Lære av sine feil: Einerøl

Jeg har nettop flasket mitt første brygg og sitter å tenker på hva jeg bør lære til neste gang. Det er et einerøl basert på en oppskrift som finnes flere steder på nett. Min versjon ble som følger:

Vørter:
- 16 liter einerlåg (avkok fra tynne einer-kvister med kun blå einebær)
- Sukkerlake: 450 g Cooper amber malt-ekstrakt og 2,2 liter sukker løst i 5.5 liter vann

Gjær: Lallemand Nottingham Ale Yeast

Fikk ikke målt OG på grunn av knust oechslevekt, men SG var ca 1020 og synkende etter 2 uker. Etter 2,5 uker var SG 1010 og fremdeles synkende. På grunn av uforutsette hendelser fikk jeg ikke målt før etter 3 uker og 2 dager. Da var SG ca 1000 og jeg valgte å flaske brygget.

Før modning på flaske så er brygget veldig lyst og klart. Det har en frisk smak av einer, men føles litt utvannet og har ikke særlig smak av øl.

Målet er nå å lære av eventuelle feil før neste brygg. Jeg merket meg blant annet at jeg skal lage en kjøle-coil av kobberrør for å kjøle vørteren raskere. Det tok mange timer å kjøle ned vørteren før jeg kunne tilsette gjæren. I tillegg så lurer jeg på om FG på 1000 er uvanlig lavt? er det fremdeles mulig at brygget vil få en fyldigere smak etter noen uker på flaske?

Forslag til forbedring av oppskrift mottas med takk  :)
 
En FG på 1.000 er veldig lavt, men ikke lavere enn du kan regne med når du har basert brygget nesten 100% på sukker. Beklager, men det kommer aldri til å bli øl.

Forslag til forbedring: erstatt alt sukkeret med maltekstrakt. Bedre forslag til forbedring: bruk en skikkelig oppskrift og en god fremgangsmåte. Sjekk gjerne under prisbelønte oppskrifter på forumet, og artiklene om ekstraktbrygging du finner på norbrygg.no.
 
Skjønner. Oppskriften er basert på et tradisjonsbrygg samtlige oppskrifter er basert på sukker. Jeg hadde ikke forventet et fyldig smakfult øl, men heller et friskt og lyst brygg. Det ble dog noe tynnere i smaken enn jeg hadde forventet. I oprinnelige oppskrifter benyttes forresten matgjær i stedet for ølgjær.

Jeg burde sikkert startet med et mer typisk øl som første forsøk.
 
Jeg har noen år på baken med nesten tilnærmet oppskrift. Først og fremst har denne tradisjonsdrikken ikke så mye med øl og gjøre, det blir tynt, ja, men vanligvis friskt og godt. Skal man ha noe igjen for einersmaken kan man ikke drukne den med malt. Jeg brukte amber LME i fjor og syntes det ble for fruktig, men jeg hadde 1500g og 2 kg sukker. I år lagde jeg 18 liter låg, men trakk kvistene på 70 grader i 3 timer før jeg sjokket det opp til kjapt oppkok. Syntes det ble mye klarere og mer aromatisk - tidligere har jeg kokt kvistene i 25 min. Så tilsatte jeg 1500g lys DME og 2400g engelsk finsukker samt 100g mørk DME som jeg hadde liggende. Målte FG på 1072 på tilsammen 22l vørter. 2 pakker Safale05. Jeg brukte vanlig fersk brødgjær i 20 år, men ble aldri helt kvitt gjærsmaken. I fjor var første gangen jeg brukte ølgjær og karbonering, da på flaske. I år skal det fates og jeg gleder meg veldig!
Dette stoffet er suverent til pinnekjøtt! :biersmile:
 
Hvordan synes du resultatet ble med ølgjær sammeliknet med matgjær? var det smakssmessig forskjell før og etter karbonering på flaske?

Jeg kokte kvistene i ca 10-20 minutter. Fryktet besk smak av dersom jeg kokte det lengre. Mulig det blir bedre med lavere temperatur slik du beskriver.
 
Jeg hadde jo aldri brukt den oppskriften før så jeg vet ikke hvordan det ville smakt ukarbonert.  Jeg er i alle fall veldig fornøyd med denne måten å lage låg på. Ølgjær er en klar forbedring!
 
Jeg er litt usikker på når tradisjonen med å brygge gårdsbrygg ble erstattet med å koke sukkerlake og tilsette fargestoffer, men på et eller annet tidspunkt har det skjedd. NRK har ei samling med "øloppskrifter" som gjør vondt inn til margen å lese:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/...ogrammer_nrk_hedmark_og_oppland/2400214.html
Wikipedia har en artikkel om saken også:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sukkerøl
Og jada, jeg har selv drukket tomtebrygg i barndommen. At sukker, vann og gjær (i andre sammenhenger kjent som "sats") skal bli en alkoholfri avholds- og barnedrikk når man tilsetter farge, tyder kanskje på at en del avholdsfolk og unger kan for lite om gjær.
 
Dette er vel det som kan kalles tomtebrygg som jeg husker min mor lagde til jul Og Dette har ikke noe med Ølbrygging å gjøre.


