Kan vi snakke om Kölsch?

Unik74 skrev:
1. Hva heter egentlig denne skalaen for karbonisering og kan noe fortelle meg hvordan den er tenkt, utformet, lagd? (Lese mer)

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
 
Unik74 skrev:
Gosh!

Jeg har tappet "Kölschen" min. Og det er krise. Jeg fikk en F.G på rundt 30! Kan det stemme? Jeg hadde jo O.G 1.058. Galskap. Har jeg lest feil? Den kom ikke på gult felt i det hele tatt, men altså litt under.

Gosh, jeg er så nybegynner at jeg kunne grine.

Hva målte du med, refractometer eller hydrometer?  ;)
 
Jeg har et hygrometer som jeg forsøker å bli venn med.

Og jeg kan ha funnet feilen. Jeg har jo lagret ølen i kjøleskapet et døgn før jeg tappet og flasket. Årsak: Reise og sånn, hjemkomming og tid.

Så jeg har nok absolutt ikke målt på 20 grader! Mer 7 grader.

Kanskje kan det forklare masse!
 
Hvis du har brukt et hygrometer så kan det sikkert gi rart utslag ja, for det benyttes vanligvis til å måle luftfuktighet  :ilike:

Jeg antar at det er et hydrometer du har brukt  :skitbra: Selv forsøkte jeg å måle FG med refraktometer, og da ble det bare "kålabi"... det var grunnen til spørsmålet mitt.
 
Et *fnis* er helt på sin plass. Jeg kaller det "dingsen" og vi er ikke helt venner ennå. Men det kommer seg, det kommer seg.
 
Jeg har kikket litt på tråden og lurer litt på hvor mange rør du brukte i batcen din ? Du nevner at du ikke satte starter denne gangen...
Mulig det har noe med dårlig utgjæring å gjøre ?

Ellers så lurer jeg på ebook .. Finnes det ?  Kunne tenke meg å lese på padden i sommerferien!
 
Om min gjæret bra? Jeg rakk ikke lage starter, men jeg hadde to rør. Som vanlig, fikk jeg litt lite batch, jeg mener jeg fikk 17 liter eller noe til sammen og det skal jo være 22 da... Jeg deler alltid batchen i to, slik at jeg kan leke med den ene eller den andre, men det gjorde jeg ikke denne gangen.

Jeg tenkte at dersom jeg delte batchen, ville jeg sikre gjæringen med bare to rør.

Så jeg tok bare sjansen på at det startet jeg. Så var det tempraturen. Jeg hadde hørt at 9-15 grader, så lenge det var stabilt var bra. Jeg tror jeg hadde 12,7 grader da jeg startet gjæringen oppe på loftet, og oppe i 16,7 tre uker senere. Ikke stabilt med andre ord. Men med åpning for at det kan ikke ha vært helt ravgæli, heller.

Gjærkaka i bunnen virket fin på meg. Den var ruglete, og ikke glatt, slik som når jeg lager lager, men jeg kunne se på karet at det hadde gjæret helt fint. Karet bar fint preg av det.

Svarte jeg på noe som helst nå? Jeg har også fundert over utgjæringen, men altså ikke målt noe, fordi jeg er inkompetent... Men har tenkt å lære (links?)

Ebok: Jeg leser mest på Kindle. Der har jeg kjøpt Brooklyn Brewers (mye crayzy og om fruktøl) og Oxford Companion (leksikon). Men jeg har dem også som bøker. Men Oxford er genial på kindle, fordi du kan hoppe inne og ut av emner. Dersom jeg begynner på et tema, så leder den meg videre ved at jeg kan klikke på lenker.

Ebok på pad er ikke egentlig noe for meg. Det blir for lyssterkt. Men praktisk på akk så mange måter.

Ellers leter jeg etter ølbøker på tysk. Leser en Kølschbok nå.
 
Unik74 skrev:
Om min gjæret bra? Jeg rakk ikke lage starter, men jeg hadde to rør. Som vanlig, fikk jeg litt lite batch, jeg mener jeg fikk 17 liter eller noe til sammen og det skal jo være 22 da... Jeg deler alltid batchen i to, slik at jeg kan leke med den ene eller den andre, men det gjorde jeg ikke denne gangen.

