I all verden, jeg trodde du fikk utslett av FB?
Mener jeg har postet noe om det her også, men det var muligens på en av de laaange trådene.
Oslo vs WLP 850
Dette er en sammenligning jeg hatt lyst til å gjøre lenge. Hvordan vil Oslo (Bootleg Biology sin isolering av en strain fra Hornindal-miksen til Eik & Tid) klare seg mot en klassisk, supernøytral lagergjær?
Oppskriften er en som mange her på gruppa har brygget:
https://brewgr.com/…/5…/klassisk-pilsner-german-pils-recipe… Den er velprøvd og god. Oslo-delen av batchen gjæret på 26 grader – og var ferdig i løpet av noen dager. Jeg lot den stå i én uke før den ble overført oksygenfritt til fat.
Den danske lagergjæren fikk et vanlig forløp på 10 grader i 3 uker. Hevet temperaturen litt mot slutten. Den gikk også på fat – og begge ble overført med mottrykk til boks i dag.
Oslo fikk en anelse bedre utgjæring (1010 mot 1012 fra OG 1050). Den er litt mer tåkete – ellers er farge og skum identisk. Ikke uventet – WLP 850 har alltid gitt klare øl hos oss. Denne vil bli tilnærmet krystallklar ved lagring.
Men altså – det er helt utrolig hvor nøytral og velsmakende Oslo er i et øl som dette. Jeg ville absolutt ikke klart å skille dem i en blindtest. Selv med litt ulik utgjæring er de forbløffende like. Gjorde en tilsvarende test med Lallemand Køln og WLP 029. Der var forskjellene mye tydeligere. Det er for tidlig å konkludere. Erfaringsmessig vil lagring endre karakteren på ølene. Begge disse er litt ”rå” foreløpig. Jeg kommer plutselig tilbake med en oppfølging når de har fått et par måneder i kjøleskapet.
Vis vedlegget 44900