann-i-rør-metoden trur eg ikkje vil fungera. Når du bøyer røret så vil du endra volumet i røret.
Oddvar Demmo skrev:Byrkjeland skrev:Det må nok prøves ja. Ser det er rimelige rørkveiler på ebay, så det tar nok tid før jeg har det i hende. Har hørt rundt på lokale rørleggersjapper, de har lite kjennskap til rustfrie rør som diskuteres her. Men de kunne fortelle at uansett så kom det til å bli svindyrt. Tanken min var at med vann så trenger man ikke trykk, evt trykke opp med hageslange.
Forstår jeg rett, la trykket fra vannettet stå på ? isåfal presser du vannet tilbake på nettet nårt du bøyer.
Ellers, så er det luft i vannet så da må det kokes først.
Men hvis det var så enkelt, hvorfor finnes det og brukes andre metoder ?
Vil bare at du ikke ødelegger masse rør og penger.