Jeg tenkte at dersom jeg delte batchen, ville jeg sikre gjæringen med bare to rør.
(skjønner ikke helt. Tok du bare ett rør i hvert av karene med vørter ? ) Uansett... har du brukt gjærkalkulator ? Jeg bruker stort sett MrMalty (Jamil) sin kalkulator. Der kan du lese om gjær og beregne antall millioner gjærceller du burde hatt til dine 17Liter med vørter.  Datoen på rørene du hadde gjæren i er "best før dato" Den datoen du skal bruke i kalkulatoren er 4mnd før det . Etter det jeg kan forstå har du hatt for få celler i din batch. Dermed får du heller ikke gjæret ordentlig ut. Men for all del. Jeg har ikke allværdens erfaring jeg heller  :)

Så jeg tok bare sjansen på at det startet jeg. Så var det tempraturen. Jeg hadde hørt at 9-15 grader, så lenge det var stabilt var bra. Jeg tror jeg hadde 12,7 grader da jeg startet gjæringen oppe på loftet, og oppe i 16,7 tre uker senere. Ikke stabilt med andre ord. Men med åpning for at det kan ikke ha vært helt ravgæli, heller.

Gjærkaka i bunnen virket fin på meg. Den var ruglete, og ikke glatt, slik som når jeg lager lager, men jeg kunne se på karet at det hadde gjæret helt fint. Karet bar fint preg av det.

Svarte jeg på noe som helst nå? Jeg har også fundert over utgjæringen, men altså ikke målt noe, fordi jeg er inkompetent... Men har tenkt å lære (links?)

Ebok: Jeg leser mest på Kindle. Der har jeg kjøpt Brooklyn Brewers (mye crayzy og om fruktøl) og Oxford Companion (leksikon). Men jeg har dem også som bøker. Men Oxford er genial på kindle, fordi du kan hoppe inne og ut av emner. Dersom jeg begynner på et tema, så leder den meg videre ved at jeg kan klikke på lenker.
takk for tipset

Ebok på pad er ikke egentlig noe for meg. Det blir for lyssterkt. Men praktisk på akk så mange måter.  (enig, men man tager hva man haver)

Ellers leter jeg etter ølbøker på tysk. Leser en Kølschbok nå.
Du har sikkert sett denne siden. Men om du ikke har vært her så værsågod  :)   http://www.mrmalty.com/pitching.php#s1 og  http://www.mrmalty.com/calc/calc.html /J
 
Oppdatering:

Min rare Kølsch har ikke utviklet flaskebomber. Det er jo bare topp! Og jeg smakte på den i går, og er egentlig ganske fornøyd.

Det jeg altså ikke er fornøyd med da, er målingene mine. For det forstår jeg ikke.

(Men jeg har utviklet andre flaskebomber, men det skjønte jeg tidlig. Masse gjær igjen, blandet inn i bringebærmassen, masse bringebær. Men den var skitgod på smak). Men det handler altså ikke om Kølsch.

Siden jeg er ravfersk nybegynner, måler jeg ikke antall gjærceller og sånn, men lar det stå til. Synes det kan være like sjarmerende. Men takk for alle innspill.

Men sånne flaskebomber, kan noen fortelle meg at det ikke er såååå farlig, siden oksygenen jo brukes opp? Eller fortsetter dette å bli farligere og farligere, til jeg har rød lager over hele kjøkkenet?
 
Når alt karboneringssukker er gjæret  skjer det ikke noe mere, men har du villgjær/ifeksjon kan noe restsødme gjære slik at trykket blir høyt nok til at flaskene smeller. Sett de godt og varmt ett par uker så finner du nok det også ut.
 
Jeg skulle gjerne fortalt deg at det ikke er så farlig, men jeg har erfart annerledes, dessverre. Mine bomber gikk av et halvt år etter flasking. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,15034.0/all.html

Jeg flasket et brygg 29. oktober 2012, og i 17. maihelgen smalt det. Flere flasker gikk av, og tok med seg andre i dragsuget. De som smalt, halshugde flaskene som stod i umiddelbar nærhet. OG var 1.068 (ikke 1.058, som det står i tråden) og FG var 1.028, altså en utgjæring på 59 %.

Flaskene sto i kjelleboden, og den helgen ble det jo plutselig en del varmere her i Oslo, så det var nok utløsende faktor.

Jeg skriver jo selvsagt ikke dette for å skremme, men heller for å advare. Jeg kommer aldri til å flaske et for dårlig utgjæret øl igjen.
 
Har stående noen 1 år gamle Kölsch-flasker som er svært gavmilde med sitt innhold når de åpnes.
Dette var noe av det første jeg brygget (pre Speidel)
Gav en kasse til en kompis, en måned etter at den var brygget, for at han skulle kose seg på hytteterassen.
Tilbakemeldingen var "ølet var godt, men det er så lite igjen i flasken når jeg kan begynne å helle".
 
