Kan vi snakke om Kölsch?

Jeg har en kollega fra Köln, og ifølge ham smakte mitt hjemmebrygg med wlp029 gjæret på 16 grader "riktig".

Jeg har kjøpt Früh kölsch fra Polet, og den har det samme umiskjennelige særpreget fra gjæren.

Men også jeg har hørt - dog ikke erfart selv - at en del kommersielle brands i Tyskland smaker mindre/cleanere.
 
Hva tenker du på når du bruker uttrykket "den umiskjennelige 029-smaken" - og liker du den? For meg er det en estermiks ("floral" karakter?) som jeg prøver å bli kvitt mest mulig av - fordi jeg ikke liker den, og for å finne ut av om det er en "kølschkarakter" som er noe annet den.
Ja, ester/fruktig/et-eller-annet-pussig... jeg er generelt dårlig på å beskrive smaker, men akkurat det 029-preget har jeg aldri klart å sette et fornuftig ord på - dog hadde jeg ikke vært i tvil om du hadde blindtestet meg på alt jeg har laget, det er noe helt spesielt med den. Og nei: jeg liker den ikke noe særlig...

Interessant det @Jørgen O sier, hadde vært artig om du spurte din kollega om vedkommende har smakt "Gaffel" og har noen mening om den.
 
Snakket med kollegaen i dag. Han skal kjøpe med et par øl fra Köln i påsken, og nevnte nevnte Früh og Gaffel som to typiske eksempler av kölsch. Sistnevnte er litt litt mer hoppy, sa han.
 
jeg har prøvd et par halvlitere med früh kölsch, syntes det var gode greier.
Så hvis min kölsch som står på 12 døgnet i kjelleren på 16C blir lik Früh köslsch så er jeg happy med det.

Etter 12 dager på 16C målte jeg min til 1009 nå. Smakte helt fantastisk, akurat som jeg vil at et øl skal smake. avslutter varmeelementet nå, så får den synke gradvis til jeg tapper på fat om 2 dager.
Smaker den like godt+co2 ut av fatet, så har jeg endelig lyktes 100% som brygger.
 
Sist redigert:
Er det noen her som har en oppskrift på klone av en Kölsch som heter "Thornbridge Tzara" ? Jeg har Googlet alt jeg kan uten hell og skulle gjerne brygget denne... :)
 
Hei
Jeg fikk med meg en oppskrift fra bryggeland på fredag men de klarte ikke sende den til meg på mail.
Tok et bilde med telefon men veit ikke om jeg fikke med meg alt.
Er den noen som kjenner igjen programmet de bruker? (se bilde).
Kan jo hende det er et som kan lastes ned fra nettet.2016-04-22 11.14.29.jpg
 
det der er ikke kölsh, men mer en pils. enten så må du byyte ut gjæret ellr sette ned gjærtemp til ca 10 grader. ville også kokt i 90 min.
 
det der er ikke kölsh, men mer en pils. enten så må du byyte ut gjæret ellr sette ned gjærtemp til ca 10 grader. ville også kokt i 90 min.
Hei jeg fikk med en annen type gjør som skulle gjøre susen. Husker ikke nå hva den het men det var for overgjæret øl. 20°c i 14 dager.
De sa også at jeg ikke skulle stegmeske. Regner med at jeg må ligge på rundt 65°c i hele meskeperioden.
Som du foreslår så kan jeg godt meske i 90 minutter i steden for 60 min.
Jeg spurte om en type øl som passet til bringebærtilsetting og da kom de frem med denne løsningen.

Alle forslag tas i mot med takk:)
 
koke i 90 min (la det koke en halv time før du har i bitterhumlen). mesk i 60 min er sikkert toppers. for å få kölsh må du bruke kölsh gjær.
 
Brygget en kölsch for en uke siden, og målte sg i dag. Alt vel, helt til jeg smakte på prøven. Det var bittert! En tur i fryseren avslørte at jeg har brukt humle med 5.1 alfa mot oppskriften min som sa 2.8. Det som skulle bli ca 27 IBU, har nå blitt et sted på 40-tallet. Og det merkes veldig godt! Omtrent ingen maltsmak og den typiske fruktigheten jeg har fått tidligere fra 029 er maskert av humle. Oppskriften er som følger:

Pilsner malt, 94%
Vienna malt, 6%
OG: 1.047
Hallertauer mittelfruh @60 til 24 ibu
Hallertauer mittelfruh @10min, 15g
wlp029 @ 17c

