Kan vi snakke om Kölsch?

Hei

Har en kölsch til karbonering, den er tilsynelatende helt klar før den settes kjølig, da blir den tåkete.
Regner med at den klarner igjen etter en tid til kjøling?
Hva er fenomenet som gjør at den blir uklar?

Takker for evt. info

Kosl
 
Kjøletåke/chill haze. Finnes mange gode artikler om det.

Kort fortalt så er det proteiner som klumper seg sammen ved lavere temperaturer slik at de blir store nok til å kunne sees med øyeeplet.
 
Kjøletåke/chill haze. Finnes mange gode artikler om det.

Kort fortalt så er det proteiner som klumper seg sammen ved lavere temperaturer slik at de blir store nok til å kunne sees med øyeeplet.

Aha, er det som er kjøletåke ja!!
Regner med jeg finner ut av det ved å søke litt, men tillater meg å spørre om det blir borte ved lagring?
 
Jeg hadde kjøletåke på en pils som jeg flasket til påske. Det er vekk nå. Om det er vanlig at den forsvinner igjen, vet jeg ikke, men den gjorde det ihvertfall for meg;)
 
Proteinene er fortsatt der. Varmer du den opp løser klumpene seg opp igjen og den er borte. Kjøler du ned igjen dukker de opp igjen. De bunnfeller ved lagring. Rist på flaska og så dukker de opp igjen.

Måten å få de bort på en en god hot og cold break og å etterate seg så mye av de både i kjele og kar før man tapper videre.
 
Kom over en grei artikkel om det en tid tilbake som jeg tok vare på:
http://www.bertusbrewery.com/2012/02/how-to-fix-and-prevent-chill-haze.html

Dog, personlig bryr ikke chill haze meg noe. Innledningen på artikkelen "No one likes hazy beer" er fjasprat imho, drikker man ikke (godt) øl pga. chill haze så er man i hvert fall milesvis unna meg... men for all del, folk har forskjellige preferanser :p

Mulig jeg har lest den artikkelen før men han beskriver iallefall akkurat det som er rutinen min (på de ølene jeg vil ha klare) og kan skrive under på at den artikkelen er en gulloppskrift.
 
Jeg tror noe kan kaldlagres bort? typisk 0-1 grader i et par måneder. Ellers er det viktig å kjøle vørteren raskt ned etter koking for å felle ut proteinene som forårsaker kjøletåke da disse bare feller ut ved rask nedkjøling.
 
Nå har Kölsch'en min flaskekarbonert i 14 dager, etter 14 dagers gjæring. Synes ikke det var noen "høydare" når jeg smakte på første flaske i dag. Den har en "usamak" som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, samt en litt finurlig ettersmak. Antar dette kan være svovelpreg fra gjæringen? Setter det nå ned i kjelleren til lagring. Temperaturen der er så høy som 15-16 grader for tiden, men det er as good as it gets.
 
14 dager gjæring er litt lite for et hybrid-øl som Kölsch. Jeg bruker å la den stå i 4 uker på grunn av den lave temperaturen.
Usmak og finurlig ettersmak kan nok ha noe med det å gjøre.
 
Hmm.. Trodde 14 dager skulle være ok. Når jeg tenker meg om sto det i 15 dager, ikke at en dag til eller fra er av største betydning. Ølet hadde en FG på 1,010, og hadde gjæret ut som det skulle. Vil ikke gjæren rydde opp i eventuelle usmaker på flaske under lagring?
 
Skulle tro at resultatet ble det samme enten gjæren fikk rydde opp etter seg en ekstra uke eller to i gjæringsbøtta, eller om den gjør denne "opprydningen" i flasken? Men her er jeg på dypt vann..

Etter hva jeg har skjønt er det vel også vanlig at en ung lys øl ikke smaker helt hundre rett etter karbonering. Jeg er veldig fersk og har ikke lært meg hvilke smaker som er "normale", og som eventuelt forsvinner ved lagring, og hvilke som er usmaker som ikke burde være der.

Jeg lever i håpet om at usmakene i min Kölsch er av den normale typen og forsvinner etter en månedstid i (den noe varme) kjelleren min. Nå skal det nevnes at ølet ikke på noen måte var udrikkelig. Det smakte helt OK, men med noen ubestemmelige smaker jeg ikke har smakt før, og som jeg antar ikke skal være der..
 
Jo, lagring fjerner usmak som svovel. På den annen side, har ølet gjæret ut så har det gjæret ut. Selv kan jeg ikke se at det er noen fordel at det lagres på gjærkaka kontra i flaske. Samtidig, i vinlaging er det "velkjent" at aldring går fortere når det lagres i bulk. Kanskje gjelder dette øl også, men da ville jeg stukket om først.
 
Jo, den blir nok bedre med lagring. Det er bare å krysse fingrene :)

Smakte på denne igjen i går, etter 14 dagers lagring i kjelleren. Her var det skjedd mye! Et helt annet øl nå enn hva det var rett etter karbonering. "Usmakene" fra tidligere var så og si borte, og ølet var blitt veldig klart og fint :) Smakte knall!
 
Hei,
Jeg har brygget min første Kölsch, og må etter foreløpig resultat si meg storfornøyd etter totalt 16 dager på dunk.
Jeg er imidlertid litt usikker på hva jeg skal gjøre nå. La den stå litt til, eller flaske i dag.

Bakgrunnsinfo:
25L
4,5kg pilsner
0,7kg vienna
0,3kg hvete
To rør WLP029 German ale/Kölch, 1L starter med magnetrører

Brygget 22.06.2014
OG 1,046

Forløp
Gjæringstemperatur 15 C første ni dager. Resultat fra dette: SG 1,010 (allerede fra dag syv).
Dunk ble da satt inn i 20C kjeller for å få litt hjelp til å gjære ut, der har den stått i syv dager nå, og SG er 1,009, kun ett poeng reduksjon.
Mål er 1,008 (Beersmith), men jeg har faktisk allerede oppnådd 80 % attenuasjon ((OG-SG)/(OG-1))*100.
Undrer meg litt over at Beersmith forventer 83 % attenuasjon.

Men. Ølet er glassklart og har ingen usmaker av gjær, men det er litt perlende ved sampling, og jeg mistenker at det fortsatt er litt aktivitet. Jeg så et plopp for et par dager siden, men har ikke sett systematisk etter plopp siden dette. Det er egentlig avviket fre Beersmith-resultatet som gjør meg mest usikker. Og at det er en hybrid. På enhver annen ale ville jeg flasket i dag.
Er det noe å vinne på å la denne stå litt lenger i 20C? Eller inn igjen i 15C (tviler på dette)?

Hva sier publikum? Flasketid?

Mvh
Anders
 
Isj, her plopper det faktisk med 1min og 40sek mellomrom.
Da endrer spørsmålet seg litt:
Jeg får ikke flasket før tidligst søndag/mandag 13/14. juli. Med andre ord ytterligere 5-6 dager fra nå i 21 C. Totalt tre uker pluss på dunk. Magefølelsen sier ok, siden den aromakritiske fasen av gjæringen er over.

Noen som sier i mot?

Mvh
Anders
 
Ikke se på plopping. Det er co2 som ølet slipper fra seg etter gjæringsprosessen. Du kan flaske når du det passer.

--
 
Mmkay, skulle ikke CO2 vært i likevekt etter såpass lang tid i romtemp?
Uansett, avventer til søndag. Takk for innspill!

A
 
Tilbake
Topp