Lage vørter i kveld - koke i morgen???

Ukokt vørter er jo proppa med skumle saker, så høres litt sketchy ut. Bør i alle fall kjøles ned til rundt 0 grader så ikke villgjær og bakterier får heilt fritt spillerom. Om du har tid til et lite oppkok først vil den sannsynligvis holde seg bedre enn uten i alle fall. Så om du tar sjansen så får du i alle fall rapportere tilbake om hvordan det gikk.
 
olavgn skrev:
Ukokt vørter er jo proppa med skumle saker, så høres litt sketchy ut. Bør i alle fall kjøles ned til rundt 0 grader så ikke villgjær og bakterier får heilt fritt spillerom. Om du har tid til et lite oppkok først vil den sannsynligvis holde seg bedre enn uten i alle fall. Så om du tar sjansen så får du i alle fall rapportere tilbake om hvordan det gikk.
Ja du sier noe der! Men jeg tenkte som så at når den uansett blir kokt en time dagen etterpå, så er det vel lite levende organismer igjen uansett?? Men om det som har "grodd og vokst" i løpet av natten har satt smaker i ølet er jeg høyst usikker på >:D Skal tenke på saken.. Kanskje jeg heller burde begynne skittidlig i morgen :sovne:
 
Det er ikke et problem å la vørteren stå ukokt til i morgen. Det som måtte oppstå av bakterievekst og gjærvekst fra villgjær er så lite at det ikke vil ha noe å si på smaken. Når du gir vørteren en times oppkok dagen etter vil den være steril og klar for gjær.
 
Nydal skrev:
Det er ikke et problem å la vørteren stå ukokt til i morgen. Det som måtte oppstå av bakterievekst og gjærvekst fra villgjær er så lite at det ikke vil ha noe å si på smaken. Når du gir vørteren en times oppkok dagen etter vil den være steril og klar for gjær.
Tøft! Har du prøvd det selv? Da tror jeg nok at det blir vørter i kveld og kok i morgen!
 
I 'Brewing Better Beer' kalles dette for 'The overnight (oven) mash': 'brew when the kids go to bed, and finish up early the next day.'
 
...Bare for å tenke videre....
meske om kvelden. vørteren holder 60-70 grader etter meskingen er over. lagre det i kjøleboks (hvis brygget er lite nok og kjøleboksen stor nok) :)
Om morgenen vil nok brygget fortsatt holde rundt 50 grader....
Ikke mange gjærtyper som angriper oksygenfattig vørter ved den temperaturen?
Og mye raskere i oppkok dagen etterpå også....
Er dette på bærtur siden meske-ensymer da vil være aktive for lenge slik at øllet vil bli tørt/tynt?
 
Da er speidelen i sving!!! Koker i morgen tidlig  :skitbra: :skitbra: :skitbra: :skitbra:
Tror dette her går kjempefint?! Eeh.. noe svett etter å male kornet for hånd med corona´n, men jeg liker det sånn!
Takk for flott respons, å ja ungene er i seng :skitbra:
 
Hvis du mesker ut på opp mot 80C så bør vørten hode seg til i morgen uten å surne. La lokket ligge på i natt og dekk til de små spaltene i lokket mel alufolie.
:sovne:
 
BjarneHB skrev:
Hvis du mesker ut på opp mot 80C så bør vørten hode seg til i morgen uten å surne. La lokket ligge på i natt og dekk til de små spaltene i lokket mel alufolie.
:sovne:

..og kanskje en sovepose hjelper til å holde temperaturen over ca 60  °C.
 
Vørten bør ikke surne på en natt da du har drept alle bakteriene i en utmesk på opp mot 80C.
Men dette er ikke noe jeg har testet, så jeg tror du bør la vørten stå i speidelen uten å røre den til i morgen for å ikke infisere den med bakterier. :ilike:
Nå skal det sies at alle har lakt seg og jeg har drukkket noen bokkøl :klovn:
 
BjarneHB skrev:
Vørten bør ikke surne på en natt da du har drept alle bakteriene i en utmesk på opp mot 80C.
Men dette er ikke noe jeg har testet, så jeg tror du bør la vørten stå i speidelen uten å røre den til i morgen for å ikke infisere den med bakterier. :ilike:
Nå skal det sies at alle har lakt seg og jeg har drukkket noen bokkøl :klovn:
jeg er selv ikke helt uskyldig når det gjelder inntak:)
 
Vi for håpe at alle ensymene er deaktivert ellers kan de fortsette og tygge på malten i natt. Det vil medføre en veldig gjærbar vørte, om dette passe kommer an på øltypen du brygger. Med en tysk pils burde man kanskje meske hele natten  ;D
 
VillWonka skrev:
Nydal skrev:
Det er ikke et problem å la vørteren stå ukokt til i morgen. Det som måtte oppstå av bakterievekst og gjærvekst fra villgjær er så lite at det ikke vil ha noe å si på smaken. Når du gir vørteren en times oppkok dagen etter vil den være steril og klar for gjær.
Tøft! Har du prøvd det selv? Da tror jeg nok at det blir vørter i kveld og kok i morgen!
Har gjort det noen ganger ja og har ikke merket noen forskjell på hverken smak eller lukt på det ferdige produkt.. :)
 
VillWonka skrev:
Da er speidelen i sving!!! Koker i morgen tidlig  :skitbra: :skitbra: :skitbra: :skitbra:
Tror dette her går kjempefint?! Eeh.. noe svett etter å male kornet for hånd med corona´n, men jeg liker det sånn!
Takk for flott respons, å ja ungene er i seng :skitbra:
Ønsker deg en god helg! Et lite tips: Fin en bolt eller en gjengestang som passer coronaen, skru den inn der skruen til sveiven skal være og koble deg til med en drill.. sparer deg for litt håndsvette! ;) 
 
Tilbake
Topp