Boksing av ipa/neipa

Extra1976

Norbrygg-medlem
Hvordan tapper dere dette ølet på boks? Da for å unngå oksidering. (Sel tapper jeg fra gjæringskar og bruker karboneringsdrops. Tapper da boksene så fulle at de kommer øl ut av boks når lokket settes på). Ønsker å bokse fra fat. Trenger man da beegun for best mulig resultat.
 
Du må vel gjøre som du gjør når du tapper fra kar, fylle helt opp så det bare er øl/ skum/ CO2 i boksen når du setter på lokk
 
Du må vel gjøre som du gjør når du tapper fra kar, fylle helt opp så det bare er øl/ skum/ CO2 i boksen når du setter på lokk
Bruker dere beergun og flusher boksen med co2 før tapp av øl?
Når jeg tapper fra gjæringskar . Flushet jeg boksen tidligere men sluttet med de da de var kontite. Så jeg vurderer å anskaffe beergun til å bruke når jeg skal bokse fra fat.
 
Hvordan tapper dere dette ølet på boks? Da for å unngå oksidering. (Sel tapper jeg fra gjæringskar og bruker karboneringsdrops. Tapper da boksene så fulle at de kommer øl ut av boks når lokket settes på). Ønsker å bokse fra fat. Trenger man da beegun for best mulig resultat.
Sender ballen videre til en som kan det: @Lars___Erik

Problemet er at når du bokser fra fat, har du ikke lenger (nok) aktiv gjær. Bokser/flasker du fra gjæringskaret vil gjæren ta seg av oksygenet. Så det å tappe videre fra fat er en risikosport, og skal du bokse mye av ølet ditt, ville jeg droppa fatet.
 
Det går helt fint som @Jædr sier å bokse fra fat. Fyll boksen helt opp og med skumtopp. Forsegle en og en boks etter hvert som du fyller. Beergun eller lignende er en stor fordel.
 
Har Duofiller, veldig kjekk sak. Men som Loebrygg sier kan det være en utfordring og ikke få oksydering. Har ikke bokset så mye ennå, men det jeg har bokset har vært litt varierende. Noen ble oksydert og noen ikke. Men når jeg får litt bedre kontroll på sakene tror jeg det skal fungere bra. Det er veldig nært opptil hvordan bryggerier gjør det.
God og riktig purging, og cap on foam er et par stikkord for godt resultat
 
Bokser det aller meste ferdig karbonert direkte fra Unitanken (Spike CF15) med en Duofiller. Dette går veldig raskt og greit uten å ha hatt noen oksideringsproblemer så langt - selv ikke på NEIPA som har stått flere måneder på kjøla.

Duofilleren flusher boksene før tapping starter, og fyller opp til rett nivå før lokket legges på (cap on foam/beer). Hveteøl tappes ukarbonert på 0.44 bokser, og får 2 sukkerbiter oppi før lokket valses på plass. Står så i romtemp en drøy uke for karbonering på boks.
 
Bokser det aller meste ferdig karbonert direkte fra Unitanken (Spike CF15) med en Duofiller. Dette går veldig raskt og greit uten å ha hatt noen oksideringsproblemer så langt - selv ikke på NEIPA som har stått flere måneder på kjøla.

Duofilleren flusher boksene før tapping starter, og fyller opp til rett nivå før lokket legges på (cap on foam/beer). Hveteøl tappes ukarbonert på 0.44 bokser, og får 2 sukkerbiter oppi før lokket valses på plass. Står så i romtemp en drøy uke for karbonering på boks.
Når du gjør det sånn, kan du vel regne med at det fremdeles er godt med aktiv gjær i ølet, som kan rydde opp det som eventuelt måtte komme til av oksygen. Så dette ser for meg ut som den helt optimale måten å gjøre det på.

Jeg flasker jo, så mine erfaringer er ikke direkte relevante, men sier vel noe likevel. Jeg har et lukka system fram til sjølve flaskinga, men jeg purger ikke flaskene, så der kommer det til noe oksygen. Men jeg fyller flaskene helt opp, med skum øverst, så det blir "cap on foam". Og ølet holder seg godt. Jeg drakk ei flaske pils i går som var nesten ett år gammel, og den hadde ikke tegn på aldring. Så litt oksygen gjør ikke noe så lenge du har aktiv gjær, og ikke lar det være igjen noe frirom fylt med luft i boks/flaske. Og så lenge du lagrer kaldt, så klart. Står ølet varmt, går alle prosesser mye fortere.
 
Sist redigert:
Har ikke brukt starsan før men tilsvarene fra finest men de var ikke å få tak i. Men litt forvirret når de står noen plasser skulles med vann etterpå. Når en i utgangpunktet strider mot de
 
Har ikke brukt starsan før men tilsvarene fra finest men de var ikke å få tak i. Men litt forvirret når de står noen plasser skulles med vann etterpå. Når en i utgangpunktet strider mot de
Du trenger ikke skylle når du bruker Starsan - eller tilsvarende produkter.
 
Tilbake
Topp