Lagring

Hei, jeg er helt fersk som ølbrygger, å det er mye jeg lurer på og til mer jeg leser dess spørsmål dukker det opp.
Men jeg får ta det litt etter litt.
Det jeg lurer på nå er lagringstiden på pilsner. Det er fra 14 d - 70 d når jeg leser oppskrifter.
Er det noen som kan gje meg en forklaring?

På forhand takk for gode svar.

Det varierer nokså egentlig. Du trenger ikke være redd for å måtte lagre pilsner øl i 70 dager, hvis det var det du lurte på. ;D

Etter gjæring så har lagerøl godt av å stå et døgn ved ca 15 grader, for å få vekk diacetylrester, og deretter så må det gjerne kjøles ned så kaldt som mulig (over frysepunktet). Da bør ølet nok stå i minst en uke og kan forsåvidt drikkes allerede da. Men ølet blir bedre om det får litt bedre tid i kjølingen. Som regel så drikker jeg litt av ølet mens det står kaldlagret (i øleskapet) og da merker man at ølet får litt bedre smak og blir klarere over tid.

Tusen takk for kjapp responns på mitt spørsmål.
Det er ikke det att jeg ikke kan vente med å drikke opp ølet, det er mye godt øl i butikken.
Men forstår jeg deg riktig så dess lengre dess bedre, men det har vel sin holbarhet også?

egil skrev:
Men forstår jeg deg riktig så dess lengre dess bedre, men det har vel sin holbarhet også?

Når det gjelder Lager (Pils) og lagring så er det uten tvil sånn at lagring forbedrer smaken. Jo sterker og mørkerer øl du lager. des lengre lagring trenger det for å bli optimalt. Er hygienen god, og øllet sterkt, så er det ingen grunn til at øllen kan holde seg både 1 og 2 år

edit: se også her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2692.msg19730.html#msg19730

Eduard skrev:
Etter gjæring så har lagerøl godt av å stå et døgn ved ca 15 grader, for å få vekk diacetylrester

Betyr det at du øker tempen med 5 grader?
Gjelder dette overgjæret også?

Dersom man gjærer ved 10 grader så betyr dette en økning i gjæringstemperatur ja. Men det går an å gjære en lager varmere også, og da blir liksom denne diacetylrasten en del av gjæringen på en måte. Jeg tror ikke dette gjelder ale, har ihvertfall ikke praktisert det med ale.

Grunnen til att man skal øke temperaturen er å gjøre gjærcellene mer aktive, noe som gjør att de tar opp mer diacetyl fra ølet.
Ved ale gjæring trenger man ikke å øke temperaturen siden den allerede gjærer på en høy nokk temperatur til att gjæren klarer å gjøre en skikkelig jobb med å fjærne diacetyl.

Tilbake
Topp