Lagring på fat før karbonering

hei
Jeg har tappet mine første øl på fat, og skal karbonere. Problemet er at jeg har bare plass til 1 fat om gangen i kjøleskapet. Jeg har to fat som skal karboneres.
Hvordan ville dere gjort det?
 
Gi begge en boost med 3 bar slik at de blir tette. Så er det bare å karbonere det ene først - og det andre etterpå. Det finnes ulike hurtigvarianter med høyt trykk, men det mest pålitelige er å karbonere etter en tabell i 12-14 dager.
 
Men har du to utganger på regulatoren, kan du fint karbonere begge samtidig i romtemperatur. Det krever bare mer trykk.
Takk for svar Har faktisk en med to utganger, så det kan jeg gjøre.
Hvis 1 uke på 1 bar på 4gr,
Hvor høyt trykk og dager på romtemperatur?
 
Det første. Trykket synker når CO2-en går inn i ølet hvis du kobler fra.
Eller du kan fylle på med gass et par ganger i døgnet hvis du ikke vil/kan ha gassen konstant påkoblet.
 
Lar dere regulatoren være koblet på i en uke, eller fyller dere rett trykk og kobler fra?
Når man setter et trykk etter tabell, er poenget at man ønsker likevekt mellom regulatoren, ølet og gassen i headspace. Kobler man til tabelltrykk en kort periode (f.eks. et døgn) vil det være likevekt mellom headspace og regulatoren i denne perioden. Ølet rekker ikke å ta til seg CO2 raskt nok – så når man kobler fra vil det være ubalanse mellom øl og headspace. Ølet tar så langsomt til seg gassen og etter noen dager oppnås likevekt – men da med et lavt karboneringsnivå. Så, ja – man må ha regulatoren koblet til minst en uke, kanskje mer.

Noen sverger til overtrykk i en kortere periode. Med f.eks. 3 bar i 24 timer vil man kunne treffe ganske bra. Eller 2 bar i 48 timer. Men det sier seg selv at dette er en mer unøyaktig metode.
 
Jeg har fått overkarbonert øl ved å bruke overtrykk og koble fra, men det har vel sammenheng med at det var en del headspace i fatet. Da blir ikke overtrykket "spist opp" før ølet har fått for høyt trykk.

Det sikreste er å følge tabellen og ha CO2 tilkoblet hele tiden.
 
Jeg har fått overkarbonert øl ved å bruke overtrykk og koble fra, men det har vel sammenheng med at det var en del headspace i fatet. Da blir ikke overtrykket "spist opp" før ølet har fått for høyt trykk.

Det sikreste er å følge tabellen og ha CO2 tilkoblet hele tiden.
Ja, jeg glemte å skrive at reglene for overtrykk kun gjelder for fulle 19 liters fat.
 
Tilbake
Topp