Lagring av sterkt alkoholholdig ale

Har satt tre batcher med ale; en Brown ale med én pk M41 Belgian ale gjær + én pk M36 Liberty bell gjær, en Porter med én pk New world strong ale gjær + én pk M41 Belgian ale gjær og en Barley wine med to pk M36 Liberty bell gjær. Jeg fikk desverre ikke målt OG på dem, men smaker at de er sterkt alkoholholdige. Vil gjerne ha dem så ferdig som mulig før jul. Ønsker en tydelig (malt)sødme i dem.
Hvilken lagringstemperatur bør jeg velge?
Planlegger å flaske i helgen. [emoji4]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Har satt tre batcher med ale; en Brown ale med én pk M41 Belgian ale gjær + én pk M36 Liberty bell gjær, en Porter med én pk New world strong ale gjær + én pk M41 Belgian ale gjær og en Barley wine med to pk M36 Liberty bell gjær. Jeg fikk desverre ikke målt OG på dem, men smaker at de er sterkt alkoholholdige. Vil gjerne ha dem så ferdig som mulig før jul. Ønsker en tydelig (malt)sødme i dem.
Hvilken lagringstemperatur bør jeg velge?

14 -16 grader?
Planlegger å flaske i helgen. [emoji4]

Er dette ekstrakt eller all-grain?
Er det noen estimert OG i oppskriftene du har brygget?

Hvilken temperatur har du gjæret disse på?
Det som smaker "sterkt alkoholholdig" kan være fusel-alkoholer. De kan dannes dersom gjæringen har foregått på høye (20+ grader) temperaturer. Er det fusel så vil det nok ikke modnes.

Litt mer informasjon, så kan vi kanskje gi bedre råd.

Det som smaker "sterkt alkoholholdig" kan være fusel-alkoholer. De kan dannes dersom gjæringen har foregått på høye (20+ grader) temperaturer. Er det fusel så vil det nok ikke modnes.

[emoji106]

Det er all grain, gjæret på 18 grader.
Har ikke brukt oppskrift. (Liker å leve farlig [emoji6])

Men kan gi oppskrift:

Porter:
6 kg Maris otter
500 gr spesialmalt 350 ebc
500 gr chocolate light
300 gr chocolate 820 ebc
500 gr cara hvete 110 ebc

Med 3 dl whiskey + eikechips medium roast

Mesk: 62, 67, 78 grader

Brown:
5 kg pale malt
1 kg cara crystal 150 ebc
500 gr brown malt
800 gr spesial malt 350 ebc

Mesk: 62, 67, 75 grader

Barley wine:
5 kg pilsmalt
3 kg pale ale malt
1 kg vienna malt
750 gr spesial malt ebc 350

Mesk: 65, 68, 78 grader

Alle batchene er på ca 24 liter. [emoji4]

Altså brukt min egen oppskrift [emoji6]

[emoji106]

Men kan gi oppskrift:

Porter:
6 kg Maris otter
500 gr chocolate light
300 gr chocolate 820 ebc

Brown:
5 kg pale malt
500 gr brown malt

Barley wine:
5 kg pilsmalt
3 kg pale ale malt
1 kg vienna malt

Det der så da ikke ut som det burde bli så sterkt?

Alt er relativt. Jeg kaller det der sterkt:).

Jeg tviler på at det kommer noe godt ut av å "hurtigmodne" dem på 20 grader. Enig med @loebrygg; du får ikke ut det beste av dem denne jula. Men de kan selvfølgelig drikkes.
Jo, men du lager jo bare lettøl. :D Hvis du tenker på rundt 5 % som normalt, og på den styrken forventer jeg ikke noe merkbart alkoholpreg, er ikke alle disse særlig langt over, ihvertfall med vårt utbytte. Byggvinen er litt tyngre, men ikke ekstrem. Nå tilhører jeg jo typen som mener at alt øl enten bør lagres eller helles ut, da... :p

Ingen av de der går under 7%, vil jeg tro. Og det er mye røstet i spesialmalten i porteren og brownen. Det krever tid, mener jeg - sjøl om noen vil hevde at det skal kunne drikkes ferskt hvis det er velbrygget. Og det kan det jo - men ... vel, det vil sikkert bli testet nå:p.

Ingen av de der går under 7%, vil jeg tro. Og det er mye røstet i spesialmalten i porteren og brownen. Det krever tid, mener jeg - sjøl om noen vil hevde at det skal kunne drikkes ferskt hvis det er velbrygget. Og det kan det jo - men ... vel, det vil sikkert bli testet nå:p.
Nei, 7 og litt oppover høres riktig ut. Og de blir nok ikke klare til jul, nei, men jeg ville blitt bekymra hvis en sjuprosenter hadde et sterkt alkoholpreg. At alkohol er en for framtredende del av smaken og at den trenger lagring, absolutt. Men om en sjuprosenter smaker krasst av alkohol ville jeg blitt bekymra for prosessen.

