Lallemand Köln

Lallemand Köln er relativt ny – og jeg vet ikke noe om opprinnelse osv. En sak for Bergers detektivbyrå?

https://www.lallemandbrewing.com/en...roducing-lalbrew-koln-kolsch-style-ale-yeast/

Den var visst ny i vår. Lallemand har lansert flere nye, men av en eller annen grunn gidder ikke importøren ta dem inn til Norge.
Lallemand Köln er relativt ny – og jeg vet ikke noe om opprinnelse osv. En sak for Bergers detektivbyrå?

Nei, Bergers detektivbyrå finner så langt bare ut at denne gjæren gledelig nok er tatt inn til Norge av Craft Co/Bryggselv. Men det har du jo funnet ut allerede:).
 
Laget et splitt batch mellom den nye kölschgjæren Lallemand Köln og referansen WLP029. Hadde jeg fått disse servert etter hverandre ville jeg neppe kjent noen forskjell. Men side om side er det en anelse mer tropisk fruktighet i Köln-glasset. Veldig lite, men den er der. Konkluderer med at Lallemand Køln lager en utmerket, typeriktig kölsch.

IMG_1029.jpg LallemandKolschStyleAleBrewingYeast.jpg
 
Da har jeg satt en liten batch med Lallemands Køln.

Det står trykket noe om pitchrate med gult på pakka. Det er nesten uleselig, men da jeg fant ei lupe, klarte jeg det: 1 gr pr.liter. Så det var bra jeg testa det på en liten batch. 11 gr på 12,5 liter er jo faktisk litt lite.

Nåja, det bekymrer meg ikke. Men det er jo greit å være klar over at vi trenger to pakker til et vanlig brygg - og helst litt mer. Eller vi må sette en starter.
 
Det står trykket noe om pitchrate med gult på pakka. Det er nesten uleselig, men da jeg fant ei lupe, klarte jeg det: 1 gr pr.liter. Så det var bra jeg testa det på en liten batch. 11 gr på 12,5 liter er jo faktisk litt lite.
Vanlig tommelfingerregel det vel? Ei pakke per ti liter, to hvis undergjæret. Øk med 50% hvis over 1.060
 
Vanlig tommelfingerregel det vel? Ei pakke per ti liter, to hvis undergjæret. Øk med 50% hvis over 1.060

Jo, du har nok rett. Men det ser ut som om Køln gir lite celler pr gram, og at du skal bruke mer av den enn av andre:

For Nottingham, som jeg valgte tilfeldig: "50 - 100g/hL to achieve a minimum of 2.5 - 5 million cells/mL"

For Køln: "100g/hL to achieve a minimum of 1 million viable cells/m".

Fermentis sier 50-80 gr pr. hektoliter for 05.
 
Så det vil si at det er 1mrd celler per gram på Köln gjæra, når vi ellers regner 10 mrd per gram??? Og 28mrd celler på 23 liter?
Screenshot_20200202-225742_Chrome.jpg

Dette høres rart ut.... Er virkelig disse gjærcellene 10x større enn andre?
 
Sist redigert:
Ja, den var helt OK. Endel estere på 15 grader. Må si jeg foretrakk wlp029 versjonen, som var renere. Men slett ikke verst, og vel verdt et forsøk. Hadde neppe reagert om jeg ikke hadde brygget en referanse samtidig. Nå har boksene stått en god stund, så det er vel på tide å smake igjen.

Har du fått testa?
 
Men den forteller meg at jeg skulle brukt 15 gram Køln på de 12,5 literne i dag - mot bare halvparten av andre gjærtyper:eek:. (Jeg sjekka ikke alle.)
Jepp. Blir interessant å få vite erfaringen du gjør deg med denne gjæra. :) Funker den bra, så vil jeg gjerne teste den selv!
 
Siden vi hadde en ”timewarp” siste døgnet, så oppdaterer jeg: De lagrede boksene gikk i sluket sist helg pga. oksidering. Jeg satte starter på både WLP029 og Lallemand Køln. De oppførte seg veldig likt – og fikk samme utgjæring.
 
Har Køln-batchen din startet opp nå?

Den har nå, halvannet døgn etter at den blei satt, sendt et par nølende små bobler opp gjennom gjærlåsen. Men det er tragisk tafatte greier sammenlignet med den muntre klukkinga fra A09 i den nordengelske brune som jeg satte i går:).

