Lagring av kokt vann for partial boil

Når man gjør et ekstraktbrygg med spesialmalt, og pga mangel på stor kjele gjør en "partial boil", er det da noen grunn til at man ikke kan koke noe av vannet dagen før og la det stå på ballongen over natta?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en kompis som vurderer å brygge på kveldstid etter at ungene har lagt seg, og for å unngå å bli stående utover natta tenkte vi det var lurt å gjøre så mye som mulig klart dagen før. Dersom ballongen er desinfisert skikkelig, og den lukkes med en tett, desinfisert kork, kan det da ikke skade at det kokte vannet står i 24 timer før vørteren tilsettes? Vi tenkte det var bedre å spørre èn gang for mye enn èn for lite, da vi er nybegynnere begge to.
 
Dette gjør dere helt riktig :)

Kok gjerne opp vann til totalen 1-2 dager før, for så å la dette kjøle seg i ballongen til bryggedagen :ilike:
Infeksjonsfaren er ikke overhengende og som dere selv sier tar bryggingen kortere tid.

Noen benytter rent springvann til å justere seg opp mot ferdig mengde under delbrygg, men det er altså
sikrere med kokt avkjølt vann.
En må imidlertid huske at kokt vann er rimelig fritt for oksygen!
Ergo er det viktig at dere "rister blåsa som rakkern" før gjæren tilsettes ;)

Lykke til :skaal:
 
Er det kun infeksjonsfaren som gjør at alt vannet bør kokes? Eller påvirkes smaken i nevneverdig grad?

Er klar over at humleutnyttelsen varierer med SG på vørter under koking, men nå har jeg bare 12 liters kjele tilgjengelig så foreløpig blir det "partial boil" også for meg.
 
Inge skrev:
Er det kun infeksjonsfaren som gjør at alt vannet bør kokes? Eller påvirkes smaken i nevneverdig grad?

Noen hevder å merke en "metallisk smak" som følge av springvann. Har selv ikke forsøkt dette.
Lærte tidlig i karriæren å sikre meg så godt jeg kan mot "uhumskheter" i øllen min  :brygging:

Å fore dodraugen med masse (kunne blitt) god drikke pga "kansje" faktoren er lite morro :cheeky:
 
Jeg har blandet i springvann. Har vann på 2 grader så jeg regner med det er ganske friskt, men bakterier og sporer kommer selvfølgelig også med.

Fordelen med dette er både de med "partial boil", men også for å få en rask og effektiv kjøling. Ulempen med denne slags kjøling er at det nok gir en dårlig "cold break" (utfelling av proteiner ved rask nedkjøling av vørter) - ifølge svar i annen tråd.

Ved ren ekstraktbrygging er det derimot så lite protein i vørteren, at man kan velge å blåse i det. Jeg synes i hvert fall jeg fikk til en GOD "English bitter" også med "partial mash". En anelse uklar, men smaken er god (synes jeg).

I en av bryggebøkene mine (How to brew eller Brewing classic styles) foreslås også å koke vann og fryse til is, for så å bruke dette til å kjøle vørteren. Det skal til en del is for å få noe særlig effekt, men det er en mulighet.
 
Tilbake
Topp