Unik74 skrev:1. Hva heter egentlig denne skalaen for karbonisering og kan noe fortelle meg hvordan den er tenkt, utformet, lagd? (Lese mer)
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
Unik74 skrev:1. Hva heter egentlig denne skalaen for karbonisering og kan noe fortelle meg hvordan den er tenkt, utformet, lagd? (Lese mer)
Unik74 skrev:Gosh!
Jeg har tappet "Kölschen" min. Og det er krise. Jeg fikk en F.G på rundt 30! Kan det stemme? Jeg hadde jo O.G 1.058. Galskap. Har jeg lest feil? Den kom ikke på gult felt i det hele tatt, men altså litt under.
Gosh, jeg er så nybegynner at jeg kunne grine.
Du har sikkert sett denne siden. Men om du ikke har vært her så værsågod http://www.mrmalty.com/pitching.php#s1 og http://www.mrmalty.com/calc/calc.html /JUnik74 skrev:Om min gjæret bra? Jeg rakk ikke lage starter, men jeg hadde to rør. Som vanlig, fikk jeg litt lite batch, jeg mener jeg fikk 17 liter eller noe til sammen og det skal jo være 22 da... Jeg deler alltid batchen i to, slik at jeg kan leke med den ene eller den andre, men det gjorde jeg ikke denne gangen.
Jeg tenkte at dersom jeg delte batchen, ville jeg sikre gjæringen med bare to rør.
(skjønner ikke helt. Tok du bare ett rør i hvert av karene med vørter ? ) Uansett... har du brukt gjærkalkulator ? Jeg bruker stort sett MrMalty (Jamil) sin kalkulator. Der kan du lese om gjær og beregne antall millioner gjærceller du burde hatt til dine 17Liter med vørter. Datoen på rørene du hadde gjæren i er "best før dato" Den datoen du skal bruke i kalkulatoren er 4mnd før det . Etter det jeg kan forstå har du hatt for få celler i din batch. Dermed får du heller ikke gjæret ordentlig ut. Men for all del. Jeg har ikke allværdens erfaring jeg heller
Så jeg tok bare sjansen på at det startet jeg. Så var det tempraturen. Jeg hadde hørt at 9-15 grader, så lenge det var stabilt var bra. Jeg tror jeg hadde 12,7 grader da jeg startet gjæringen oppe på loftet, og oppe i 16,7 tre uker senere. Ikke stabilt med andre ord. Men med åpning for at det kan ikke ha vært helt ravgæli, heller.
Gjærkaka i bunnen virket fin på meg. Den var ruglete, og ikke glatt, slik som når jeg lager lager, men jeg kunne se på karet at det hadde gjæret helt fint. Karet bar fint preg av det.
Svarte jeg på noe som helst nå? Jeg har også fundert over utgjæringen, men altså ikke målt noe, fordi jeg er inkompetent... Men har tenkt å lære (links?)
Ebok: Jeg leser mest på Kindle. Der har jeg kjøpt Brooklyn Brewers (mye crayzy og om fruktøl) og Oxford Companion (leksikon). Men jeg har dem også som bøker. Men Oxford er genial på kindle, fordi du kan hoppe inne og ut av emner. Dersom jeg begynner på et tema, så leder den meg videre ved at jeg kan klikke på lenker.
takk for tipset
Ebok på pad er ikke egentlig noe for meg. Det blir for lyssterkt. Men praktisk på akk så mange måter. (enig, men man tager hva man haver)
Ellers leter jeg etter ølbøker på tysk. Leser en Kølschbok nå.
Jørn Hammerud skrev:Jeg skulle gjerne fortalt deg at det ikke er så farlig, men jeg har erfart annerledes, dessverre. Mine bomber gikk av et halvt år etter flasking. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,15034.0/all.html
Jeg flasket et brygg 29. oktober 2012, og i 17. maihelgen smalt det. Flere flasker gikk av, og tok med seg andre i dragsuget. De som smalt, halshugde flaskene som stod i umiddelbar nærhet. OG var 1.068 (ikke 1.058, som det står i tråden) og FG var 1.028, altså en utgjæring på 59 %.
Flaskene sto i kjelleboden, og den helgen ble det jo plutselig en del varmere her i Oslo, så det var nok utløsende faktor.
Jeg skriver jo selvsagt ikke dette for å skremme, men heller for å advare. Jeg kommer aldri til å flaske et for dårlig utgjæret øl igjen.
Rutof skrev:6 mnd etter? Kan det da være infisert?
Unik74 skrev:Wow og takk for gode svar. Jeg er prisgitt været, jeg da, siden jeg gjærer akkurat denne på loftet siden kjøleskapet er stappfullt av lager. Jeg har lagt merke til at tempen der oppe nå ligger på 13,7 og stiger stadig. Dermed håper jeg rett og slett naturen vil hjelpe meg med å nå 16 grader i løpet av helga.
Når det gjelder O.G var jeg selvfølgelig ikke klar over at jeg bomma. Men jeg er så glad for at jeg kan måle. Jeg får anstrenge meg for å få til noe mer typetypisk neste gang. For dette er ikke siste gang jeg brygger Kölsch. Dersom jeg har bomma såpass med O.G nå, tror jeg nesten det ikke helt er Kölsch det jeg brygger på nå.
Ellers: Funnet en bok på tysk (jeg lærer tysk for å lese om øl) om Munchens historie og øl på Goethe Institut. Briliant.
Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"
Norbrygg altså. Når man MÅ snakke om gjær.