Hei,
Jeg har brygget min første Kölsch, og må etter foreløpig resultat si meg storfornøyd etter totalt 16 dager på dunk.
Jeg er imidlertid litt usikker på hva jeg skal gjøre nå. La den stå litt til, eller flaske i dag.
Bakgrunnsinfo:
25L
4,5kg pilsner
0,7kg vienna
0,3kg hvete
To rør WLP029 German ale/Kölch, 1L starter med magnetrører
Brygget 22.06.2014
OG 1,046
Forløp
Gjæringstemperatur 15 C første ni dager. Resultat fra dette: SG 1,010 (allerede fra dag syv).
Dunk ble da satt inn i 20C kjeller for å få litt hjelp til å gjære ut, der har den stått i syv dager nå, og SG er 1,009, kun ett poeng reduksjon.
Mål er 1,008 (Beersmith), men jeg har faktisk allerede oppnådd 80 % attenuasjon ((OG-SG)/(OG-1))*100.
Undrer meg litt over at Beersmith forventer 83 % attenuasjon.
Men. Ølet er glassklart og har ingen usmaker av gjær, men det er litt perlende ved sampling, og jeg mistenker at det fortsatt er litt aktivitet. Jeg så et plopp for et par dager siden, men har ikke sett systematisk etter plopp siden dette. Det er egentlig avviket fre Beersmith-resultatet som gjør meg mest usikker. Og at det er en hybrid. På enhver annen ale ville jeg flasket i dag.
Er det noe å vinne på å la denne stå litt lenger i 20C? Eller inn igjen i 15C (tviler på dette)?
Hva sier publikum? Flasketid?
Mvh
Anders