Kan vi snakke om Kölsch?

Starter ved ristemetoden i halvannenlitersflaske. 1 liter vann + 100g spraymalt, kok, kjøl ned og ha på (desinfisert) flaske. Rist mye og ofte.

Det er et greit sted å begynne med starter.
 
Heisan...

Tenkte jeg skulle sette en Kölsch med 90% pilsnermalt, 5% Vienna og 5% Hvete. Humletilsetning blir kun Hallertau Mittelfruh med en IBU på ca 30.

I denne forbindelse lurer jeg på om om koketiden må være 90 min pga pilsnermalten? Mener å ha lest at pilsnermalt må kokes såpass...

Lurer også på om 20 grader fungerer som gjæringstemperatur, og om flaskemodningen kan foregå i 15-18 grader!?!

Tusen takk...
 
Jeg ville for sikkerhets skyld kokt 90 min (pga DMS) og jeg ville nok snudd om på temperaturene.
Gjærer kölsch på 16-17C - 20C høres "fruktig" ut  :)
 
Her må du virkelig passe på gjæringstemperaturen, kolsch gjæret på 16c smaker rent, gjærer du den på 17 eller 18 da kan du lett ende opp med noe som minner om weizen`.
Ellers er 90 min kok en god regel ved bruk at pilsnermalt.
 
Husk også å pitche rikelig med gjær. Kølsch (gjæret på 15-16 grader) blir vel det som beskrives som "hybrid" mellom ale og lager hos mrmalty
 
Er jeg på jordet hvis jeg kaller dette en Kölsch?


Kode:
Recipe: Kols
Style: Kölsch
TYPE: All Grain
Taste: (30.0) 

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 10.21 l
Post Boil Volume: 8.32 l
Batch Size (fermenter): 16.00 l   
Bottling Volume: 16.00 l
Estimated OG: 1.047 SG
Estimated Color: 7.0 EBC
Estimated IBU: 27.7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
2.50 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3.0 EBC)            Grain         1        62.5 %        
1.50 kg               Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                Grain         2        37.5 %        
20.00 g               Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop           3        21.6 IBUs     
10.00 g               Northern Brewer [8.50 %] - Boil 10.0 min Hop           4        3.9 IBUs      
10.00 g               Northern Brewer [8.50 %] - Boil 5.0 min  Hop           5        2.2 IBUs      
1.0 pkg               Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [124.21 Yeast         6        -           
 
Kjetil S skrev:
Nei, men jeg tror du kan kutte godt ned på hvetemalten og kanskje helst bruke en annen aromahumle. Om http://www.germanbeerinstitute.com/K%F6lsch.html snakker sant, så
Kölsch tends to be brewed with just one type of malt, pale Pils malt. Until about the time of the First World War, when the style was still in flux, traditional forerunners of the modern Kölsch often also contained up to 20 percent malted wheat.
Hmm, ja - Men Humle - Hallertauer kanskje, eller Tettnanger?
 
Så det man er ute etter i en Kölsch er en ganske dempet og mild humlesmak, hvis jeg ikke er helt på jordet igjen.
 
Jeg liker å putte litt Vienna malt også.
Nothern Brewer til bitterhet, Tettnanger til smak og aroma har jeg brukt, funker fint.
 
Da er min første Kölsch, og dermed første øl som krever "lager" behandling, satt kaldt (2-3 grader i øleskapet).

Men, men må jo teste, etter kun 1 døgn...

Har endt opp med en crisp og lett øl som kommer til å bli en slager utover våren. Foreløpig litt gjærsmak.

Forstår det slik at gjærsmak er en av "usmakene" som tones ned under lagring. Er dette en "regel", eller risikerer jeg at den vedvarer? Ølet er uten andre bismaker jeg kan identifisere.

Og ja, jeg vet at jeg er 4 uker for tidlig ute med å smake :)

Mvh
Torstein
 
Gjærsmak er noe som forsvinner, ja.
Regner med at du også kjenner en "eple" eller "grønn" smak også, noe som er veldig vanlig for ungt, lyst, letthumlet øl.
 
Kan ikke si at jeg kjente noen "grønn" smak, men det betyr jo bare at jeg må smake en gang til  :skitbra:

Får se om anledningen byr seg til helgen.

Har i hvert fall lært at Kölsch skal jeg brygge om igjen.  :yes:
 
Har du brukt WLP029 (German Ale/Kölsch yeast)...? Tolker det slik at den bruker litt tid på å rydde opp i unoter, men at sluttresultatet blir meget bra.

Gleder meg til å sette min første kölsch i helgen, etter oppskrift fra Bitchcraft (Ølbrygging fra hånd til munn, 2. utg).
 
Nei, Bryggselv var på det tidspunktet tom for WLP029 så det ble WLP036 Dusseldorf Alt Yeast istedenfor.

Sto 3 uker til gjæring 17 grader og nedover til 13-14 siste tiden.

Skal nå lagres ytterligere 4 uker. Men kommer som sagt til å følge med på utviklingen. Foreløpig meget fornøyd. Har stort sett erfaring med humlerike øl, så det var spennende å lage noe lyst og lett.
 
Hei
I boka ..."fra hånd til munn" fant jeg en oppskrift fra OMB på Kölsch som jeg har lyst å prøve- med noen små endringer fordi jeg skal bruke opp litt rester.

1 kg pilsnermalt
0,5 cara (allerede blandet med pilsnermaltet)
0, 2 kg Vienna
0,2 kg hvetemalt
0,2 kg Belgisk Bisquit

Humle
20 gr Perle byttes med 15 gr Admiral som bitterhumle
40 gr Tettnager

Mesketemeratur er satt til 62 grader. Er ikke det litt lite? Jeg mener jeg har lest at temp bør ligge melllom 64-74 grader når man mesker. Hva skjer om man mesker på så "svak" varme?
 
Tilbake
Topp