Kan vi snakke om Kölsch?

Har brygget denne, og andre øl, for et arrangement, og tanken var at dette skulle være ølet som "alle" likte. Jeg rekker såvidt å handle inn og brygge denne på nytt, og jeg tror nok jeg kommer til å gjøre det. 8 uker til servering er på grensen for en kölsch, men en uke til eller fra gjør nok ikke så mye. Prøver derfor et lite eksperiment og splitter denne i tre:
  1. 10 liter til nytt kar. Får stå et par uker og blir flasket som den er.
  2. 10 liter til nytt kar. Tørrhumles med 2g/l amarillo og 2g/l citra.
  3. 20 liter blir igjen og tilsettes 12l vørter av lys dme (samme OG) med litt nobelhumle tilsatt ved flameout. Det skulle gi ibu omtrent som planlagt. Blir interessant å sammenligne denne med den opprinnelige kölschen som jeg brygger på nytt.

Noen tanker om hvordan best (minst sjanse for oksidering) tilsette vørteren? Via slange under overflaten? Bør kanskje koke litt hard/lenge også, for å minske oksygen. Eller kan det tenkes at gjæren spiser opp ev. oksygen som tilføres i det gjæringen starter igjen?
 
Hei !

Da har jeg satt mitt aller første brygg, og må si jeg er veldig fornøyd med dette....tror jeg ;)

Føler at jeg hadde forberedt meg godt med research informasjon fra både her og der.
Utstyr og timingen for bruk av denne gikk også som smurt.

La meg fortelle litt om prosessen slik den foregikk for cirka 10 timer siden, og vær vennlig og kommenter gjerne hva jeg kunne gjort anderledes, eller om jeg har gjort noe fundamentalt feil.

Utstyret som ble brukt var en kjele på 30 liter fra netthandelen på 2500 watt, og medfølgende silkar og spiralkjøler.
Ølsettet var en Kölsch som jeg handlet hos olbrygging.no på Østerhus i Grimstad. Mesketid 90 min, og koketid 90 min.
Alt øvrig utstyr som hydrometer, Whirlfloc, termometer med lang pinne, gjæringskar og StarSan ble handlet hos olbrygging.no og Europris.

1. Varmet opp 20 liter vann i kjelen til 70 grader.
2. Tilsatte 5.5 kg malt i silkaret, og rørte i 1 min i dette for å eliminere bort potensielle klumper.
3. Stilte deretter temperaturen til 65 grader på kjelen og temperaturen ble monitorert med termostat integrert på kjelen, samt termometer med lang pinne ( cirka midt på kjelen ). Et manuelt termometer. Ble overrasket over hvor stabilt og fint dette med temperatur i kjelen forløp. Hadde sett for meg mer jobb med dette.
4. De siste 40 min så sirkulerte vi vørteren ved å helle denne inn på siden av silkaret ( mellom silkar og kjelen ). Brukte litermål på 1 liter til denne oppgaven og ser for meg at en sirkulasjonspumpe hadde vært å foretrekke.
5. Hevet silkaret og brukte 10 liter vann ( 78 grader ) som vi fordelte jevnt og fint. Vi brukte noen få minutter på dette.
6. Så var det koketid, tilsatte bitterhumle med en gang det begynte å koke. .
7. Tilsatte Whirlfloc og aromahumle, samt spiralkjøler ( for å desinfisere denne ) når det gjensto 10 min.
8. Satte i gang kjølinga etter at brygget hadde fått koketid på 90 min og lot dette få cirka 20 grader før vi tok en OG - måling med hydrometer. Forventet OG var 1.049 og vår måling var SPOT ON :D Akkurat dette var vi særdeles fornøyd med.
9. Tappet dette til nøye rengjort / desinfisert gjæringskar og kunne konstatere at vi hadde fått endel liter for lite øl ut av denne jobben. Det ble 18 liter på spannet.

Men alt i alt så er jeg kjempefornøyd med utførelsen av dette med tanke på at jeg er totalt fersk på dette.

Ble litt overrasket over hvor mye grums som lå i bunnen på bryggerkjelen når vi skulle tappe dette over på gjæringskar.

Lærte vel også at vi burde brukt litt mer vann i utgangspunktet, samt litt mer vann og sile med.

Ølet står nå og popper i gjæringskaret på rundt 18-19 grader. poppe-frekvensen nå 10 timer etter at jeg ble satt på dunken er 1 popp per 20 sek.

Så nå vil jeg vente en 10-12 dager før jeg foretar en SG - måling.

Noen som har kommentar på dette, skriv VELDIG gjerne :D
 
Nå er jeg knapt mer enn en nybegynner selv, men på punkt 4 skulle dere helt vørteren over masken i silkaret, og på punkt 5 burde dere kanskje brukt litt lengre tid. Om dere skyller for raskt renner gjerne vannet i kanaler gjennom masken. Dere kunne sikkert fått noen liter til og likevel treffe riktig OG, men det høres uansett ut som et veldig suksessfullt første brygg. :)
 
Gjæringen er gjerne over etter noen veldig få dager, men la det uansett stå to uker. Mao er det helt normalt st det slutter å ploppe i låsen etter tre-fire-fem dager.

Det blir mye grums i bunnen om man ikke lar det stå lenge, men på en annen side gjør det ikke noe om en del (eller alt) av grums blir med. Det bunnfeller uansett i gjæringskaret.
 
