Lagring på dunk.

Har lurt litt på en ting. Sikkert opplagt men jeg har ikke funnet noe klart svar på dette.
Kan jeg stikke om ølet etter 14 dager og lagre det på et gjæringsfat for så og tilsette sukker og flaske det senere?
Hvor lenge kan det stå?

Jeg er litt i beita for flasker og rekker ikke bort på nøgne ø etter jobb før de stenger og jeg har lyst å kjøpe saker på den butikken som starter opp i Kristiansand for å støtte opp.
 
Det er bare ei uke til den butikken åpner, så da går det fint å vente. Når du har flasker, stikker du om, tilsetter sukkerlake og flasker. Better now?
 
Dersom du har tørrhumla, så bør du nok stikke om som planlagt. Dette for å slippe gress-smaken som visstnok kommer av for lang tid med tørrhumle.
Uten tørrhumle, så kan du vel likegreit la det stå på gjæringskaret 3-4 uker :)
 
Da har jeg god erfaring med å la det stå både 3 og 4 uker..
Det er andre her på forumet som har latt det stå enda lengre, så det går nok bra..
 
Frode Granli skrev:
På hvilken temp da? Er 11-12 grader fint?
Hva slags øl er dette? Gjæret ved hvilken temperatur i utgangspunktet?

Generelt er det ingen grunn til å endre temperatur ved lengre "lagring" på originalt gjæringskar.
 
Det greieste er om det kan fortsette å stå på samme temperatur som de første to ukene..
 
Det er en pale ale som har gjæret på 20 grader den siste uka. Startet på 16 og Økte en grad i døgnet.
Gjæren er wlp 007.
setter veldig pris på at dere gidder å gi tilbakemelding.
 
Det kan stå helt fint i 3 uker+, uten temperaturendring!

Om du har mulighet for temp kontroll ville jeg satt det på 19 grader nå. Når du er klar til å flaske så desinfiserer du et nytt kar, tilsetter sukkerlake i det nye karet og tapper så det ferdig gjærede ølet forsiktig over i det nye karet (uten å "plaske" = uten å få inn ny oksygen). Da får du god fordeling av karboneringssukker i ølet og likt CO2 innhold i alle flasker.
 
BaardS skrev:
Det kan stå helt fint i 3 uker+, uten temperaturendring!

Om du har mulighet for temp kontroll ville jeg satt det på 19 grader nå. Når du er klar til å flaske så desinfiserer du et nytt kar, tilsetter sukkerlake i det nye karet og tapper så det ferdig gjærede ølet forsiktig over i det nye karet (uten å "plaske" = uten å få inn ny oksygen). Da får du god fordeling av karboneringssukker i ølet og likt CO₂ innhold i alle flasker.
da gjør jeg det. Takk skal du ha
 
Tilbake
Topp