Kan vi snakke om Kölsch?

Hei!
Har brygget flere Kölcher i det siste til et bryllup og har gjenbrukt gjæra i bryggene. Forholdet ser ganske likt ut sammenlignet med din oppskrift. Begge bryggene har gått med til 1.006. Riktignok medWyeast sin streng. Det kan være den kryper littegranne, men det er bare å starte flasking på søndag. :)
Brygger 3dje batch med Kölch i morgen. Satte starter for en time siden:)
 
Hei,

Satt en Kölsch rett før jeg reiste på sommerferie, og i mellomtiden ble det veldig varmt her i Norge.

Kölschen har nok gjæret på 20 gr. Jeg tok en prøvesmak nå etter 13 dager på flaske. Synes ølet hadde en smak noe som minnet litt om banan, som antageligvis kan tyde på for mye estere. Hadde uansett planlagt å kaldlagre denne en stund, men vil det eventuelt føre til at usmaken blir borte? Ølet smakte ikke dårlig, men man merket at det ikke var like ren smak som man skulle ønske med en Kölsch.
 
Jeg satte tre batcher Kölsch i vår, med 1-2 uker mellom batchene. Det førte til at batchene ble gjæret ved litt forskjellige, men stadig stigende, temperaturer. Første batch 16-17grader, andre 18-19 grader, tredje 19-21 grader.
Det ble helt klart litt forskjellige øl, men bismakene forsvant helt eller delvis etterhvert som de fikk stå på kaldlagring. Alt ble godt drikkendes.

Med det sagt... STC-1000 er bestilt. Fra nå av blir det gjæring i øleskap...
 
Takk for godt svar. Da skal denne stå en stund før jeg prøvesmaker. Hvor lenge sto dine før de nådde standarden?
 
Hei!

Skal flaske 8 liter Kölsch i morgen og har i den forbindelse noen spørsmål om sukker.
6 gram sukker pr liter sies det... men hvor mye skal jeg bruke?

Hadde tenkt å bruke sukkerlake og sprøyte.
-Hvor mye vann og sukker?
-Hvor mye sukkerlake på hver flaske?

0,5 Litersflasker

Kom gjerne med tips og triks!

-Ørjan M
 
Bruk 6 gram sukker pr liter øl det blir 48 gram sukker 3 dl vann kok i 15 minutter. Mål opp vesken og del på 16.
Så bruker du en sprøyte til å måle ml sukkerlake i hver flaske.

Eller

Så dumper du sukkerlaken i et eget kar og stikker om ølet oppå det med en hvert.
Legg heverten i bunn av karet så den lager en virveleneffekt så det blander seg.

Blir topp.


Lykke til.
 
Da vil du øke risikoen får infeksjon.
Eg høyrer stadig det, men bakteriar føretrekk ikkje akkurat tørt sukker. Dessutan inneheld ølet både alkohol og humle. Skal ein fyrst telje mikrobar kan ein jo også spyrje seg kva som aukar infeksjonsfaren mest. Tørt farin eller sukkerlake. Minimal sjanse uansett, men talet kontaktpunkt er nok langt større ved sukkerlakealternativet.
 
Bruk 6 gram sukker pr liter øl det blir 48 gram sukker 3 dl vann kok i 15 minutter. Mål opp vesken og del på 16.
Så bruker du en sprøyte til å måle ml sukkerlake i hver flaske.

Eller

Så dumper du sukkerlaken i et eget kar og stikker om ølet oppå det med en hvert.
Legg heverten i bunn av karet så den lager en virveleneffekt så det blander seg.

Blir topp.


Lykke til.

Supert!
Men hvorfor akkurat 3dl?

Hvor mange ml på hver flaske?
3/16 = 0.1875.
Så nesten 2ml pr flaske da?
 
Trenger ikke bruke akkurat 3 dl. Var et tilfeldig tall egentlig. Men skal ikke bli sirup, men du vil ikke ha masse vann i ølen heller.

Etter du har kokt i 10 - 15 min måler du mengden vann du har. Deler det på antall flasker.

Og det er det du vil ha i hver flaske.
 
Jeg bruker også ca 2-3 dl vann til sukkerlake alt ettersom hvor stor batch det er snakk om. Jeg brygger vanligvis batcher på mellom 10-15 liter. Nå fater jeg stort sett alt av øl, men om jeg flasker blir det absolutt enklest å ta seg 10 minutter med å koke en sukkerlake og ha denne+ølet sammen i omstikkingskaret før flasking synes jeg. Så slipper jeg å dille med sprøyter eller måle opp sukker til hver enkelt flaske.
 
Har mesket en kölsch etter Gahrs oppskrift (den bryggselv har linket til fra kitet), og ser at gjæringstemperatur er satt til 16. Det er WLP029, som i følge White Labs selv har optimal temperatur på 18-20. Jeg satte derfor gjæringsskapet på 18,5. Pitchet for ca 5 timer siden, så det bør ikke være alt for sent å justere sakte ned til 16. Er det anbefalt, eller skal jeg la det gå på 18,5?
 
Tilbake
Topp