Kverning i butikken vs Kjøpe egen maltmølle?

Jeg kverner gjennom et hull i lokket opp i ei gjæringsbøtte. Det støver svært lite, men fra bøtta til meskekaret støver det en del. Jeg heller derfor den ferdigkverna malten i en plastpose utendørs først og deretter forsiktig i meskevannet.
Andre forslag?

Jeg kverner gjennom et hull i lokket opp i ei gjæringsbøtte. Det støver svært lite, men fra bøtta til meskekaret støver det en del. Jeg heller derfor den ferdigkverna malten i en plastpose utendørs først og deretter forsiktig i meskevannet.
Andre forslag?
Hvis det er praktisk mulig å bruke en meskepose, er det ideelt. Spenn opp posen i bøtta før kverning, og så senker du bare posen med det kverna maltet forsiktig ned i meskevannet. Null støving. Og når du er ferdig, heiser du bare posen med masken ut og setter den i ei bøtte. (Er det mye mask, sånn at det er tungt, er det greit å spa ut en del først.)

Det er sånn jeg gjør det, men jeg bruker en vanlig kjele (og batch sparging). Veit ikke om det er like greit i en maskin/alle maskiner.

Sist redigert:
Andre forslag?
Jeg kverner rett i plastpose i dusjhjørnet på badet. Taper posen fast rundt møllen så det ikke flyr støv. Du kunne festet en pose i bøtten?

Her er min løsning. Bøtta tar nok malt til en 23 liters batch.
Gir null støv ved kverning.
Heller kvernet malt rett i meskekjelen. Det gir litt støv, men ikke værre enn at det går fint an å stå der uten å få støv i lungene.
Støvet som sees på gulvet under bøtta er fra når jeg drar bøtta av holderen. Det er støv fra sikkert 5 batcher som ligger der.
Jeg må vel fram med støvsugeren snart.
1.jpg2.jpg3.jpg

Her er min løsning. Bøtta tar nok malt til en 23 liters batch.
Gir null støv ved kverning.
Heller kvernet malt rett i meskekjelen. Det gir litt støv, men ikke værre enn at det går fint an å stå der uten å få støv i lungene.
Støvet som sees på gulvet under bøtta er fra når jeg drar bøtta av holderen. Det er støv fra sikkert 5 batcher som ligger der.
Jeg må vel fram med støvsugeren snart.
Vis vedlegget 70856Vis vedlegget 70857Vis vedlegget 70858
Bøtteopphenget der skal jeg kopiere:). Nå har jeg et litt klønete opplegg med en slags krakk.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Kverner rett I meskekarret ( røret) Grainfather, og setter det forsikrig rett I maskinen med oppvarmet meskevann og rører ut, gir minimalt med støv.
Det virker smart, men jeg er redd for at finstoffet legger seg på bunnen og tetter silen. (Har en G30). Derfor tror jeg, uten å være sikker, at det er smart å riste finstoffet ned i plastposen og deretter tømme det grove ut først som da legger seg mot bunnen/silen. Artig å forske på det i et glass for å se hva som synker først til bunnen. Det er kanskje de største bitene?
- Om 2% vann i malten gir mindre finstoff og mindre knuste skall, vil jeg prøve det og skru ned åpningen på maltmøllølla.

Sist redigert:
Det virker smart, men jeg er redd for at finstoffet legger seg på bunnen og tetter silen. (Har en G30). Derfor tror jeg, uten å være sikker, at det er smart å riste finstoffet ned i plastposen og deretter tømme det grove ut først som da legger seg mot bunnen/silen. Artig å forske på det i et glass for å se hva som synker først til bunnen. Det er kanskje de største bitene?
- Om 2% vann i malten gir mindre finstoff og mindre knuste skall, vil jeg prøve det og skru ned åpningen på maltmøllølla.
Kverner alltid rett i meskekaret, Blichman boilermaker m/silbunn. Har aldri hatt problem med tett silbunn.
Svært lite støv i rommet, selv før jeg begynte med fukting av maltet.
Edit: fyller meskevann fra bunn, vet ikke om det påvirker noe.

Sist redigert:
Fukter maltet og kverner med 0 7mm åpning på en Roller Crusher mølle, ikke hatt noe problemer med at sil tetter seg. (G30)

Sist redigert:
Min alt-i-ett løsning. Kverner ned i beholderen og spar /sprer maltet i kjelen forsiktig.
Drillhastighet styres av wire.
Ingen støv ved transport og lagring av kvern.
1736327632447.jpeg

Tilbake
Topp