lager øl

Har dette forumet blitt gammelt og grinete ?  Er då greit å svare folk på ein grei måte .
Vi starter å gjære på ca 9 garade og står normalt i 3 uker.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
fmandal skrev:
Beklager, ser at svaret mitt ble krassere enn intensjonen.

Det eg vil påpeike at vi ikkje må svare slik at vi som lurer på noke vert skremt vekk av alle "proffen"

Samtidig er det sant det går å søke. Men av og til føles det litt bedre med eit personlig svar.





frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
takk for svar:: jeg satt et lager øl som jeg ikke viste gjæring temp på har prøvd før å følge oppskriften men men det ble ikke god.

nå har den i dag stått på 8 grader i 2 uker planen var at det skulle bli påskeøl men hva mener dere tror dere den kan bli ferdig til da. eller burde den stå lengre.
 
Hvis den har stått i to uker ville jeg begynt å øke temperaturen gradvis opp mot 14 grader, kanskje en grad pr. dag.
Skulle nok ideelt ha startet med dette før, men ingen krise, øl blir det.

Kanskje du kan si noe om hvorfor du mener den ikke er god. Hva smaker den?
 
har brygget en del på sånne bokser og fulgt oppskriften men forstår ikke riktig dette med sukker og gjær.

den forige ble altfor søt kasnkje den hadde blitt bedre ettervert men tok den i ny dunk etter en uke og syns det ble mye gjærsmak i øllet også

dette med gjærsmak har det noe å si viss jeg lar den stå lengre å gjære seg ut blir den bra da

har lest litt men syns det er litt vanskelig å brygge
 
thomassteen skrev:
har brygget en del på sånne bokser og fulgt oppskriften men forstår ikke riktig dette med sukker og gjær.

den forige ble altfor søt kasnkje den hadde blitt bedre ettervert men tok den i ny dunk etter en uke og syns det ble mye gjærsmak i øllet også

dette med gjærsmak har det noe å si viss jeg lar den stå lengre å gjære seg ut blir den bra da

har lest litt men syns det er litt vanskelig å brygge

Det blir bare lettere desto oftere du gjør og leser om det. Sukkeret er enkelt nokk hva gjæren skal spise til å omdanne til alkohol, da er det viktig at gjæren får jobbe i en ca 3 uker i rett temperatur imens du tar gravitetsmålinger, som kan være greit å se litt på. Dette vil fortelle deg om alt sukkeret er spist opp til den grad du ønsker, kan også smake på det inn i blant for kunnskapen.
Nå krever lager øl litt tålmodighet, det er jo tysk for å "lagre" tross alt men jeg risikerer å over komplisere dette men den bør ikke stå mer en 4 uker i gjæringsdunken uten å overføre til sekundær gjæringskar, da man kan risikere usmak fra død gjær i bunnen av primærdunken, men er ikke på noen måte et krav. Det du kan gjøre er å øke temperaturen til ca 15-18 grader i 3 dager for å la gjæren spise avfallet sitt, og så overføre til din valgte konsumerings beholder og begynne lagering på en ca 4 grader.
Med forbehold av Meninger, dette er slik jeg ville ha gjort det, jeg er heller ingen mesterbrygger :)
 
Hei !


Hvis det er sånne sett med ekstrakt du bruker anbefaler jeg å lese her :http://www.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett

Kenneth
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Tilbake
Topp