Lagering

Lars G Berg

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk!
Leser stadig i brewing classic styles, og kom over noe som gjorde at jeg begynte å tvile på om jeg gjør lager bryggingen min riktig.
Det står flere steder i boken at ølet skal lagres etter primærgjæringen, men før karboneringen, stemmer dette?
Jeg har gjæret ferdig på ca 3-4 uker inklusiv diacetyl rast før jeg har tappet på flasker og latt de stå i ca 20 C i 2 uker før jeg setter de i kjøleskap på 2-3 C

Oppklaringer mottas med takk  :help:

Hvorvidt du lagrer før eller etter karbonering betyr lite dersom du karbonerer kunstig. Skal du derimot bruke naturlig karbonering bør du karbonere før lagringen, som Kjetil S sier.

Jeg ville karbonert før lagring også ved kunstig karbonering for å sikre at det er minimalt med oksygen igjen i fatet under lagring.

Hvis man da har lagret før man skal karbonere naturlig, vil det da være smart å tilsette ekstra gjær?

Det vil komme an på, men det vil være en enkel forsikring mot ukarbonert øl.

Kan jo være jeg som har misforstått teksten.
Lager for 4 weeks then carbonate to 2-2,5 vol co2.
Omtrent ordrett sitert fritt etter hukommelsen  ;)

Her forutsetter de nok kunstig karbonering, men rekkefølgen har da minimalt å si.

Hmmmm..... Da må vist jeg ha vert heldig med min første lager. Jeg laget en slaks maibock i fjor vinter og lot den gjere i 2 uker før jeg lagret den ved ca 4*C i 4+uker(tempen kan ha variert noe mot slutten) For så å flaske med sukker lake og karbonere ved ca 20*C 2 uker, før videre 4+ uker så kalt som jeg fikk til i kjelleren. Den fikk nermest perfekt kulsyre nivå og ble krystall klar, og nermest null gjær sediment. jeg kan helde ut alt ølet i flaska uten å få et eneste synlig fnugg med gjær.

Det triste er at det bare er 3 flasker igjen nå, og jeg har (ifølge fruen) brygget kvota mi for i vinter. så ingen bock øl til våren :'(

Jeg tar opp denne.

Stemmer det Gahr sier her; at jeg like gjerne kan tappe på flaske, karbonere (jeg bruker vørter) og så sette til lagering - eller jeg kjøre lagering på dunk før jeg tapper opp?

Gitt at jeg skal gjøre unna lagering'en før jeg tapper opp, holder det med en temperatur på 3-4 grader som @hole over her har gjort, tilsynelatende med godt resultat? Jeg har rom med den temperaturen naturlig, men kommer ikke under det. (Jeg er klar over at det ideelle er omtrent på 0)

Du bruker vel flasker og da karbonerer du vel før lagring?
Sier Gahr at du må lagre på dunken før karbonering på flasker?
Leser det litt annerledes.

Nei
Du bruker vel flasker og da karbonerer du vel før lagring?
Sier Gahr at du må lagre på dunken før karbonering på flasker?
Leser det litt annerledes.
Nei, jeg har kanskje uttrykt meg klønete, men jeg oppfatter det slik at Gahr støtter trådstarteres praksis, som altså er å tappe på flaske før lagering. Og jeg har fått det for meg at det vanlige rådet er å gjøre unna lageringen på dunk/fat før tapping på flaske, så det overraker meg at Gahr sier dette.

Så lurer jeg altså også på hva som er kritisk temperaturgrense for lagering. Jeg vet hva som er ideelt, men hvor høyt kan man lagere, og likevel få et godt resultat?

Så lurer jeg altså også på hva som er kritisk temperaturgrense for lagering. Jeg vet hva som er ideelt, men hvor høyt kan man lagere, og likevel få et godt resultat?

Ikke noe problem å la de stå varmere, kjellertemperatur på 10-12 grader går utmerket. Så kan det diskuteres om det blir enda bedre ved lavere temperatur, tror kanskje det ikke har så stor betydning om du ikke vil spare det i flere år.

Ikke noe problem å la de stå varmere, kjellertemperatur på 10-12 grader går utmerket. Så kan det diskuteres om det blir enda bedre ved lavere temperatur, tror kanskje det ikke har så stor betydning om du ikke vil spare det i flere år.

Sparing i flere år hadde vært fint - men det skjer nok ikke:p. Dette blir borte i løpet av sommeren.

Har karbonert alle lagerne mine før lagring. Ser forøvrig ikke at Gahr støtter utsagnet om lagring før karbonering, men mer sier at det er en mulighet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da har du Finn og jeg ulik forståelse om hva det vanlige rådet er.
Tenker da ikke på at lageren kanskje står et par uker etter at gjæringa er over.
Det inngår i "ryddefasen" min.
Etterpå blir det karbonert før lagring på ca 2C.
Temperaturgrense vet jeg lite om.

Testet en bock laget til jula 2015 nå i helgen. Fortsatt god.

Det var visst vanskelig dette med hva Gahr mente, og hva jeg mener han mente. Det han sier, er "Hvorvidt du lagrer før eller etter karbonering betyr lite dersom du karbonerer kunstig. Skal du derimot bruke naturlig karbonering bør du karbonere før lagringen, som Kjetil S sier. Det er det som jeg har understrekt her, som overrasker meg, siden jeg trodde jeg skulle vente med tapping på flaske og karbonering. For han sier vel her at jeg bør tappe på flaske først, la karboneringsprosessen gå sin gang, og først deretter sette flaskene kaldt til lagering?

Ja, han sier det.
Men ser ikke han sier at "det vanlige rådet er å lagre i bøtta før karbonering".

-Snakker/poster vi som i historien "Goddag mann, Økseskaft"? nå?:)

Da har du Finn og jeg ulik forståelse om hva det vanlige rådet er.
Tenker da ikke på at lageren kanskje står et par uker etter at gjæringa er over.
Det inngår i "ryddefasen" min.
Etterpå blir det karbonert før lagring på ca 2C.
Temperaturgrense vet jeg lite om.

Testet en bock laget til jula 2015 nå i helgen. Fortsatt god.

Nå blir jeg jo gledelig overrasket, siden dette gjør livet enklere for meg:). Jeg tror hovedgrunnen til at jeg har dannet meg denne oppfatningen, er "How to brew" av Palmer. Han sier ikke eksplisitt noe om når man skal flaske, og det ser ut til at han uten videre forutsetter at lagering foregår på fat/dunk. Jeg har ikke brygget undergjæret øl tidligere, så jeg er nok et lett offer for ufunderte opfatninger som jeg har dannet meg. Jeg er meget lykkelig over å kunne konvertere til "flaske først":p.

Tilbake
Topp