Lage gjæringskar av VVS bereder.

Har lest litt om koniske gjæringstanker til mange tusen kroner, jeg synes det er for dyrt.

Hva med å lage dem av VVS tanker?

Min  plan er som følger:

1. Kapp av toppen etter hvor stort gjæringskar man ønsker, pass på at det er uttapning i senter av bunnen.
2. Kapp  toppen av på en annen tank som har litt større diameter, og bore hull i dette for gjæringslås. Da har men ett flott lokk.
3. Sett  på gummipaking på toppen av tanken for å få god tetning mot lokket.
4. Lokket  presses ned med 3 "lastestrikk" som man fester i kroker som er sveiset på lokket og på siden tanken.
5. Sveis på 3 stk rustfrie ben i ønsket lengde.

Ferdelene jeg ser i dette er at tanken blir lett å gjøre ren, den rommer mange liter, avtapping i bunnen og den blir billig.

Jeg mener at jeg skal klare alt dette på noen få timers jobbing, og prisen blir maks 500kroner.

Er dette en god plan, eller er det bortkastet tid og penger?
 
jeg vil tro at en varmtvanns bereder ikke er nok "konisk" i formen til å oppnå den tiltenkte effekten av en "ekte" konisk tank.
 
Litt geometri, kutting, myyye banking hvis du ikke vet om noen som kan valse, og sveising sp har du en litt billiger konisk tank.
Tilbudet fra sveisefirmaene kom på 3500,- så jeg valgte banking.
 

Vedlegg

  • konetank.gif
    konetank.gif
    92 KB · Sett: 397
Torga skrev:
jeg vil tro at en varmtvanns bereder ikke er nok "konisk" i formen til å oppnå den tiltenkte effekten av en "ekte" konisk tank.

Konen må nok lages, men hvis det brukes beredere som har fyllin/tapping i toppen kan denne snues og øltapping foretaes litt over bunnen.
 
Koniske tanker i rustfritt er i bruk i andre sammenheng, kommer i farten ikke på annet enn anolittpumping i borehull (sprengstoff), og koner vet jeg har ligget på IRIS/skraphandler/gjennvinningsstasjoner så det er mulig å finne halve eller komplette tanker.
 
Tilbake
Topp