1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Lagring på fat før karbonering

En tråd i 'Brygging' startet av Veibekk, 31 Mar 2019.

1. Veibekk

Veibekk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

hei
    Jeg har tappet mine første øl på fat, og skal karbonere. Problemet er at jeg har bare plass til 1 fat om gangen i kjøleskapet. Jeg har to fat som skal karboneres.
    Hvordan ville dere gjort det?

2. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gi begge en boost med 3 bar slik at de blir tette. Så er det bare å karbonere det ene først - og det andre etterpå. Det finnes ulike hurtigvarianter med høyt trykk, men det mest pålitelige er å karbonere etter en tabell i 12-14 dager.

Veibekk liker dette.
  3. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men har du to utganger på regulatoren, kan du fint karbonere begge samtidig i romtemperatur. Det krever bare mer trykk.

Veibekk liker dette.
  4. Veibekk

Veibekk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar Har faktisk en med to utganger, så det kan jeg gjøre.
    Hvis 1 uke på 1 bar på 4gr,
    Hvor høyt trykk og dager på romtemperatur?

5. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke tilgang på tabell nå, kan poste i kveld.

6. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tabellen går ikke lenger enn til 18 grader, men ca 2,2 bar ved 20 grader skulle tilsvare 1 bar ved 4 grader.

Skjermbilde 2019-03-31 kl. 16.20.06.png

Brede liker dette.
  7. Haslebrygg

Haslebrygg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lar dere regulatoren være koblet på i en uke, eller fyller dere rett trykk og kobler fra?

8. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det første. Trykket synker når CO2-en går inn i ølet hvis du kobler fra.
    Eller du kan fylle på med gass et par ganger i døgnet hvis du ikke vil/kan ha gassen konstant påkoblet.

Haslebrygg liker dette.
  9. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når man setter et trykk etter tabell, er poenget at man ønsker likevekt mellom regulatoren, ølet og gassen i headspace. Kobler man til tabelltrykk en kort periode (f.eks. et døgn) vil det være likevekt mellom headspace og regulatoren i denne perioden. Ølet rekker ikke å ta til seg CO2 raskt nok – så når man kobler fra vil det være ubalanse mellom øl og headspace. Ølet tar så langsomt til seg gassen og etter noen dager oppnås likevekt – men da med et lavt karboneringsnivå. Så, ja – man må ha regulatoren koblet til minst en uke, kanskje mer.

Noen sverger til overtrykk i en kortere periode. Med f.eks. 3 bar i 24 timer vil man kunne treffe ganske bra. Eller 2 bar i 48 timer. Men det sier seg selv at dette er en mer unøyaktig metode.

john petter og Haslebrygg liker dette.
  10. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har fått overkarbonert øl ved å bruke overtrykk og koble fra, men det har vel sammenheng med at det var en del headspace i fatet. Da blir ikke overtrykket "spist opp" før ølet har fått for høyt trykk.

Det sikreste er å følge tabellen og ha CO2 tilkoblet hele tiden.

11. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, jeg glemte å skrive at reglene for overtrykk kun gjelder for fulle 19 liters fat.

john petter liker dette.

Del denne siden