MortenSickel
Norbrygg-medlem
Jeg brygget en Holmens utepils i midten av april en gang. På grunn av diverse ting som kom på, fikk jeg ikke flasket den før nå helgen som var. Ikke antydning til usmaker så ikke noe har gått galt, men jeg lurer, normal pilsbrygging er en litt lang gjæring, flasking, et par uker karbonering og så en måned eller mer lagring. Men hvordan er det når den har stått på gjæringsfatet i en måneds tid etter at gjæringen var ferdig? Kommer dette inn og teller i etterlagringen, eller må jeg stille klokka (eller kalenderen) på null igjen?
(Jeg regner med at tiden på gjæringskaret teller som lagring og kjenner jeg meg selv og de jeg deler ølen med rett, blir den nok ikke stående lenge i kjelleren før den blir tatt i bruk, sånn sett er jo gjæringskarlagring en bedre måte å få til lagring over lengere tid på...)
(Jeg regner med at tiden på gjæringskaret teller som lagring og kjenner jeg meg selv og de jeg deler ølen med rett, blir den nok ikke stående lenge i kjelleren før den blir tatt i bruk, sånn sett er jo gjæringskarlagring en bedre måte å få til lagring over lengere tid på...)