Lagring av malt

Hei :skaal2:

Holder på å bestille ingredienser til mitt første brygg som skal bli en Pale Ale, men i den forbindelse tenkte jeg å bestille litt også til neste brygg. Det jeg da lurer på er hvor lenge man kan lagre ferdig knust malt? Må den i så fall lagres kaldt? (Kjøleskap eller kaldt rom??)

Jeg vil etterhvert gå til innkjøp av maltmølle slik at jeg kan male dette selv, men enn så lenge kjøper jeg ferdig knust malt. :)

Mvh.

Roger.
 
Knust malt er ikke så lenge holdbar som uknust malt. Dersom du sikter til å brygge 1-2 uker etter mottakelsen av malten, så vil det nok gå greit, men særlig lengre utover den perioden kan kvaliteten nok minske merkbart. Ha den knuste malten i en lukket pose.
 
Om du oppbevarer den tørt og kjølig, kan knust malt holde seg greit relativt lenge, men det er absolutt ikke ideellt. (Du kan sammenlikne knust malt med mel. Det skal lite til før melet blir dårlig om det er fuktig i luften, men ellers kan det holde seg greit en stund.) Det går nok bra lenger en to uker, men jeg ville ikke ha handlet for mye. Ikke legg den i kjøleskapet, kondens kan fort ødelegge malten. Det er uansett en god idé å investere i en maltmølle.
 
Hei

Takker så mye for både raske og gode svar fra dere som har drevet med dette en stund.  ;)

Da blir jeg å bestille til kun 2 brygg.

Ha en fin helg alle sammen.

Mvh Roger
 
Har lagret knust malt i et år, og det ble godt øl av det.  :skaal: Malten ble lagret kjølig og tørt, noe som er helt vesentlig. Det samme resultatet fikk jeg også på uknust malt som var lagret 2 år. I prinsippet sier man 6 mnd lagringstid pga fare for harskning. Malten MÅ smakes på for å ha kontroll. Det er tross alt levende materiale vi jobber med. Lagring tørrt og kaldt er essensielt når det gjelder lagring av malt. Med kaldt menes mellom 7 til 12 grader. Da kan malten stå  lagret i åresvis. Man må bare påse at det ikke mugler, og som nevnt ha kontroll på eventuell harskning. Mugg kommer ved kombinasjon av fuktighet.  :beershove:
 
Tilbake
Topp