Lagring av øl i gjæringsdunk

Holder på å planlegger litt frem mot varme sommerdager og ser for meg at det hadde vært kjekt å hatt øl stående til sommerfester og sene sommerkvelder.

Jeg har blitt fan av fat og syns det passer meg perfekt med tanke på enkelheten. (flaskevask er ikke gøy)

Da er spørsmålet mitt, kan ferdig gjæret øl bare stå i gjæringskaret til jeg har et fat ledig?
Er det ulemper med tanke på smak å ha ølet stående på gjørkaka?

Har en stor fryser som jeg bruker som gjæringsskap så plass er ikke noe problem.
 
Dersom ølet står i lang tid oppå gjærkaken vil gjæren begynne å dø og gå i oppløsning (autolyse).
Det vil lage dårlig smak på ølet ditt.
Jeg ville ha stukket om til et nytt kar for å fjerne det fra gjæren.
Da er det viktig å forsøke å unngå at det kommer for masse oksygen i ølet ditt.
Skal det stå en "kort stund" før du har et ledig fat, blir det en avveining på om muligheten for autolyse er større en problemet med oksidasjon.

Hør på Gjær-episoden av Vestkast. Der diskuteres akkurat dette. Hør fra 22 minutter og utover.
Hør på HELE selvfølgelig :) Veldig lærerikt.
 
Gjæringskar er ikkje oksygentette heller så det vil påvirke ølet negativt over tid. Kjøp fleire fat! Eventuelt er det bedre å lagre på PET-flasker (karbonert), enn gjæringskar.
 
Gjæringskar er ikkje oksygentette heller så det vil påvirke ølet negativt over tid. Kjøp fleire fat! Eventuelt er det bedre å lagre på PET-flasker (karbonert), enn gjæringskar.
Det er jo helt sant protto.
Det beste er jo å ha nok fat. Eller brygge oftere, men det var jo ikke problemstillingen her.
 
Bryggar ein oftare må ein jo ha meir lagringsplass, eller drikke meir. Fat er ein grei løysning på det, uansett om problemstillingen var om øl kan lagrast på gjæringsdunk eller ikkje. Her omkring på bygda der folk bryggar på gamlemåten over vedfyrte bål, 2-3-400l i slengen, blir øl (sjønt, det kallast ikkje øl, men heimabrygg, som om det var to forskjellige ting) lagra på 25liters maursyredunkar. Ikkje ideelt, men fat er. Har ein meir øl enn ein orkar å drikke opp er fat ideelt, om ein ikkje giddar å flaske :)
 
Ville tro at næringmiddel godkjente plast dunker med skrulokk ville funke bra dersom du monterer en trykkluftskobling i lokket og flusher med CO2. Bare vær forsiktig at du ikke kjører på med for mye trykk...
 
Hei!
Pustar likegodt i gang igjen denne tråden her sidan eg har fått ei uønska problemstilling.
Jobbar litt forskjelleg rundt omkring i verda offshore. Og har vanlegvis ein turnus på 4/4 eller 5/5.
Denne gangen ville eg prøve å sette ein weissbier dagen før eg reiste ut, då eg var førespegla å være vekk i 4 veker må dette gå greit, tenkte eg..
Har no snart passert 5 veker sidan ølet vart sett og er no redd for at det er berre å tømme det i toalettet.. 5-6 veker på gjæringskaret i 20-22°c? Toler weissbieren dette?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Hei!
Pustar likegodt i gang igjen denne tråden her sidan eg har fått ei uønska problemstilling.
Jobbar litt forskjelleg rundt omkring i verda offshore. Og har vanlegvis ein turnus på 4/4 eller 5/5.
Denne gangen ville eg prøve å sette ein weissbier dagen før eg reiste ut, då eg var førespegla å være vekk i 4 veker må dette gå greit, tenkte eg..
Har no snart passert 5 veker sidan ølet vart sett og er no redd for at det er berre å tømme det i toalettet.. 5-6 veker på gjæringskaret i 20-22°c? Toler weissbieren dette?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
Heisann!
Hvordan gikk det med weissen? Vil tro at 5 uker går bra, da jeg prøvde, sto den i 6 uker og den ble bra!
 
