Lagring av malt

Det er jo som regel 1 kilosposer man får når man bestiller malt og det trenger man jo ikke alltid.  Hvor lenge kan man lagre malt?  Jeg fikk en vakumpakkemaskin til jul, den skulle vel bidra til man kan lagre malt lenger enn bare ved å legge den i en boks
 
Om du vakumpakker trur jeg du kan lagre nesten hvor lenge som helst.  Kjøper mellom 3 og 10 kg av spesialmalt når jeg handler og oppbevarer den i tette plastbokser i kjelleren og har ikke fått ødelagt noe hittil.
 
Ikke alt for varmt og i en plastpose burde de fleste malttyper kunne oppbevares veldig lenge.
 
gustavf skrev:
Ikke alt for varmt og i en plastpose burde de fleste malttyper kunne oppbevares veldig lenge.

Har en halv sekk med pilsnermalt som har best før dato mai 2012. Noen anbefalinger om hvor lenge den kan stå? Hva skjer egentlig med malten når den blir for gammel?
 
Knust holdbarhet en uke?! Den går jeg ikke med på! :p
Har brukt knust malt helt uten problemer oppimot 2-3 måneder etter knusing.
 
Det største problemet her er nok fuktighet, som kan gi mugg og påvirke enzymene. Det er vanlig at maltprodusentene bruker et års holdbarhet, men med riktig oppbevaring ser jeg ingen problemer med å oppbevare det lengre.

Jeg er heller ikke sikker på hva som skulle gjøre at knust malt blir ubrukelig etter noen få dager. Hvetemel stemples vel, til sammenligning, med holdbarhet på opptil to år.
 
Rutof skrev:
cyberklad skrev:
De sier at hel malt holder seg i ca 1 års tid. Knust holder seg i ca en uke.

Det er tull  :). Holder lenge vist riktig pakket og ikke for varmt

Støttes, min søk på interwebben sier noe slik som 2-3måneder (opp til 6) på knust og flere år på hel malt. Selvsagt ved optimale betingelser, lufttett, kjølig og tørt. Støttes også til en hvis grad av egen erfaring.
 
tror det går bra, malten er jo tørr.
og kald luft er også tørr, så du har ikke stort å frykte tror jeg.
 
Tror ingen skal bekymre seg for frost, når det gjelder malt. Mitt har vært lagret i minus 20 grader i et uthus. Og maltbua har flere tonn i samme temperatur, har selv hentet malt på vinteren der.

Har heller ikke tro på at malt blir dårlig av lang lagring. Jeg vil tro at hel malt, lagret i sekk, kan oppbevares i flere år uten at det forringer kvaliteten.
 
Tilbake
Topp