Nå er jeg knapt mer enn en nybegynner selv, men på punkt 4 skulle dere helt vørteren over masken i silkaret, og på punkt 5 burde dere kanskje brukt litt lengre tid. Om dere skyller for raskt renner gjerne vannet i kanaler gjennom masken. Dere kunne sikkert fått noen liter til og likevel treffe riktig OG, men det høres uansett ut som et veldig suksessfullt første brygg. :)

Takk for svar, skal huske på begge disse to tingene som du nevner her. Dette var usikkerhetsmomenter som jeg ikke hadde noen klar oppfatning på før vi startet ;)
 
Gjæringen er gjerne over etter noen veldig få dager, men la det uansett stå to uker. Mao er det helt normalt st det slutter å ploppe i låsen etter tre-fire-fem dager.

Det blir mye grums i bunnen om man ikke lar det stå lenge, men på en annen side gjør det ikke noe om en del (eller alt) av grums blir med. Det bunnfeller uansett i gjæringskaret.

Takk for svar. Du sier det blir mye grums i bunnen om man ikke lar det stå lenge. Mener du at jeg etter at jeg hadde nedkjølt vørteren så burde jeg satt på lokket på kjelen og ventet med å tappe over til gjæringskaret inntil grumset hadde lagt seg ?
Det ble såpass mye grums at det nesten gikk opp til tappekranen innvendig.
 
Å la den stå hjelper, men det tar tid. Malt er billig så jeg brygger med en god del svinn siden jeg heller betaler noen kroner ekstra for malt og humle enn å bruke lang tid på bryggingen.

Jeg lat også ofte "alt" bunnfallet bli med til gjæring. Det går helt fint. Jeg er dog nøyere på lyse lagere og lignende.
 
Om dere skyller for raskt renner gjerne vannet i kanaler gjennom masken.

Ser på forumet forøvrig at man skyller mesken med en frekvens på 1-2 min pr. liter.
Så regnestykket blir 15-30 min på 15 liter vann under skylling.

Jeg for min del brukte et litermål og prøvde å fordele vannet så jevnt som mulig rundt, men var ikke i nærheten av å bruke så mye tid som dette.
Hvordan tilfører dere vannet ?
 
Hallo Knut.
Du får komme bort en dag, så kan vi brygge litt. :)
Steinar jo....noen år siden nå ;)
DET hadde vært konge.....jeg famler i blinde, så litt kyndig ekspertise hadde absolutt hjulpet på. Står du foran et snarlig fremtidig brygg så gi meg beskjed så kommer jeg og blir med på meske / koke-prosessen :beercheers:
 
Relativt fersk i bryggesammenheng, så får starte med å beklage min evt uvitenhet.

Brygget en batch Kölsch etter oppskrift fra "Fra hånd til munn" på en 20 ltr Speidel. Målte OG til 1.046
(skulle ha vært 1.049 iht oppskrift). Etter 18 dager gjæring, så ble FG målt til 1.005(!), mot 1.008 som forespeilet i oppskrift. Dette skulle jo da tilsvare 5.3-5.4%. Her kan det nevnes at gjæringen har pågått på en noe høyere temperatur enn anbefalt (20-22 gr).

Batchen ble stukket om med 6 gr sukker pr liter øl før flasking. Tok en flaske å satte til kjøling etter 7 dager karbonering i romtemperatur for å ta en smaksprøve. Kölschen smaker friskt (kullsyre) og godt, men det kjennes tamt (uten "alkoholsmak").

Noen tips / kommentarer?
 
Enig. Øl med alkoholsmak synes jeg er en feil, med mindre det er så sterkt at man ikke kommer utenom.

Forbinder alkoholsmak med dårlig fermentering.
 
Kanskje trådstarter savner litt fylde i ølet sitt? 1.005 er rimelig knusktørt. Prøv med litt høyere mesketemperatur neste gang?
 
Hva menes med alkoholsmak? Alkoholsmak trenger slettes ikke være en uting i ølet, smakt mange øl der du har denne smaken i bakgrunnen som faktisk passer godt inn. Alkoholsmaken kan vel også merkes litt som en søtlig smak i høyere prosents øl?

Men er klart, smaker det åpenbart alkohol som kan minne om smaken du får av vodka er den jo heller ikke noe særlig balansert
 
Alkohol er jo så mangt. I første omgang er det vel greit å si at fuselalkoholer er ille. Jeg synes jeg smaker det noen ganger i en del sterkt belgisk øl - Chimay, f.eks. - og jeg synes ikke det er godt. Jeg kan til nød tåle litt varmende etanol i et sterkt øl, men det er faktisk en grunn til at jeg ikke er så glad i øl over 6-7 prosent.
 
Alkohol er jo så mangt. I første omgang er det vel greit å si at fuselalkoholer er ille. Jeg synes jeg smaker det noen ganger i en del sterkt belgisk øl - Chimay, f.eks. - og jeg synes ikke det er godt. Jeg kan til nød tåle litt varmende etanol i et sterkt øl, men det er faktisk en grunn til at jeg ikke er så glad i øl over 6-7 prosent.

Hver sin smak heldigvis! :D
 
Trenger ikke så langt nord for å finne folk som liker hjemmebrent. Jeg kommer fra et sted der det er hverdagskost ;)
 
Tilbake
Topp