Takk for alle svar! [emoji2][emoji106]

En liten pressisering:
Porteren er tilsatt 3 dl whiskey og det er den alkoholsmaken jeg syns er fremtredende. Vil gjerne at den blander seg mer med resten.
Brownen smaker litt alkohol. Jeg reagerer på det. Mannen i huset gjør det ikke.
Byggvinen har bare stått og gjæret i 3 uker. De andre i 4 uker. Har hørt at "sterke" aler kan smake alkohol når den ikke er helt ferdig gjæret, så satser på at én uke til gjør susen?!

Synes fortsatt det med temperatur og modning er et interessant tema.
Hvordan påvirker lagringstemperaturen smaken på en ale? Hvorfor bør eventuelt lagringstemperaturen være annerledes enn gjæringstemperaturen? [emoji4]

Takk for alle svar! [emoji2][emoji106]

En liten pressisering:
Porteren er tilsatt 3 dl whiskey og det er den alkoholsmaken jeg syns er fremtredende. Vil gjerne at den blander seg mer med resten.
Brownen smaker litt alkohol. Jeg reagerer på det. Mannen i huset gjør det ikke.
Byggvinen har bare stått og gjæret i 3 uker. De andre i 4 uker. Har hørt at "sterke" aler kan smake alkohol når den ikke er helt ferdig gjæret, så satser på at én uke til gjør susen?!

Synes fortsatt det med temperatur og modning er et interessant tema.
Hvordan påvirker lagringstemperaturen smaken på en ale? Hvorfor bør eventuelt lagringstemperaturen være annerledes enn gjæringstemperaturen? [emoji4]

Det høres jo ikke så ille ut som jeg trodde. Hvor lang tid kan det ta, da,tro, før det er på topp? Et halvt år for brunølet og et år for stauten? Det er sikkert godt før, men dette høres ut som øl man drikker opp, og så finner man en flaske innerst i boden og innser at man burde venta mye lenger.

[emoji106]

Men kan gi oppskrift:

Porter:
6 kg Maris otter
500 gr chocolate light
300 gr chocolate 820 ebc

Brown:
5 kg pale malt
500 gr brown malt

Barley wine:
5 kg pilsmalt
3 kg pale ale malt
1 kg vienna malt

Med mer informasjon kom det flere svar ja. :)

Jeg tror nok også disse ølene vil bli bedre til neste jul enn nå i desember. De blir nok helt sikkert drikkende i år og, men både alkoholstyrke og mengde spesialmalt gjør at de vil nok ha godt av modning over tid.
Skal du karbonere naturlig med sukkerlake på flaske kan jo 14 dager på 20 grader + gjøre at karboneringen skjer fort og at ølet "setter" seg litt.
Men så ville jeg nok satt det på "kjeller-temperatur", 10-15 grader.

Og pass på å glemme noen flasker på et lurt sted til neste jul.

Folk har vel vært mer opptatt av holdbarhet enn av muligheten for å aksellerere modningsprosessen når det har vært snakk om lagringstemperaturer. Så hvis det var meninga å drikke opp alt ølet i jula, kunne du jo sette det i romtemperatur fram til da. Det er jo ikke dramatisk lenge. (Sørg bare for at det står mørkt.)

Men over tid blir ølet ødelagt i romtemperatur, og jeg ville ikke gjort det med mer øl enn det du tror vil gå med i jula. Resten ville jeg prøve å få lagret på 10-14 grader. (Kaldere er ikke noe problem, heller.)

Folk har vel vært mer opptatt av holdbarhet enn av muligheten for å aksellerere modningsprosessen når det har vært snakk om lagringstemperaturer. Så hvis det var meninga å drikke opp alt ølet i jula, kunne du jo sette det i romtemperatur fram til da. Det er jo ikke dramatisk lenge. (Sørg bare for at det står mørkt.)

Men over tid blir ølet ødelagt i romtemperatur, og jeg ville ikke gjort det med mer øl enn det du tror vil gå med i jula. Resten ville jeg prøve å få lagret på 10-14 grader. (Kaldere er ikke noe problem, heller.)
Toppers topp! Takk for svar! Da gjør jeg det. Tror det er morsommere for venner og familie å få modnet øl i julepresang.
Setter også flasker til lagring. Blir spennende å se om det blir en smaksforskjell. [emoji4][emoji106]

Jeg ville bare latt de stå i rom temp i 4 ukers tid så kaldt etter det, jeg tror ikke modning kan gå fortere, ikke som jeg har klart ihvertfall ! haha

I fjord tenkte jeg å lage en øl til jul, i okt den var ikke helt perfekt før april, men den var helt fin å drikke til jul, men den var ikke fult så smooth, og den hadde et lite sting av alkohol, og den var rundt 8,6% om jeg husker riktig, vanligvis brygger jeg bare øl som har 4-6% og da kan jeg som regel lagre de i 2 månder så er de good to go. Med mindre det er en IPA, den drikker jeg så fort den er karbonert, haha!

God helg alle sammen :)

Tilbake
Topp