Kan vi snakke om Kölsch?

Har brukt begge gjærene, en gang hver. Pitchet WLP på 16 C og lot den stige til 17/18 C. Jeg synes det gav et veldig reint øl med det lille ekstra av fruktighet i bakgrunnen. Wyeast sin pitchet jeg også på 16, men den gasset avgårde i en slik fart at den raskt steg til 18 grader, og holdt seg der. Den er betydelig mer fruktig, litt for mye etter hva jeg ønsket.

Da er det nok som jeg mistenkte at man må litt høyere i temperatur med WLP vs. Wyeast for å få litt fruktighet fra gjæren frem i ølet. Jeg satte min til gjæring på 17 grader nå på lørdag. Synes 18 var litt høyt, så tester 17 først (mot 16 sist). Så får jeg heller for "forskningens" skyld teste 18 neste gang om ikke 17 blir for fruktig.
 
Jeg laget en kölsch på oppskriften fra Bryggselv/Gahr med wlp029. Ølet ble godt, men temmelig fruktig, selv om gjæringen foregikk på 16 grader i kontrollerte former i fryser med stc-1000. Vil det fruktige preget kunne reduseres noe med lagring?
 
Jeg laget en kölsch på oppskriften fra Bryggselv/Gahr med wlp029. Ølet ble godt, men temmelig fruktig, selv om gjæringen foregikk på 16 grader i kontrollerte former i fryser med stc-1000. Vil det fruktige preget kunne reduseres noe med lagring?
Acker den, har brygget nøyaktig samme og gjæret på 16 grader. Flasket denne uken og meget overrasket over smaken, wlp029 har laget noe fruktig ut av kun pilsnermalt og hvete, dette er et annerledes øl. Ikke helt klart ennå, spennende å smake pånytt når det har gått en tid.
 
Jeg laget en kölsch på oppskriften fra Bryggselv/Gahr med wlp029. Ølet ble godt, men temmelig fruktig, selv om gjæringen foregikk på 16 grader i kontrollerte former i fryser med stc-1000. Vil det fruktige preget kunne reduseres noe med lagring?
Har laget samme øl med samme oppskrift, gjær og temperatur. Var relativt skuffet etter flaskekarbonering. Var for mye fersken/frukt. Nå, to mnd senere, smaker den ypperlig og jeg planlegger neste batch. Den trenger rett og slett litt modning.
 
Veldig godt å høre, da drikkes det noe annet sålenge slik at kölsch'en kan modnes.Sikkert super i mai/juni sola :) Fant forøvrig en oppskrift på oktoberfest type øl som benyttet wlp029 på 14.5 grader med visstnok godt resultat. Vasker gjærkaka etter kölsch'en og krysser fingrene for at det ikke blir så mye fruktig smak på den, artig å prøve.

edit: Den fake Oktoberfesten ble langt fra det beste ølet jeg har brygget for å si det slik, brukte oppskrift fra Brulosopher. Men i sola gikk det ned som ok tørsteslukker, skal en del til før øl dumpes her i gården.

Det siste kvasi ølet jeg brygget før jeg gikk all in og kastet ut ølflaskene fra kjøleskapet, satte temperaturen til 8 grader og satte gjæringsdunken der isteden.
 
Sist redigert:
Brygget dette i går. Brukte 029.
Har brygget brygget dette med godt hell noen ganger før.
Følte det var noe galt med starteren.
ikke noe skum og klarte ikke se noe videre liv. Bullfelte og fryktelig dårlig.

Lot det uansett stå til. Ingen tegn til liv etter ett døgn. Er litt i tvil på hva jeg skal gjøre. Hive oppi 05 eller vente til i morgen å kjøpe noen nye rør med 029.

Hvoe lenge kan egentlig vørteren stå slik tro?
Ganske sikker på noe er feil her.
Aldri opplevd før.
 
Brygget dette i går. Brukte 029.
Har brygget brygget dette med godt hell noen ganger før.
Følte det var noe galt med starteren.
ikke noe skum og klarte ikke se noe videre liv. Bullfelte og fryktelig dårlig.

Lot det uansett stå til. Ingen tegn til liv etter ett døgn. Er litt i tvil på hva jeg skal gjøre. Hive oppi 05 eller vente til i morgen å kjøpe noen nye rør med 029.

Hvoe lenge kan egentlig vørteren stå slik tro?
Ganske sikker på noe er feil her.
Aldri opplevd før.
Sett oppi bøtta? Sikker på at ikke lokket lekker litt?
 
Brygget dette i går. Brukte 029.
Har brygget brygget dette med godt hell noen ganger før.
Følte det var noe galt med starteren.
ikke noe skum og klarte ikke se noe videre liv. Bullfelte og fryktelig dårlig.

Lot det uansett stå til. Ingen tegn til liv etter ett døgn. Er litt i tvil på hva jeg skal gjøre. Hive oppi 05 eller vente til i morgen å kjøpe noen nye rør med 029.

