Lagringstemperatur på flasker og andre nybegynner spørsmål

Hei, jeg har nå satt mitt 2 brygg på flasker og gleder meg til å prøve det endelige resultatet. Men jeg lurer på om jeg har satt flaskene i en for lav temperatur til å danne co2. De har stått i kjellerboden siden i går på en temperatur rundt 15 grader.

Kan jeg risikere at gjæren dør eller går i dvale ved så lav temperatur? Har satt inn en ovn der nå for å prøve å få rommet opp til ca 18 grader. Men er det for sent?

Har også mitt første brygg stående der på flasker, men det fikk stå litt varmere først, så det har god co2 mengde. Men det smaker veldig surt/bittert selv etter 2 uker (Acetaldehyd?). Vil denne smaken forsvinne ved ytterlige lagring? :roedme:
 
Ved rund 20 °C går det raskere men ved 15 for du også karbonert øllet ditt. Ikke for sent til å øke temperaturen men det går nok bra nå.
 
Takk for raskt svar. Da gjør jeg som planen og prøver å holde det rundt ca 18 grader. Har i grunnen god tid, vil bare prøve å få til noe øl som ikke smaker forferdelig :)
 
Om det første ølet ditt smaker veldig surt er det nok en fare for at det er andre ting enn acetaldehyd, som vel skal gi en aroma av epler eller noe slikt, om jeg ikke tar feil. Sur smak – iallfall veldig sur smak – tyder på melkesyre- eller eddiksyrebakterier, og de forsvinner nok ikke. Men gi den et par uker til, husk å være nøye med renholdet, både rens og desinfisering.
 
Smakte på det første brygget mitt i dag igjen. Følte det var blitt mindre surt faktisk. Tror bare jeg har vært for tidlig til å ta det bort fra primærgjæringen. Det er enda litt bittert og surt, men jeg har faktisk tro på at det kan være godt om en måned  :namnam:
 
Tilbake
Topp