Lager gjær

God kveld, tenkte bare å spørre et lite spørsmål, kanskje litt teit men

here we go

Skal lage en lager, så prøver jeg å finne en gjær som jeg kan bruke. Problemet er bare jeg har ikke akkurat noe kjøle eller bod og sette dette i, så den må gjæres på 18-22*c

Er det mulig for en lager, eller må jeg investere i et kjøleskap eller noe i den duren.

Thanks

Stian

Det er mange tråder her inne om temaet å brygge noe som ligner en lager med ale gjær.
Vil påstå at med en gjæringstemperatur på 18-22 i rommet er det ikke forsøket verdt, men du kan brygge mye godt øl på den temperaturen men det blir ikke veldig likt lager pga. mere estere og fruktigere smak.

Her er en av de mange trådene om emnet, selv har jeg prøvd Kølsch gjær wlp029 på 14 grader men synes ikke det ble spesielt vellykket, men det ble drukket opp.

https://forum.norbrygg.no/threads/ale-ala-pilsner.8251/#post-75728

Prøv med s-05; det blir helt sikkert godt drikkelig. Om du ikke kan få det kaldere i rommet, så kan du prøve deg med å sette dunken i vannbad med is i mens stormgjæringa pågår. Jeg tror du burde kunne holde temperaturen i dunken på 18-19 grader på den måten.

Det blir jo ikke et lagerøl/pils, men en ale. Så ikke prøv å tenke på det som en pils når du drikker det. Målet må ikke være å brygge noe som ligner mest mulig på en pils, for da er det jo dømt til å bli "dårligere" siden det ikke er pils, men å brygge et lyst og lett øl som kan fylle det samme behovet som en god pils gjør. (Eller om det ikke var en pils, men en annen type lagerøl du hadde i tankene, så bare bytt ut "pils" her med det ølet du ønsket deg:).)

Som sagt: Prøv. Det blir uansett en verdifull erfaring.

edit: Hvis utgangspunktet ditt er en pilsoppskrift, så ville jeg sneket inn en liten dose amerikansk humle som smaks/aromahumle. Gjerne Citra, tror jeg. Noe citrus-aktig, i alle fall, for friskhetens skyld.

Sist redigert:
Selv har jeg aldri fått us-05 til å bli clean rett fra pose. Kun fra repitch. Det er en slags fersken/aprikos-smak som såvidt alltid har sneket seg inn der. Så jeg ville anbefalt 001 hvis du vil ha clean.

Tilbake
Topp