Lagring av tørrgjær

hei

Jeg har et spørsmål som sikkert har vert spurt tusen ganger før, også av meg... Men jeg finner det ikke nå.

Kan jeg vakumpakke en åpnet pakke med tørrgjær? Og hvor er det i så fall best og hvor lenge kan jeg oppbevare den før jeg bør bruke den... Det er selvsagt snakk om 500 grams pakker og ikke 11,5 gram... Jeg trenger ca 250 gram og da lønner det seg å kjøpe 500 gram, men det eg uansett unødvendig å kast halve pakken, hvis jeg kan bruke det en annen gang.

Jeg har to alternativ.
1. Ta resten av gjæren ut av original embalasje og over i vakumpose og tette denne.

2. Ta resten av gjæren i original embalasje å ha dette i en vakumpose og tette denne.

Hva er folkets mening?...
 
Aner ikke. Du ville ha meninger. Da kan du ikke komme her i etterkant å ha fakta og begrunnelser og greier. :)

Gjæren er vel pakket i nitrogen - så hvis du greier å bevare dette så er det bra. Jeg ville tro det holder seg iallfall en måned - men dette har jeg ikke så mye erfaring med.

Jeg ville hatt den i fryseren, forøvrig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har delt opp en slik pakke i passende 30-grams porsjoner, oppbevares vakuumpakket i fryser hos meg, fungerer bra enn så lenge. 6 mnd hittil, men ikke tom for gjær enda:)

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Noen andre som gjør dette?? Deler opp tørrgjæren i mindre pakker og lagrer den i fryseren? Eventuelt vet om det lar seg gjøre uten problemer?...
 
Har noen bøtter på gang nå med w-34/70 som havnet i fryseboksen to-tre måneder.
Hadde glemt at jeg bestillte gjær sammen med humla og esken gikk uåpnet i fryseboksen.
Sålangt ser det normalt ut men er bare kommet til femte dagen. Uåpnede 11 grams poser.
 
Har noen bøtter på gang nå med w-34/70 som havnet i fryseboksen to-tre måneder.
Hadde glemt at jeg bestillte gjær sammen med humla og esken gikk uåpnet i fryseboksen.
Sålangt ser det normalt ut men er bare kommet til femte dagen. Uåpnede 11 grams poser.
Det er ikke noe problem, det vet jeg. Det ar vert forsket på det å oppbevare tørrgjær i fryseren, og det viser seg at den holder seg faktisk bedre ved oppbevaring fryseren enn ved oppbevaring i romtemperatur.

Det jeg lurer på er om det er like uproblematisk å dele opp en 500 grams pakke med tørrgjær i F.eks fem 100 grams pakker, vakumere disse, og så fryse de...
 
Tilbake
Topp