Takk for gode svar. Jeg har satt en kasse (altså ikke Kølschen, men lagerbringebæren) på kjøl, med metallbrett og tyngde oppå. Dersom noe spretter, vil det få motstand... og tyngdekraften vil ta fontenen ned, forhåpentligvis. Satser på samling i bånn.

Den andre kassen står fremedeles i 22 grader på stua og kan sprette når som helst. Så de tenker jeg å tømme ut, nennsomt og en for en.

Og dette er jo bringebærlager. Masse sukker i de bærene. Og helt sikkert masse gjær igjen. Dette er risikosport. Tror jeg skal få prøvesmakt dette, deretter avsluttet denne risikoen. Dette gjelder altså ikke Kølschen min, som oppfører seg helt greit og fint. Så der tror jeg målingene mine er riv ruskende.

(Note to self: Utgjæring. Utgjæring. Utgjæring). Man går jo på de tabbene man kan.
 
Å helle dem ut, helt ukritisk, er jo dumt, så jeg foreslår dette:
La dem stå og drikk når du føler for det. Når ev. den tid kommer at korkene smeller og ølet spruter til alle kanter når du åpner flasken, ja, da kan du vurdere å ofre ølet til Oslos undergrunn. :)
 
Enig med Jørn, jeg har sterke følelser mot å helle ut øl  ;D
Hvorfor ikke sette dem i baljer for sikkerhets skyld, og se hvordan det går?
Det kan jo gå bra!

(Biltema har billige murerbaljer som passer bra)
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg skulle gjerne fortalt deg at det ikke er så farlig, men jeg har erfart annerledes, dessverre. Mine bomber gikk av et halvt år etter flasking. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,15034.0/all.html

Jeg flasket et brygg 29. oktober 2012, og i 17. maihelgen smalt det. Flere flasker gikk av, og tok med seg andre i dragsuget. De som smalt, halshugde flaskene som stod i umiddelbar nærhet. OG var 1.068 (ikke 1.058, som det står i tråden) og FG var 1.028, altså en utgjæring på 59 %.

Flaskene sto i kjelleboden, og den helgen ble det jo plutselig en del varmere her i Oslo, så det var nok utløsende faktor.

Jeg skriver jo selvsagt ikke dette for å skremme, men heller for å advare. Jeg kommer aldri til å flaske et for dårlig utgjæret øl igjen.

6 mnd etter? Kan det da være infisert?
 
Rutof skrev:
6 mnd etter? Kan det da være infisert?

Det kan vel kanskje det, men det var ikke noe usmak på ølet. Jeg har aldri hatt infeksjon, så jeg vet ikke om det finnes infeksjoner som ikke smaker. Jeg holder en knapp på for mye sukker (restsødme + priming). Det er uansett historie nå ... heldigvis! :)
 
Hva heter boken du nevnte?

Unik74 skrev:
Wow og takk for gode svar. Jeg er prisgitt været, jeg da, siden jeg gjærer akkurat denne på loftet siden kjøleskapet er stappfullt av lager. Jeg har lagt merke til at tempen der oppe nå ligger på 13,7 og stiger stadig. Dermed håper jeg rett og slett naturen vil hjelpe meg med å nå 16 grader i løpet av helga.

Når det gjelder O.G var jeg selvfølgelig ikke klar over at jeg bomma. Men jeg er så glad for at jeg kan måle. Jeg får anstrenge meg for å få til noe mer typetypisk neste gang. For dette er ikke siste gang jeg brygger Kölsch. Dersom jeg har bomma såpass med O.G nå, tror jeg nesten det ikke helt er Kölsch det jeg brygger på nå.

Ellers: Funnet en bok på tysk (jeg lærer tysk for å lese om øl) om Munchens historie og øl på Goethe Institut. Briliant.

Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"

Norbrygg altså. Når man MÅ snakke om gjær.
 
La oss snakke Kölsch!

Sist gang jeg laget en Kölsch ble den svært vellykket, OG 1.051 og FG 1.010 (det var mitt tredje "seriøse" brygg, og jeg siterer fra bryggeloggen: "Potensiell infeksjonsfare: Et støvkorn observert datt ned i kjelen under kjøling.". Paranoia der, altså).

Prøvde igjen for noen uker siden, OG på 1.051, men FG på 1.004. Skal la den stå en stund før jeg smaker, men 6,2 % kan bli litt friskt? Og tørt med så lav FG? Hadde vanligvis RDWHAHB, men ølet skal egentlig serveres i et bryllup. Har aldri hatt så lav FG før. Mesket på 65 grader i 90 min.
 
Tilbake
Topp