(Ser ut som sats med ølfarve smakte ikke noe spesielt godt eller)
 
noen liker tomtebrygg, andre ikke.
men de oppskriften på "tradisjons" øl. ser ikke for meg at de kan smake noe godt heller.
 
noen som har lyst til å dele en litt mer utdypende oppskrift  / beskrivelse ?
kunne tenke meg å prøve dette.. tente på dette da jeg leste om pinnekjøtt......  :amen:
 
Jeg postet årets oppskrift i denne tråden:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7319.0.html
Jeg ser at jeg skrev at jeg i fjor brukte 3500g Lys LME, der må jeg ha dumlet på en eller annen måte, for oppskriften i fjor var 1,8 kg Amber LME og 2 kg sukker. Jeg hadde planlagt en batch til med 3500g lys LME, men det ble aldri noe av. Så jeg får lage en btch i år med 3500g ekstra lys DME totalt uten sukker. Så kunne det vært morro å prøve med en lager-gjær i stedet for ale-gjær, f.eks WLP830
 
Jeg har vært veldig nysgjerrig på å bruke einerlåg i ølet så jeg kokte noen liter (uten bær) og bytta ut 20% av vannet i en belgisk wit med einerlåg. Jeg er utrolig spent på resultatet - testa vørteren etter koking - den både lukta og smakte friskt og godt. Flott farge hadde den også. Gleder meg veldig til det ferdige produktet :)
 
Det skulle ikke undre meg om du er først i verden til å kombinere einerlåg og wlp400.... ;-)  Hvordan det blir vil jo tiden vise - vi venter i spenning!  Einer gir fort litt surt øl. Men jeg vil poengtere hvor stor forskjell det er på einerlåg som er trekt på 70grader i forhold til koking.  Jeg kommer aldri mer til å koke einerlåg,  og jeg kommer aldri mer til å ha sukker i ølet heller. Neste år blir det 5l vann og 3 kg Extra Lys DME som etter koking og nedkjøling helles i 15 l nedkjølt einerlåg som har trukket på 70 grader i 3 timer. På denne måten koker jeg ikke bort einersmaken - og aromaen!  (Etter 3 t på 70 grader tar jeg den kjapt opp i kok 1 min før rask nedkjøling)
 
Jeg satte et øl med einer på fredag og gleder meg veldig. Brukte 3kg pale malt 150g lys cara og ett halv gjærspann med einerskudd. Plukket i hagen mens vannet varmet opp.
Trakk eineren en time på 75 grader og da smakte det nydelig friskt som en god te. Så mesket malten i einerteen en time. Brukte 25 g aurora som fwh uten flere humletilsetninger. Gjærer nå med wlp023 og wlp002 (hadde to rør jeg måtte få brukt opp nå).
Så får vi se hvordan det blir.. Men da har jeg et utgangspunkt å forske videre på8)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Det putrer fint i gjæringskaret og luker friskt og godt, er mer bekymra for den rene belgisk wit som står ved siden av - den er det lite fart i , altså. Står et tredje brygg og putrer friskt også, så her blir det mye øl :)
 
LissMari skrev:
Det putrer fint i gjæringskaret og luker friskt og godt, er mer bekymra for den rene belgisk wit som står ved siden av - den er det lite fart i , altså. Står et tredje brygg og putrer friskt også, så her blir det mye øl :)

For mye av det gode er godt det og...
Flasker du alt dette?
 
Ja jeg flasker alt, har ikke knota meg til å teste ut fat enda. Har til nå brukt plastflasker med skrukork, men kjøpte og testa glassflasker med crown cap uten at jeg egentlig likte korkemaskinen noe særlig. Fjærer og deler fyker alle veier :p Det er vel en læringsprosess dette også. Om ei uke eller to så har jeg flaska 125 liter på glass så da må jeg vel ha funnet ut av en ting eller to *flire*
 
LissMari skrev:
Ja jeg flasker alt, har ikke knota meg til å teste ut fat enda. Har til nå brukt plastflasker med skrukork, men kjøpte og testa glassflasker med crown cap uten at jeg egentlig likte korkemaskinen noe særlig. Fjærer og deler fyker alle veier :p Det er vel en læringsprosess dette også. Om ei uke eller to så har jeg flaska 125 liter på glass så da må jeg vel ha funnet ut av en ting eller to *flire*
Fyker fjærer og deler har du ikke skrudd skikkelig til den som klemmer korkene fast. :) originalt er den løs. Skru til det du klarer med håndmakt. Da ordner det seg :)
 
Aha....skal nok se på det før jeg flasker neste batch om 5 dager :) Knall hvis det er så enkelt! Takk så mye for tipset  :yes:
 
Fossdal skrev:
Det skulle ikke undre meg om du er først i verden til å kombinere einerlåg og wlp400.... ;-)  Hvordan det blir vil jo tiden vise - vi venter i spenning!  Einer gir fort litt surt øl. Men jeg vil poengtere hvor stor forskjell det er på einerlåg som er trekt på 70grader i forhold til koking.  Jeg kommer aldri mer til å koke einerlåg,  og jeg kommer aldri mer til å ha sukker i ølet heller. Neste år blir det 5l vann og 3 kg Extra Lys DME som etter koking og nedkjøling helles i 15 l nedkjølt einerlåg som har trukket på 70 grader i 3 timer. På denne måten koker jeg ikke bort einersmaken - og aromaen!  (Etter 3 t på 70 grader tar jeg den kjapt opp i kok 1 min før rask nedkjøling)

Min belgiske Wit med 20% einerlåg. Smaker godt :)
 

Vedlegg

  • einerlåg.jpg
    einerlåg.jpg
    1,3 MB · Sett: 407
Tilbake
Topp