1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kan vi snakke om Kölsch?

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av Unik74, 9 Apr 2013.

1. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klønete opplegg men sånn er nå ståa. Altså bør jeg droppe cc og heller bare fate noen dager i forveien? Hvilken gjæringstemp bør jeg legge meg på for å "redde stumpene" ?

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan sikkert CC'e. Men hvis du lar den stå lenge så tror jeg ikke at det er vits, gjæren bør droppe av seg selv ganske greit. Ville gjæret på den temperaturen du har valgt, med mindre du kan gjære under trykk, da kan du gå høyere og speede opp ting.

3. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke mulighet til å gjære under trykk så da blir det gjæring på 18 grader i 10 dager og deretter fat på 4 grader med litt ekstra bar. Virker det fornuftig forutsetningene tatt i betraktning?

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ah, glemte at det bare var 13 dager til du skal ut på tur, så da hjelper det lite "å la den stå så lenge som mulig" da det blir kortere enn det som er "lenge" uansett".

Tja, kjenner ikke gjæren du skal bruke, så kanskje noen andre kan ta over pinnen.

5. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøv kveik, da har du ferdig øl i god tid før 17. feb.

6. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kveik har jeg null erfaring med ei heller til rådighet. Nå kjøler jeg.. så det nærmer seg tilføring av gjær og infernalsk risting av gjæringskar..

7. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da står ølen til gjæring. Uansett utfall så er man ihvertfall en erfaring rikere..

Espen A. og Finn Berger liker dette.
  8. Kippersund

Kippersund
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Førstegangs Kölsch brygger trenger litt hjelp!?
    Brygget en Kölsch fra Vestbrygg for 7 dager siden, brukte wlp029 med starter som ble steppet opp til riktig antall celler i henhold til Brewersfriend sin kalkulator.
    OG 1.047 og FG på denne oppskriften skulle bli 1.010, men etter 3 dagers gjæring var SG 1.008 og den har vært stabil der til nå.
    Så spørsmålet er om jeg skal la den stå 7 dager til slik at den får 14 dager totalt eller er den klar til CC og tapping? :)

Tilleggsinformasjon er at den er gjæret under trykk i fermentasaurus på 16 grader 0,3bar trykk til stormgjæringen var over og så opp til 1.6bar for å få rett CO2 volum under 16 grader..

Einar Michelsen liker dette.
  9. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styremedlem

Ja du skal la den stå 7 dager til, slik at den får 14 dager totalt og gjæren få tid til å «rydde opp etter seg». Hva skal du tappe ølet over på?

CC høres i utgangspunktet unødvendig ut siden Kölsch skal lageres på samme måte som pils. Flaske eller fat står på temp ned mot 0-1 grad i en, eller flere måneder. (Kölsch er det overgjærede ølets svar på pilsner)

10. Kippersund

Kippersund
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal tappe det ferdig karbonerte ølet på fat og flaske med mottrykks fylling, tenker en liten CC før tapping for å få minst mulig sedimenter med over på fat og flasker før de skal lagres 1-2 mnd.

Da skal gjæren få rydde opp etter seg, takk for svar :)

Einar Michelsen liker dette.
  11. Johnemann

Johnemann
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er riktig at tradisjonelt sett er det siste helg i sept. Vi skal ta det opp i styret og se på datoer etter årsmøte. Så kommer vi tilbake med endelig dato når styret har tatt sin avgjørelse.

Del denne siden