Kan vi snakke om Kölsch?

Utrolig hva litt tid utgjør på en Kølsch! Min har stått 4 uker etter karbonering nå og forskjellen fra 1-2 uker er enorm - i positiv forstand. Ikke siste gang jeg brygger Kølsch :)
 
Skal lage en Kølsch til helgen. Leser at flere lagrer den en stund før den blir tappa. Må den lagres før karbonering eller har det ingen stor betydning?
Tenkt å prøve meg på en oppskrift fra boka "hånd til munn".

received_848540671898604.jpeg
 
Er spent på hva du får til svar på denne. Sitter i Berlin atm og har bl.a. drukket det som iflg berlincraftbeer.com er den beste Kölschen i byen, og hva som skilte den fra den ganske vanlige berlinerpilsneren jeg har fått andre steder er vanskelig å si. Den hadde i hvert fall ikke så mye som et hint av det preget WLP029 har gitt mine brygg, så om det bare er i Köln man faktisk kan få "the real deal" eller om jeg ble lurt vites ikke, men jeg føler meg (dessverre) ikke noe nærmere å oppdage Kölschens sanne ansikt.
 
Jeg syntes den var mye crispere enn pils, med nesten litt "champagne-toner" hvis det går an å si det. Vanskelig å forklare, men et hint av den svake brød/gjærsmaken jeg synes jeg får fra champagne, og som jeg liker, samtidig godt med små bobler.
Jeg har brygget en kölsch selv, men den står fremdeles til gjæring, med WLP029.
 
Det var ikke kirsebær øl du og fikk, fant ikke ølet andre steder enn i butikker som da hadde det på flasker, var da heller ikke på brewpubber.
 
Tilbake
Topp