Har nå 40l av denne, og lurer hva jeg burde gå for:
  1. Beholde den som den er og kalle den en velhumlet tysk ale ("kvasi-lager"). Dette er det enkleste, men kjedeligste alternativet. Nå vil den jo forandre seg gjennom resten av gjæringen og lagringen, men prøven i dag smakte "anonymt humlevann".
  2. Brygge 20l ny kölsch med veldig lav ibu og blande dette ved flasking. Kanskje det beste alternativet hvis jeg vil ha noe som ligner på det som var tanken. Har noen andre forsøkt dette?
  3. Tørrhumle med en hel del amerikansk c-humle. Jeg skal straks brygge en ipa basert på Lucky Jack, men kan kanskje bytte om: Gjøre dette til en velhumlet pale ale og bruke malten til LJ (90% pilsner, 6% carahell og 4% caramunich2) til en litt utradisjonell kölsch eller blonde.
Forslag?
 
Nå er jeg ganske færsk i gamet, men jeg har ivertfall fått erfare at bitterheten forsvinner desto lengre man lagrer.
 
Nå er jeg ganske færsk i gamet, men jeg har ivertfall fått erfare at bitterheten forsvinner desto lengre man lagrer.

Det stemmer forsåvidt, men jeg har liten tro på at det blir noe i nærheten av en kölsch på veldig, veldig lang tid.

Gjorde et forsøk med 50 ibu på en saison en gang, og den ble ikke god før etter et år. Humlen overdøvet all gjærpreget og når den til slutt hadde dempet seg, var det ikke mye gjærpreg igjen heller. Resultat: først veldig ubalansert, deretter veldig kjedelig. Frykter noe av det samme hvis jeg lar denne være som den er. Eller tror dere dette vil balansere seg ut og gi noe som kan ligne på en velhumlet tysk pilsner? Og i så fall, kanskje er det en idé å tørrhumle den for å få litt mer humlepreg og ikke bare bitterhet?
 
Hva med å koke for eksempel 15 liter vørter av lys maltekstrakt, og tilsette slik at gjæringen start opp igjen? Kan evt tilsette noe aromahumle for å kompensere for utvanningen av denne. Gitt at du har plass i karet, vil vel dette være en god del raskere enn å brygge en helt ny batch fra bunnen?
 
Hva med å koke for eksempel 15 liter vørter av lys maltekstrakt, og tilsette slik at gjæringen start opp igjen? Kan evt tilsette noe aromahumle for å kompensere for utvanningen av denne. Gitt at du har plass i karet, vil vel dette være en god del raskere enn å brygge en helt ny batch fra bunnen?

Ja, det kan fungere det. Har et 60l gjæringskar, så burde få plass til 10-15l. Men hva med oksygen og mulig oksidering? Det er vel ingen god idé å lufte denne vørteren før den tilsettes, men da kan det kanskje bli problemer med utgjæring? Den har nå stått 8 dager, ingen synlig aktivitet lenger, gjæren har lagt seg og sg er 1.012. Kan jeg være så uheldig at gjæringen ikke setter i gang igjen eller at det ikke gjærer helt ut?
 
Ja, det kan fungere det. Har et 60l gjæringskar, så burde få plass til 10-15l. Men hva med oksygen og mulig oksidering? Det er vel ingen god idé å lufte denne vørteren før den tilsettes, men da kan det kanskje bli problemer med utgjæring? Den har nå stått 8 dager, ingen synlig aktivitet lenger, gjæren har lagt seg og sg er 1.012. Kan jeg være så uheldig at gjæringen ikke setter i gang igjen eller at det ikke gjærer helt ut?
Har ikke erfaring med det selv, men klarer ikke så se for meg at det skal bli e særlig problem. Gjær lever jo av å gå i dvale ved fravær av næring, og starte opp igjen når det blir tilgjengelig. 8 dager er jo heller ikke spesielt lenge. Evt kan du sette i gang gjæringen på de 10 literne før du tilsetter, jf. krausening-metoden. Men da blir det jo litt mer styr igjen.
 
Personlig hadde jeg nok gjort som @SturlaP og kjørt på med litt frekk tørrhumling. Tror du skal ha flaks for å redde den til å bli en kølsch. Tørrhumling vil vel gjøre gjøre den til en lys og frisk APA-aktig sommerøl.
 
Tilbake
Topp