Lagringstemp etter flasking av ale

G´ir L´nden

Norbrygg-medlem
Hei

Lurer litt på hvordan det er med lagringstemperatur etter flasking av ale.
Jeg vet at den skal stå ved 20+ grader i noen dager etter tapping for karbonering.

Jeg har nå en Imperial Brown Ale stående til gjæring og skal flaske denne om et par uker. Den er på ca 8,5% og skal helst lagres i minst 4 mnd.
Hvilke temperatur bør jeg satse på å lagre denne ved?
 
har du en kald kjeller eller kjølig rom er det topp det!
Etter at karboneringa er ferdig så lar du det stå enten i et kjøleskap, eller en annen kjølig plass.
Selv står ølet mitt lagret i en kjøig bod. Er så heldig at den på denne tiden er passe ale temperatur 8-10 grader alt etter som.

om temperaturen ikke er i serveringstemperatur så er det bare å kjøle ned det du ønsker i kjøleskap etter behov.
 
Ved kaldere lagringstemperatur holder ølet seg friskt lengst. Har du et eget kjøleskap til øl er det helt topp, har du ikke det så sett ølet så kaldt som mulig.
 
Takk for svar.

Har et ekstra kjøleskap, men det er jo begrenset med plass i det.

Hvor lang holdbarhet vil dere si at en APA på snaue 40 IBU og ca 6% holder seg lagret like under 20 grader, eller vil dere frarådet dette fullstendig?
Bor nemlig i en plagsomt varm leilighet hvor jeg er heldig om jeg får temperaturen under 20 grader.  

Skal sjekke temperaturen i sportsboden i underetasjen, men forrige gang jeg
var der var det kortbuksevær der også.

Får høre om noen har et hjørne i en kald kjeller til låns, kanskje.  :)
 
Drakk nettopp en godt humlet APA motueka single hop som jeg brygget i juli i fjor. Denne har stått i romtemperatur hele tiden. Absolutt drikkende, men den har selvsagt tapt seg endel på humlen synes jeg.
 
For hver 10 °C du senker temperaturen, dobler til tredobler du holdbarheten.
 
Godt jeg ikke lager mer enn 12,5 l batcher.
Ved å være tørst, og litt gavmild overfor kjente og kjære, så vil det nok være mulig å rullere godt i kjøleskapet.

Takk igjen for svært oppklarende svar.
 
Hei

Håper det er ok om jeg låner tråden litt.

Hadde en batch Lucky jack klone som ble tørrhumlet med ca. 25 g cascade (22l i karet). Denne hadde nydelig aromahumle etter endt karbonering, men etter ca. 1,5 mnd var mye av aromaen borte.

Spørsmålet mitt er da om dette er normalt tap i forhold til aromahumlen, eller om det kan være andre faktorer som gjør at aromahumlet forsvant så raskt. Er det ev. tiltak jeg kan gjøre for å få den til å vare lengre. (Mer tørrhumling?)

Jeg sliter med å drikke opp 22l på litt over en mnd, uavhengig av hvor godt ølet er :p

Mvh

Andreas
 
AndreasG skrev:
Hei

Håper det er ok om jeg låner tråden litt.

Hadde en batch Lucky jack klone som ble tørrhumlet med ca. 25 g Cascade (22l i karet). Denne hadde nydelig aromahumle etter endt karbonering, men etter ca. 1,5 mnd var mye av aromaen borte.

Spørsmålet mitt er da om dette er normalt tap i forhold til aromahumlen, eller om det kan være andre faktorer som gjør at aromahumlet forsvant så raskt. Er det ev. tiltak jeg kan gjøre for å få den til å vare lengre. (Mer tørrhumling?)

Jeg sliter med å drikke opp 22l på litt over en mnd, uavhengig av hvor godt ølet er :p

Mvh

Andreas

Aromaen har nok en tendens til å forsvinne kjapt, men 1,5 mnd var ikke særlig lenge. Har hatt godt med aroma en god stund etter dem var ferdig karbonert, men jeg oppbevarer all humlerik/tørrhumlet øl i kjøleskap.
På hvilken måte oppbevarer du flaskene?
 
Tilbake
Topp