Flaska den først idag, men smaksmessig virka den ok, men får vite det om ca 14 dg. [emoji4][emoji106]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Folk her på forumet har meldt fra om øl som har stått i gjæringskaret i et år uten problemer. Autolyse er akkurat som UFOer, mange mener at det finnes på ordentlig, men ingen har opplevd det, jfr. HSA og magien med "urørt maltseng". Slapp av og brygg øl. Ta en sjanse og se at det som regel går bra.
 
Heisann! Har no prøvd igjen.. Sidan weissen vart bra, sjølv om den vart litt flat pga. for lite sukker ved flasking prøver eg i gjen.. Lucky Jack med fem og ei halv veke på gjæra. Var ein som meinte at tørrhumla øl ikkje toler dette, men det vil eg prøve å motbevise.o_O Uansett, ikkje så enkelt med denne brygginga når ein er vekk så mykje, så no prøver eg på nytt.. :)
Er det andre som har meiningar på dette? Og no står Luckyen i kjøleskap på 18,5 C, så bør eg senke tempen når øla er utgjæra slik det står kalt dei siste 3 vekene? Eller la det stå slik på 18,5 C
 
Heisann! Har no prøvd igjen.. Sidan weissen vart bra, sjølv om den vart litt flat pga. for lite sukker ved flasking prøver eg i gjen.. Lucky Jack med fem og ei halv veke på gjæra. Var ein som meinte at tørrhumla øl ikkje toler dette, men det vil eg prøve å motbevise.o_O Uansett, ikkje så enkelt med denne brygginga når ein er vekk så mykje, så no prøver eg på nytt.. :)
Er det andre som har meiningar på dette? Og no står Luckyen i kjøleskap på 18,5 C, så bør eg senke tempen når øla er utgjæra slik det står kalt dei siste 3 vekene? Eller la det stå slik på 18,5 C
Tror jeg ville ha latt den stå. Senker du temperaturen så suger den i seg oksygen.
 
Tror jeg ville ha latt den stå. Senker du temperaturen så suger den i seg oksygen.
...nei det gjør den ikke. ;)....Væsken i karet krymper litt i volum, og dette volumet erstattes av litt luft som suges inn gjennom gjærlåsen.
Tatt i betraktning at gassrommet over ølet stort sett består av karbondioksyd, så vil ikke noen desiliter luft ødelegge ølet -
selv om hele 21% av luften du slipper inn er ren oksygen. :)
 
...nei det gjør den ikke. ;)....Væsken i karet krymper litt i volum, og dette volumet erstattes av litt luft som suges inn gjennom gjærlåsen.
Tatt i betraktning at gassrommet over ølet stort sett består av karbondioksyd, så vil ikke noen desiliter luft ødelegge ølet -
selv om hele 21% av luften du slipper inn er ren oksygen. :)
Dette trudde også eg var tilfelle. Men vil tørrhumlinga gjere ei forskjell her på luft/co2 forholdet?
 
Bruker du kongler tar de med seg litt luft direkte til ølet. Ikke mye - men direkte.
Pellets - ingen betydning.
Går ut i fra at du løfter litt på lokket, kaster humlen i, og lukker lokket igjen.
Bytting av luft/karbondioksyd i karet vil neppe være så stor at det har betydning
for metningen av oksygen i ølet.
Det er selvsagt mulig å regne på dette; hastigheten for luftinnblanding i karet; hvor mye luft kommer
egentlig inn; hvor stor økning av oksygen-konsentrasjonen i karet vil dette gi - og hvor stor økning i
oksygeninnholdet i ølet vil dette gi når systemet kommer i balanse etter en ukes tid.
 
Det er selvsagt mulig å regne på dette; hastigheten for luftinnblanding i karet; hvor mye luft kommer
egentlig inn; hvor stor økning av oksygen-konsentrasjonen i karet vil dette gi - og hvor stor økning i
oksygeninnholdet i ølet vil dette gi når systemet kommer i balanse etter en ukes tid.
Det kan bevises matematisk, sa sønnen som akkurat hadde regnet ut han var eldre enn faren.
 
Tilbake
Topp