Kan vi snakke om Kölsch?

Jeg ville brukt US-05. Det blir ikke det samme, men så nær du kan komme med tørrgjær, skulle jeg mene.

Det fins folk som sier at Saflager S-23 egentlig er en Kölsch-gjær, og at dette er årsaken til at den suger så heftig som lagergjær. Men jeg vet nå ikke om den duger på 18 grader.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Gahr skrev:
Jeg ville brukt US-05. Det blir ikke det samme, men så nær du kan komme med tørrgjær, skulle jeg mene.

Takk for tips. Hva med:  Wyeast 2565 Kolsch ACTIVATOR xl 125 ml? Den ligger i alle fall inn under det jeg klarer å kontrollere av temperatur...

Er dette bedre enn US-05? Og, vil det i så fall holde med en slik activator til 25 liter vørter? Vet at dette ikke er tørrgjær  ;) men enklere enn å lage starter...

En typisk Kölsch med OG på 1.048, 25 liter og blodfersk gjær vil kreve 2.3 pakker fersk gjær uten starter (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html)

TomS skrev:
Gahr skrev:
Takk for tips. Hva med:  Wyeast 2565 Kolsch ACTIVATOR xl 125 ml? Den ligger i alle fall inn under det jeg klarer å kontrollere av temperatur...

Er dette bedre enn US-05? Og, vil det i så fall holde med en slik activator til 25 liter vørter? Vet at dette ikke er tørrgjær  ;) men enklere enn å lage starter...

Wyeast 2565 funker som fjell, men ikke la deg lure av det som står på pakken ang temperatur.
Min erfaring er at den gir veldig rent øl på 16`c, men gjærer du den over det så kan den gi den et for fruktig preg.
Uansett hva du velger, så er kontroll på gjæringstemperatur, riktig mengde gjær og nok 02 det viktigste for å lykkes med lyse øl.
Alle "snarveier" vil skinne igjennom i det ferdige produktet.
Hvis ikke du har kontroll på disse tingene(les begynn med starter først som sist), ville jeg gjort som Gahr foreslår og gå for US-05.
Det vil ikke bli en kölcsh, men mest sannsynelig vil det gi et bedre resultat enn en pakke  wyeast2565 dumpet rett i karet, på feil temperatur.

Bruker beersmith som bryggesoftware.
Der står det at en Kölsch skal lagres på 17,2 grader og sakte gå ned til lagertemperatur (0.2c)

Stemmer dette?

Og er forøvrig 16c i 14 dager den beste gjæringstemperaturen=? 
Eller bør jeg pitche på ca 14 og gå sakte opp til 17c ila første 4 dagene?

Blir nok kjempe god.
Sett den gjerne kaldt noen dager før du flasker, hjelper utrolig på klarningen av Kölschen.

Vafler er godt, øl er godt. Nytes best hver for seg. Tror jeg. Skal sette den kjølig før tapping, ja. Takk for tips

Mats Thu skrev:
Bruker Beersmith som bryggesoftware.
Der står det at en Kölsch skal lagres på 17,2 grader og sakte gå ned til lagertemperatur (0.2c)

Stemmer dette?

Og er forøvrig 16c i 14 dager den beste gjæringstemperaturen=? 
Eller bør jeg pitche på ca 14 og gå sakte opp til 17c ila første 4 dagene?

Nada?

Beersmith presenterer vel bare det som står i oppskriften din?

Hva du bør gjøre må noen med mer erfaring enn meg svare på. Når jeg har laget kølsch har jeg gjæret på ca 16 grader, tappet etter 14 dager og hatt det stående på fat i kjelleren (6-12 grader) siden. Det smaker godt ferskt, men har vært best etter noen uker på fat.

Av det jeg vet så virker det bakvendt å senke tempen under gjæringa. Er du sikker på at det ikke er ment at den skal gjære ut på 17 grader og så skal man senke tempen etter gjæringa for lagring?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
Av det jeg vet så virker det bakvendt å senke tempen under gjæringa. Er du sikker på at det ikke er ment at den skal gjære ut på 17 grader og så skal man senke tempen etter gjæringa for lagring?

Jo, det var det jeg tenkte på med "lagres ved 17c og sakte gå ned til 0". Jeg trodde bare ikke det var nødvendig å senke tempen sakte. Trodde den skulle "cold crashe"

Åja. Senk den sakte. Dumper du tempen fort så kan gjæren få sjokk og utskille estere, og mer gjær fokkulerer tidlig slik at de ikke er så aktive i lagringsplassen.

Gjæren er ikke aktiv i lagringsfasen, mye av poenget med å senke temperaturen er nettopp å få gjæren til å felle ut. Man kan senke tempen sakte for å unngå sjokk, men gjæren bunnfeller uansett, så det er ikke noe stort problem å tenke på. Å senke tempen sakte er først og fremst et poeng i lyse og lette øl, særlig lagere. I kraftigere saker er det ikke like viktig.

Tilbake
Topp