Hvoe lenge kan egentlig vørteren stå slik tro?
Ganske sikker på noe er feil her.
Aldri opplevd før.
Jeg har nesten samme problem som deg med 029. Starteren var dau selv om FG ble 1010. Ikke noe skum, dårlig bunnfelling. Nå har den stått i 2 døgn i 16 grader. Gjæret greit, men ikke noe stormgjæring. Nå har gjæringa nesten stoppet opp. Skal sjekke SG i morgen. Tror noe er galt. Satt opp til 17 grader nå.
Gjæren er kjøpt hos Bryggselv på Hasle for 3 uker siden. Lot nr. 10127527. Kan det være noe galt?
Hva gjorde du? Ble det bra til slutt? FG ?
 
Jeg har nesten samme problem som deg med 029. Starteren var dau selv om FG ble 1010. Ikke noe skum, dårlig bunnfelling. Nå har den stått i 2 døgn i 16 grader. Gjæret greit, men ikke noe stormgjæring. Nå har gjæringa nesten stoppet opp. Skal sjekke SG i morgen. Tror noe er galt. Satt opp til 17 grader nå.
Gjæren er kjøpt hos Bryggselv på Hasle for 3 uker siden. Lot nr. 10127527. Kan det være noe galt?
Hva gjorde du? Ble det bra til slutt? FG ?
Har ingen gode råd men brukte et rør fra samme Lot til en 2L starter. Veldig god stormgjæring på 36timer har jeg notert meg, så gjæren har iallefall vært bra fra produsent.
 
Vil si at to døgn er så tidlig at du bør vente fire fem dager til før du evt åpner opp bekymrings-boksen. Er ikke en chico-strain akkurat.
 
Jeg har nesten samme problem som deg med 029. Starteren var dau selv om FG ble 1010. Ikke noe skum, dårlig bunnfelling. Nå har den stått i 2 døgn i 16 grader. Gjæret greit, men ikke noe stormgjæring. Nå har gjæringa nesten stoppet opp. Skal sjekke SG i morgen. Tror noe er galt. Satt opp til 17 grader nå.
Gjæren er kjøpt hos Bryggselv på Hasle for 3 uker siden. Lot nr. 10127527. Kan det være noe galt?
Hva gjorde du? Ble det bra til slutt? FG ?
Jeg helte driten ut på plenen. Den hadde da stått nesten fire dagen og ingenting skjedde.
Kansje litt tåpelig men jeg mister entusiasmen hvis det ikke går slik jeg håper og da blir lett bare stående der uten at jeg gidder å styre med det.
 
Ok. Takk. Da lukker jeg lokket til bekymringsboksen noen dager til. Bare så rart at gjæringen nesten har stoppet opp.
 
Må bare si..var ikke særlig imponert over den kølsch polet hadde fått inn...noe tynn og ikke imponerende...fruh kolsch seit 1904...men alternativet ifra Asko (Haustgule Lauv, Marzen lager, fra Aegir) var direkte dårlig...skitt au...får aldri god tysk øl i norge ....må visst bare spare opp og lage fra bunn....
 
Hei. Prøvde meg på ein Kolsch i går. Er de nokre synspunkt på den.


T.T Kolsch

Recipe specifics:

Style: Kolsch
Batch size: 26,0 l
OG: 1,045
FG: 1,011
Bitterness (IBU): 23,9
Color (SRM): 3,5
ABV: 4,4%

Grain/Sugars:

5,00 kg Weyermann Pilsner, 90,1%
0,55 kg Wheat (German), 9,9%

Hops:

25,00 g Perle (AA 8,3%, Pellet) 60 min, 19,3 IBU
12,00 g Perle (AA 8,3%, Pellet) 15 min, 4,6 IBU

Yeast/Misc:

Saflager S-23, 1,0 unit(s), Yeast

Recipe Notes:

Gjæring på 16 grader
Meske temperatur 63 67 77

-----
 
Saflager S-23 er vel ikke en kölsch-gjær? Jeg ville valgt f.eks. WLP029 (ferskgjær).

Om du bytter ut lam med okse blir resultatet sikkert godt, men fårikål blir det ikke. ;)

Ellers ser det vettugt ut.
 
Saflager S-23 er vel ikke en kölsch-gjær? Jeg ville valgt f.eks. WLP029 (ferskgjær).

Om du bytter ut lam med okse blir resultatet sikkert godt, men fårikål blir det ikke. ;)

Ellers ser det vettugt ut.

Takk for svaret. Er lit fersk i brygging enda, men sjekket lit i forum før Eg laget Kolschen. De var ein del som påstår att saflager 23 er ein Kolsch gjær. Var lit usikker sjølv men så lenge de var diskutert litt og eg hadde ikkje noko anna en tørrgjær så vart de slek denne gang. Neste gang får eg kjøpe inn wlp 029. Takk for svar.
 
Tilbake
Topp