Hei
Min neste batch blir en Kölsch, og i så måte har jeg noen spørsmål:
1) Jeg har sett en del på oppskrifter her på forumet, og andre steder, at legger merke til at de fleste benytter seg av hvete og vienna, eller hvete og munich i tillegg til pilsnermalt. Jamil Zainasheff har skrevet en artikkel på byo.com hvor han skriver at man "bør" holde det enkelt og bruke kun en annen malttype i tillegg til basemalten, og da i mengde inntil 5 %. Han nevner da hvete, vienna eller munich. Vil det fortsatt være Kölsch om man benytter både hvete og vienna, eller hvete og munich, i tillegg til basemalt (rent bortsett fra at den må være brygget i Köln for å kunne være en Kölsch, vel og merke
) Hva blir forskjellen ved å bruke flere malttyper her? Et fyldighere øl med ett større maltpreg?
2) Jeg har forstått det slik at 16 grader er en fin temperatur for Kölsch. Jeg tenker bruke WLP029. Ved gjæring av ale har jeg gjerne startet på 18 grader, og økt til 19 grader etter 24 timer, så til 20 grader etter 48 timer og gjærer ut her. Bør jeg ha en trinnvis progresjon ved gjæring av Kölsch? Eventuel hvilke progresjon (grader og tid)? Eller bør den ligge på samme temperatur (16 grader) over hele gjæringsforløpet?
3) Er det 14 dager som er tommelfingerregel for gjæring av Kölsch også, som for ale? Den skal lagres etter gjæring, men jeg har ikke lyst til å oppta plass i gjæringsskapet mitt lenger enn jeg må. Jeg må jo brygge en ny batch igjen snart!
Kan jeg gjære ut Kölschen i kjøleskapet, flaske, og la stå til karbonering i to uker, for så å sette flaskene i kjelleren til lagring? Kjelleren holder forøvrig nå "kun" mellom 10 og 11 grader, så vet det ikke er helt optimalt, men det funker kanskje?