Kan vi snakke om Kölsch?

Jeg syntes den var mye crispere enn pils, med nesten litt "champagne-toner" hvis det går an å si det. Vanskelig å forklare, men et hint av den svake brød/gjærsmaken jeg synes jeg får fra champagne, og som jeg liker, samtidig godt med små bobler.
Jeg har brygget en kölsch selv, men den står fremdeles til gjæring, med WLP029.
Jeg hadde dessverre en mild forkjølelse, så det er vanskelig å si hva som unnslapp nese og smak grunnet dette, men jeg skal være enig i at crisp var noe jeg kjente selv, på grensen til nesten for skarp for min smak. Dog er det mulig jeg er farget av tidligere brygg med 029, for preget denne setter kjente jeg ikke spor av, øvrig smak var etter alle landemerker de av en vanlig pils.

Løsningen virker jo åpenbar, her må det reises til Köln i ens ærend å komme til bunns av dette :)
 
image.jpg Var i køln for noen dager siden og fikk da prøve forskjellige kølsch. Der var det nok å bestille ved a si beer.. Så kom det med kølsch glass på 0.2 dl, når det var tomt så kom det fort et nytt glass

Hadde to merker taffel og et annet som jeg ikke husker i farten, i tillegg var det x antall bryggeri puber som serverte eget kølsch. Alt var godt, på bilde var det peters braueri sin kølsch.

Synes kanskje en del faktisk var bittrere enn jeg husker å smakt tidligere. Men mye godt øl va det i allefall

Køln anbefales

Easybrew
 
Da er planen endelig klar for neste brygg, blir spennende å prøve kølsch! Har plundret meg frem til følgende:
25 l, OG≈1,048

89% pilsmalt
6% hvete
5% carapils

Mittelfruh 50g 60 min
Mittelfruh 20g 15 min

Singel infusion 64-65*C 60 min, 90 min kok
WLP029, ett rør med 2l starter.
16*C i 3 uker

Til og med vært på ikea og kjøpt glass til å servere kølschen min i ;)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20092107/
 
Da er planen endelig klar for neste brygg, blir spennende å prøve kølsch! Har plundret meg frem til følgende:
25 l, OG≈1,048

89% pilsmalt
6% hvete
5% carapils

Mittelfruh 50g 60 min
Mittelfruh 20g 15 min

Singel infusion 64-65*C 60 min, 90 min kok
WLP029, ett rør med 2l starter.
16*C i 3 uker

Til og med vært på ikea og kjøpt glass til å servere kølschen min i ;)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20092107/
Sikker på at du vil ha med carapils'en? 90% pilsmalt og 5% hver av vienna/hvete evt 95% pilsmalt og enten 5% av vienna/hvete er vel mer "normalt".
 
Hei! Tenkte jeg skulle brygge en Kolsch for første gang nå i helgenKolsch.PNG Kolsch.PNG . Har lest litt i denne tråden for å få svar på spørsmål. Jeg tenkte å brygge etter denne oppskriften(Se vedlagt bilde). Noen som har forbedringsforslag? Kolsch.PNG
 
Du ligger kanskje litt høyt i IBU - men hvis du liker humlesmak og aroma ... :). Du kunne jo eventuelt gå noe ned på bitterhumla.
Zainasheff foreslår å meske i 90 minutter, men jeg vet ikke hvor nødvendig det egentlig er. Ellers ser vel det der greit ut.
Tenker du å tappe på flaske etter 14 dager? Jeg tror standardrådet er å lagre i kjøleskaptemperatur minst en måned før du gjør det. Men igjen, jeg vet ikke hvor galt det blir å gjøre som du sier. Og hvis du tapper på fat, er det sikkert kurant å karbonere først.
 
Hei! Tenkte jeg skulle brygge en Kolsch for første gang nå i helgenVis vedlegget 20274 Vis vedlegget 20274 . Har lest litt i denne tråden for å få svar på spørsmål. Jeg tenkte å brygge etter denne oppskriften(Se vedlagt bilde). Noen som har forbedringsforslag? Vis vedlegget 20274
Ser bra ut. Ville kanskje lagt meg på OG 1.050 eller lavere og bytta ut EKG med Mittelfrüh sånn at du havnet på ca 25 IBU.
 
Takk for tipsene, har justert ned til 25 IBU. Hadde tenkt å flaske øl'et etter gjæring. Så i romtemperatur i 2 uker for å få dannet CO2. Deretter i kjøleskap i minst en mnd.
Jeg bruker alltid denne fremgangsmåten for "alle" øl. Er dette feil? :p
 
Takk for tipsene, har justert ned til 25 IBU. Hadde tenkt å flaske øl'et etter gjæring. Så i romtemperatur i 2 uker for å få dannet CO2. Deretter i kjøleskap i minst en mnd.
Jeg bruker alltid denne fremgangsmåten for "alle" øl. Er dette feil? :p
Er vel helt knall det - selv om ikke alt øl behøver stå i kjøleskap for å modne! PS! Jeg har måttet vente i 3 uker for å få nok CO2 i kølsch.
 
Kølsch er vel nærmest en overgjæret pils, og kalles et hybrid-øl. Behandler du det som en ale, utvikler det seg nok mer den veien. Det blir sikkert godt - men ikke en typisk kølsch. Det kommer an på hva du vil ha. Jeg spekulerer sjøl på å brygge en kølsch som en ale. Ikke med høy gjæringstemperatur, men med engelsk humle, og uten den kalde lagringen, og regner med å få en slags veldig "rein" pale ale.
 
Man lærer så lenge man brygger ;)

Satser på det blir øl av det uansett, om så en noe uortodoks kølsch.
 
Hei.

Jeg vet det har vært mye snakk om Kolsch her inne tidligere, men siden søkefunksjonen er litt off fortiden sliter jeg med å finne det.

Min Kolsch har stått i 10 dager nå og "bare" kommet ned i 1015. Synes det er litt høyt.
Brukte 1 rør WPL029 i starter på 1.5 liter. (20-23 liter vørter)
Stegmesking : 55 - 10 min, 64 - 45 min, 70 - 20 min , 76 - 10 min. (gordon strongs killer kolsch meske skjema)
SG ble litt for høy: 1057.

Gjæret på 14 grader i 4 dager, så lot jeg den gå sakte opp til 20. Dette tok vel ca 3 dager. Der har det vært noen dager nå.
Tenker å senke tempen til 5-6 grader noen dager etter at gjæren er ferdig, så tappe på fat og så karbonere med CO2.

Er det håp at gjæren får gjort noe mer? Bør jeg øke/senke tempen mer?
Hvordan vil en Kolsch mg FG på 1015 bli, vil det bli for søtt?
Noen tips?
 
Tilbake
Topp