Lagde enkelt meskeinnsats til bryggkjelen

Nelson skrev:
For å slippe all borringen kan det være en idé og lage store hull, for så legge fettristen over.
Sparer mye tid og mange hull på det.  :ilike:

Inge. Om jeg går for løsningen, skal jeg å legge ut noen bilder.

Ein annan ting du kan gjera er å laga store hol og så kan du bruka ei rustfri stålmatte oppå dette.    På Ikea har dei ei stor avlang sikt til ca. 79 kroner.  Sikteduken på denne er perfekt til mesking.  Eg brukte den på mitt bryggeri nr 2 - laga store hol i botnen og så la eg stålstreng oppå det og rista på toppen.  Du må ha noko imellom som gjer at det ikke vert tett mellom rist og botnen med dei store hola..    ClasO har noko liknande - kanskje det same - men om det er rustfritt veit eg ikkje.   

Om du skal bruka fettrista ville eg kanskje ha sjekka at silikonen i den er OK.   

Zack skrev:
Europris har også en fettrist, som er laget av et tett wire-nett.

Charlie papazian skriver i "The joy of homebrewing" at man kan lage en silbøtte av to plastbøtter (Zapzap lauter tun). Den ene bøtten bores i bunnen slik Nelson har gjort, den andre utstyres med en kran. Tønna med hull i bunnen settes oppi den andre, og da har man en silbøtte. Med litt glava, eller annen mer egnet isolering kan den sikkert også brukes som meskebøtte. Dessuten er det vel ikke noe i veien for å bruke den ytre bøtten som flaskebøtte, eller gjæringskar for den saks skyld.

Eg har gjort dette og er veldig godt nøgd med at temperaturen held seg veldig stabil. Funkar strålande til batch-sparing  :ilike:

Tilbake
Topp