Nå har jeg lest flere innlegg på amerikanske fora der folk har bemerka at den var treig, så jeg lever i håpet. Men jeg angrer på at jeg ikke satte en starter, som du gjorde - og slik jeg pleier å gjøre sjøl, også. Men jeg skulle liksom gjøre det så enkelt som mulig i går; kjørte til og med uten skylling:). Og så har jeg utveksla noen mailer med Gino Baart i Fermentis som har styrka meg i trua på at det bare er å slenge tørrgjæren oppi. Og det skulle jo gjelde for Lallemands gjær, også.

Når jeg tenker meg om, så husker jeg at det ikke var allverdens fart i Wyeasts kølschgjær, heller, da jeg satte en starter på den. Og det er muligens den samme gjæren.
 
Den har nå, halvannet døgn etter at den blei satt, sendt et par nølende små bobler opp gjennom gjærlåsen. Men det er tragisk tafatte greier sammenlignet med den muntre klukkinga fra A09 i den nordengelske brune som jeg satte i går:).

Nå har jeg lest flere innlegg på amerikanske fora der folk har bemerka at den var treig, så jeg lever i håpet. Men jeg angrer på at jeg ikke satte en starter, som du gjorde - og slik jeg pleier å gjøre sjøl, også. Men jeg skulle liksom gjøre det så enkelt som mulig i går; kjørte til og med uten skylling:). Og så har jeg utveksla noen mailer med Gino Baart i Fermentis som har styrka meg i trua på at det bare er å slenge tørrgjæren oppi. Og det skulle jo gjelde for Lallemands gjær, også.

Når jeg tenker meg om, så husker jeg at det ikke var allverdens fart i Wyeasts kølschgjær, heller, da jeg satte en starter på den. Og det er muligens den samme gjæren.
Jaja, den som lever får se. 14 grader og en mulig underpitch vil kanskje gi litt mer smaksbidrag fra gjæren. Og den hadde allerede litt mer esterpreg enn WLP029 hos meg.
 
Jaja, den som lever får se. 14 grader og en mulig underpitch vil kanskje gi litt mer smaksbidrag fra gjæren. Og den hadde allerede litt mer esterpreg enn WLP029 hos meg.

Ja, det var erfaringa mi med Wyeast 2565, også. Men så kom jeg over ei flaske som hadde sneket seg unna i kjølskapet, og fått noen ekstra måneders lagering. Og da var det skjedd noe; den var blitt rein og fin, og veldig crisp. Så jeg tenker at det jeg lager nå skal få stå et halvt års tid - med litt testing innimellom, selvfølgelig.

Våre venner bryggosofene har testa 029 vs 2565 for oss, og denne gir grei mening, synes jeg: Yeast Comparison: White Labs WLP029 vs. Wyeast WY2565 | xBmt Results! (De har vist forbedra den statistiske metoden sin litt, også - uten at jeg skjønner så mye av det.)
 
Jeg måtte sette elendigheta litt varmere, da begynte den endelig å vise mer tydelige tegn til liv. 14 grader burde den jo klare greit, men altså ikke. 16 grader hjalp.

Så da blir det vel øl, da:confused:. Men jeg har ikke all verdens forhåpninger til kvaliteten.
 
hmm - etter at Køln våkna til live, har den jobba stille og pent, og nå er den nede på 1.012, fra 1.048. Det gir 4,7% ABV, og en utgjæringsprosent på 74. Det har den brukt 5 dager på siden jeg satte den opp et par grader til 16, og det er vel ikke helt ille. Forhåpentligvis kan jeg få den et par poeng til ned, og i så fall har den gitt samme resultat som jeg fikk med Dieter fra Imperial - som kanskje har samme opprinnelse. Prøven smaker ikke ille, heller, men det er ikke alltid det sier så mye.

@Holmentoppen Husker du utgjæringa på din?
 
hmm - etter at Køln våkna til live, har den jobba stille og pent, og nå er den nede på 1.012, fra 1.048. Det gir 4,7% ABV, og en utgjæringsprosent på 74. Det har den brukt 5 dager på siden jeg satte den opp et par grader til 16, og det er vel ikke helt ille. Forhåpentligvis kan jeg få den et par poeng til ned, og i så fall har den gitt samme resultat som jeg fikk med Dieter fra Imperial - som kanskje har samme opprinnelse. Prøven smaker ikke ille, heller, men det er ikke alltid det sier så mye.

@Holmentoppen Husker du utgjæringa på din?
Sjekket loggen. Begge gikk fra 1.052 til 1.012.
 
Tilbake
Topp