Lagring av øl

Har nå brygget ferdig årets diverse juleøl..Andrimne Old Ale har stått på 15 grader siden midten av august.
Vestbryggs Belgisk Jul ble brygget i slutten av september og skal helst lagres i ca 2 mnd....Skal den også lagres på 15 grader?Brygget også Vestbryggs 7 sorter denne uka...Har den godt av lagring...hvis ja,hvilken temperatur?
Er det ikke en fare for at ølet blir oksidert?
Er det så enkelt som at alkoholsterke øltyper har godt av lagring en måned eller to,ved ganske høy temperatur og humlesterke øltyper helst skal rett i kjøleskapet ved 3-8 grader?
Eller kan jeg rett og slett lagre alt øl i kjøleskapet rett etter karbonering?
 
Kjellertemp her 10 -14 grader
Det er vel helst fersk øl som IPA, pils og hveteøl som bør "konserveres" i kjøleskap
men smaken er som baken
 
Bruker også kjeller'n, svinger opp mot 14 om sommeren, og ned mot 10 på vinteren. Ser ut til å fungere fint, alt ølet blir bedre av det, også det som etter sigende bør drikkes ferskt! - men jeg tenker å sette kølsch og kølschgjæret rauchbier i kjøleskap, i alle fall en stund, når det har karbonert ferdig.
 
Egen kjellerbod her også. 10-14 grader. Ser ut til å funke. Minste og styggeste boden jeg har, men likevel den jeg frekventerer oftest.
 
ja,lagrer det meste sånn som pale ale,saison osv direkte i kjøleskap...men det er vel sånn at noen øl må"modnes"
 
Men det er vel sånn at ølet "modnes" fortere jo varmere det lagres eller?Har en tendens selv til å lagre alt øl i kjøleskap,men etter at jeg brygget Andrimne Old Ale,sendte jeg en mail til den godeste Gahr og han anbefalte 15,helst litt kaldere...
Hmm....og jeg som har handlet kjøleskap på Finn som en gal...:)
Får vel ta ut juleølet og sette det i kjellertemperatur i noen måneder...
 
Tilbake
Topp