Har brygget denne, og andre øl, for et arrangement, og tanken var at dette skulle være ølet som "alle" likte. Jeg rekker såvidt å handle inn og brygge denne på nytt, og jeg tror nok jeg kommer til å gjøre det. 8 uker til servering er på grensen for en kölsch, men en uke til eller fra gjør nok ikke så mye. Prøver derfor et lite eksperiment og splitter denne i tre:
Noen tanker om hvordan best (minst sjanse for oksidering) tilsette vørteren? Via slange under overflaten? Bør kanskje koke litt hard/lenge også, for å minske oksygen. Eller kan det tenkes at gjæren spiser opp ev. oksygen som tilføres i det gjæringen starter igjen?
- 10 liter til nytt kar. Får stå et par uker og blir flasket som den er.
- 10 liter til nytt kar. Tørrhumles med 2g/l amarillo og 2g/l citra.
- 20 liter blir igjen og tilsettes 12l vørter av lys dme (samme OG) med litt nobelhumle tilsatt ved flameout. Det skulle gi ibu omtrent som planlagt. Blir interessant å sammenligne denne med den opprinnelige kölschen som jeg brygger på nytt.
Noen tanker om hvordan best (minst sjanse for oksidering) tilsette vørteren? Via slange under overflaten? Bør kanskje koke litt hard/lenge også, for å minske oksygen. Eller kan det tenkes at gjæren spiser opp ev. oksygen som tilføres i det gjæringen starter igjen?