1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Lagre drikkevann på fat? Holdbarhet?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Kaffewit, 14 Aug 2019 kl 18:21.

1. Kaffewit

Kaffewit
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har flere corneliusfat enn jeg klarer å fylle med øl, og ønsker å ha et fat eller flere stående med drikkevann. Jeg har mistet vannet flere ganger og har hørt om kokevarslet på Askøy. Temperaturen der fatet skal stå vil variere etter årstidene. Mellom 2 og 30 grader.

Hva bør jeg gjøre for å unngå at vannet blir dårlig eller farlig? Er det noe jeg kan tilsette? Vil karbonering hjelpe?

Det er ikke aktuelt å helle kokende vann rett i fatet, men jeg kan koke opp i bryggeren og overføre med motstrømskjøler.

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du skal kunne tappe rent vann fra springen ned i fatet og la det stå. Vann blir i seg selv ikke dårlig, man må bare holde organiske greier utenfor. Vanlig rent vann fra springen skal være rent nok til å lagres. Lys slipper heller ikke inn i et cornyfat som kan føre til vekst av organismer hvis forholdene ellers også ligger til rette for det. Oldebarna dine og deres oldebarn igjen skal kunne drikke av det fatet.

#2 Miguel, 14 Aug 2019 kl 18:36
    Sist redigert: 14 Aug 2019 kl 18:44
    Kaffewit og Kari R liker dette.
  3. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

JAMBO picobryggeri og Kaffewit liker dette.
  4. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har hatt karbonert vann på fat stående i flere måneder. Aldri lagt merke til noen usmaker.

5. trulsnilsen

trulsnilsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er noe forstyrrende med at noen kan ha vann på ølfat.... Send heller fatene til meg på sommerbeite :D

6. Jovialsen

Jovialsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har som regel 2 stk 19 litere stående med vann. Jeg karbonerer de og drikker det som Farris.
    Det lengste de har stått har vært 4 - 5 mnd. Har ikke merket noe usmak på det.

Ekornskurken liker dette.

Del denne siden