Lagring etter endt gjæring før karbonering

Etter endt gjæring, hvor lenge kan en lagre øl FØR karbonering etter å stikke om til nytt lagringskar ( for å unngå at gjæren autolyserer ) ? Kommer sikkert an på øl og gjærtype, men hva er de generelle retningslinjene? Fordeler? Ulemper?
 
Lurer også på det, det var en liten overproduksjon her. :biersmile:
Har Cornelius fat og frysebox som står på 1 grad, er det bare til å lagre i den og ta opp og tilsette sukkerlake og flaske når tiden er moden for mere drikke.
 
Det er nok ingen strenge regler for det, men generelt kan en si at jo kaldere ølet står jo lengre tåler det å være på gjærkaka.
Personlig har jeg hatt ales på gjærkaka i en drøy måned, det gikk fint. Men jeg har også brygget en wit som fikk 6 uker på gjæren, det var ingen suksess :)
 
Peter T skrev:
Det er nok ingen strenge regler for det, men generelt kan en si at jo kaldere ølet står jo lengre tåler det å være på gjærkaka.
Personlig har jeg hatt ales på gjærkaka i en drøy måned, det gikk fint. Men jeg har også brygget en wit som fikk 6 uker på gjæren, det var ingen suksess :)

Men jeg snakker om å stikke om, tappe over ølet fra gjæringskaret til et annet tomt kar for videre lagring og fjerne hele gjæringskaka.
 
Ok. Leste litt raskt der.
Da kan det stå litt lengre. Det farligste da er lys og luft. Lyset er jo lett å kvitte seg med, men oksygenet kan være litt vanskeligere.
En mulighet er glassballong, eventuellt skal betterbottle være tettere enn vanlig dunk. Kan nok stå noen måneder om du er flink til å holde det mørkt kalt og tett,
men jeg vil anbefale fat.
 
Tilbake
Topp